Bärstol eller bärsele typ Ergo

Jag har lovat maken en bärstol till sonen i födelsedagspresent. Sonen är nu drygt 5 månader, stor för sin ålder (70 cm o 8,5 kg), stadig i nacken och sitter med stöd utan problem (utom då han sover eller är nyvaken, men vem gäller inte det ;-) ) I ena barnaffären hävdade expiditen bestämt att bärstolar är till för barn som kan sitta själva utan stöd, och i två andra så har de sagt att sonen bör klara det med tanke på hans stabilitet i nacken. När jag dessutom satte honom i en Phil and Teds och en Chicco, så satt han bra och verkade nöjd.

Vi gör inga avancerade turer, utan målet är kunna göra dagsturer i lättgången teräng, utan att vara bundna till barnvagnen och motionsspår. Jag har nu börjat fundera på om en bärsele modell Ergo är det bästa, både för våra och sonens ryggar. Någon som har erfarenhet av både bärstol och bärsele och som kan ge recension?

Tack på förhand!
 
Hej!
Generellt brukar det sägas att barn kan sitta i bärstol från cirka 6 månaders ålder. Bägge mina barn började sitta i stol när de var 5 månader, och ingen av dem var egentligen så där jättestark i nacken! Det gick hur bra som heslt ändå. En bärstol är en helt annan sak jfr med bärsele ur fysiologisk synpunkt för den som bär; stolen är ju utformad som en ryggsäck och går bra att bära i timmar. Selen blir, även om barnet bärs på ryggen, snabbt jobbig att gå med. Dessutom, även om tillverkaren (ERGO) anför att den funkar upp till 18 kg så skulle jag vilja se den förälder som orkar/vill bära 18 kg barn i sele! Och det barn som vill! Även om sittdelen är bra etc så blir det jättejobbigt för ett så stort barn att sitta i en mjuk sele, och det börjar redan när barnet är kanske 10 månader, enligt min erfarenhet. I stolen kan man dessutom bära andra saker, eftersom den har en ryggsäcksdel, bra för lite längre turer att bägge föräldrarna kan bära lite packning!
Vi har erferenhet av både Fjällräven och Kids Deuter; bägge gedigna och bra bärstolar. Tom vår 3åring (som är stor för sin ålder) får fortfarande sitta i den när hon blir trött ibland.
Mitt tips är att skaffa en bärstol, kanske har ni en bärsele typ Babybjörn el dyl som ni kan ta med i början och växla med om han blir trött på att sitta, men som sagt, jag tror inte det kommer att behövas. Lycka till!!
 
Erfarenhet av bärselen

Vi har en ergo bärsele och vår dotter är nu 13 månader. Jag skulle nog säga det är ungefär här som gränsen går för att ta henne på tur i selen. Hon kommer för långt ner på ryggen för att få den koll på omgivningen hon vill ha nu för att hålla sig nöjd en längre stund.

Vi har provat både baby-björn och ergo och fastnade för ergon. I vårt tycke är den både bekvämare för oss och dottern. Men det är ju en smaksak förstås. Ergon kommer att hänga med ett tag till men vi kommer att komplettera med en bärsäck inom kort. Det är ju dags för pappaledighet och friluftsliv bedriver man ju inte här på utsidan utan utomhus.

Lycka till

Tommy
 
En bra bärstol (inte haglöfs gamla) har man längre. Köpte Norrönas till mina barn och sedan gått i arv till brorsans. 5 månader tycker jag är lite tidigt, men är barnet stadigt och kan sitta kan ni nog köra med bärstol ett tag. Överdriv inte tiden i stolen i början. Bärstol definitivt framför sele. Har erfarenhet av babybjörn. Fungerar bra i början, men blir tung i längden.
Ett alternativ nu i början är bärsjal. Sys enkelt själv. 2,5 m stabilt indisk bomull. Klyv på längden och sy ihop på kortsidan. Kanta runt om. Färdig. Sys på ett kick. Massor av knytningar på nätet. Faktiskt bättre ergonomi än selar och stödjer barnet bättre än bärstol. Bra upp till ett år cirka. Sedan är bärstolen bäst.

AV
 
Det har redan sagts en hel del vettigt. Skulle vilja tillägga att packmåttet kan va interessant. En Ergo kan du (nästan) ha i jackfickan, medans en bärstol tar upp en stor del av et bagageutrymme. Ergon är mer för den lilla turen runt husknuten. Bärstolen ger barnet bättre utsikt.

Och jag har provat att bära vår 3-åring (16 kg) i Ergon. Det skulle kanske inte funka för en hel dag, men för kortare stunder är det acceptabelt. För det mesta vill han hellre springa själv.

Har f ö även erfarenhet av Deuter Kid Comfort III och bärsjal. Sjalen är skit (att knyta f-nstyget...), men Deutern var ok att bära med (men saknade fotstöd för barnet).

Ergo eller bärstol beror på era önskemål, användingsområden, prioriteringar!
 
Bärstol definitivt framför sele. Har erfarenhet av babybjörn.

Just här tycker jag du gör samma fel som den som eventuellt skulle få för sig att skriva:

Ergosele definitivt framför bärstol. Har erfarenhet av Haglöfs gamla modell.

Personligen har jag burit en hel del i Haglöfs för ganska många år sedan, och tyckte då att det funkade utmärkt. Min treåring blev buren oerhört mycket i bärsjal som liten, både på mage och rygg. Sjalen byttes sedan mot en Ergo och den funkade precis som sjalen excellent. Norrönas bärstol har vi också använt en del men inte riktigt kommit överens med.

Babybjörn har jag provat en kvart ungefär. Det räckte.

//Anders, 5-barnsfar
 
Just här tycker jag du gör samma fel som den som eventuellt skulle få för sig att skriva:

Ergosele definitivt framför bärstol. Har erfarenhet av Haglöfs gamla modell.

Personligen har jag burit en hel del i Haglöfs för ganska många år sedan, och tyckte då att det funkade utmärkt. Min treåring blev buren oerhört mycket i bärsjal som liten, både på mage och rygg. Sjalen byttes sedan mot en Ergo och den funkade precis som sjalen excellent. Norrönas bärstol har vi också använt en del men inte riktigt kommit överens med.

Babybjörn har jag provat en kvart ungefär. Det räckte.

//Anders, 5-barnsfar

Jo men allt är subjektiva erfarenheter och från det får den som frågar dra sina egna slutsatser, prova i affären och göra sina erfarenheter. Jag uttalar mig bara om det jag provat. Och de erfarenheter är:
Babybjörn möjligen kort för de allra minsta. Sedan skär banden i axlarna.
Hellre bärsjal, fungerar bra till drygt ett år ungefär. Går längre. Kräver viss finurlighet i knytandet.
En bra bärstol för större stadiga barn.

Eftersom jag inte provat att bära i ergon kan jag inte säga något om den. Menar du att mina erfarenheter inte passar eftersom jag inte exakt kan svara på jämförelsen bärstol-ergo?

Om ni har tyckt gamla haglöfsbärstolen fungerat fint, fine. Men mina erfarenheter är annorlunda och de som jag hört uttala sig positivt om den är lätträknade. Det har hänt ganska mycket på bärstolsmarknaden sedan dess. Norrönas har fast rygglängd, dvs fungerar bäst inom ett visst intervall. Vi är alla olika och bär på olika sätt. Det finns säkert de som älskar sin babybjörn och kan gå i evigheter med den, även om inte du och jag gör det. Därför är det viktigt att man provar med barn innan köp.

Peace!
Anders
 
Senast ändrad:
Ja, min poäng var just att var och en har egna erfarenheter och att det som funkar för en person kanske inte alls funkar för en annan. Därför uppfattade jag ditt påstående som lite väl kategoriskt, även om det inte var menat så.

Men vi är alltså helt överens! :)

Jag vill ändå försöka mig på att sammanfatta vad jag tycker mig ha uppfattat av diskussionerna kring sjal / babybjörn / ergo / haglöfs / moderna bärstolar både på den här sajten och på en del andra, exempelvis www.sjalbarn.se

Mina generaliserande sammanfattningar:

Bärsjal: Väldigt många lovordar detta bärhjälpmedel. Höjer det rent av till skyarna. Viss tröskel innan man kommer in i bärandet. Lite knepigt att lära sig några olika knytningar.

Babybjörn: Tror inte att jag hittills har träffat på någon som tycker den funkar bättre än halvbra. Många tycker den är usel.

Ergo: Hyllas av en samstämmig användargrupp.

Haglöfs: Väldigt många dömer ut den som en omodern konstruktion. Nästan ett pinoredskap. Vissa, bl a jag själv, tycker den fungerar bra.

Moderna bärstolar, bl a Norröna: I stort sett rosor till de moderna hjälpmedlen, även om det skiljer vilka märken och modeller som passar en själv. Här tror jag alltså att det är oerhört viktigt att testa.


Inte lätt det här...

Peace!
 
Har personligen inte testat något annat än 1) babybjörns bärsele Active och 2) Vaudes bärstol modell: Swing. Babybjörns bärsele fungerade mycket bra tills dess att sonen var ca 9 månader till 1 år. Sedan Upplevde jag bärselen som för klen (dock gillade jag selen mkt bra innan dess!) och sonen som för tung. Bärstolen är numer en favorit, stolen är lätt, sonen trivs i den och den fungerar bra för vandringar, gick jämtlandstrinageln i somras med sonens om nu är två år.

//Tobias
 
Det har redan sagts en hel del vettigt. Skulle vilja tillägga att packmåttet kan va interessant. En Ergo kan du (nästan) ha i jackfickan, medans en bärstol tar upp en stor del av et bagageutrymme. Ergon är mer för den lilla turen runt husknuten. Bärstolen ger barnet bättre utsikt.

Och jag har provat att bära vår 3-åring (16 kg) i Ergon. Det skulle kanske inte funka för en hel dag, men för kortare stunder är det acceptabelt. För det mesta vill han hellre springa själv.

Har f ö även erfarenhet av Deuter Kid Comfort III och bärsjal. Sjalen är skit (att knyta f-nstyget...), men Deutern var ok att bära med (men saknade fotstöd för barnet).

Ergo eller bärstol beror på era önskemål, användingsområden, prioriteringar!

En av mina funderingar med Ergon är just att den tar liten plats. En STOR fördel med tanke på att vi bor i lägenhet, med alldeles för mycket prylar från början... En annan tanke var att kunna använda den tidigt med nästa barn och helt skippa BabyBjörnen. Inser att vi gick på namnet när vi köpte detta tortyrredskap!

Jag har en trikåsjal, som jag lärt mig att knyta, i alla fall fram på magen. Men maken är lite mera skeptisk. Vill helst inte skaffa en vävd sjal också, vi drunknar snart i bärredskap för sonen känns det som...

Vad är Deuter Kid Comfort för bärredskap? Jag är fortfarande ganska novis...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
Louise Ö Bärstol vs. Bärsele Barn och friluftsliv 43
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
Picea Lundhags eller Bergans barnryggsäck? Barn och friluftsliv 66
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
MAW Pogane bärsele? Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.