Bärstol från Axel & Ida

Jag funderar på att testa en bärstol till min svårtransporterade bäbis. Såg en av märket Axel & Ida (axelida.com) som såg bra ut, men den verkar vara rätt ny och jag har inte hittat några omdömen på den.
Är det någon här som provat? Den ser väldigt nätt ut jämfört med andra bärstolar och väger bara 1,4 kg.

Tipsa gärna om andra stolar också. Så lätta och smidiga som möjligt. Den kommer användas i vardagen, så man behöver inte kunna bära med sig en massa packning.
 
Ålder?

Hur gammal är bäbis? Stor nog för en barnstol gissar jag? Annars är en bärsjal det skönaste man kan ha... Bekväm, avlastar ordentligt och håller småttingarna nöjda. Vi bar minstingen till tre år i sjal. Det finns modeller som inte behöver knytas! MVH Anna
 
Ja, att bärsjal är bäst vet jag. Storebror är ett sjalbarn och vi använde inte vagn alls när han var liten. Lillasyster däremot avskyr både bärsjalar, bärselar och vagn. Både på mage och rygg. Korta stunder kan gå bra, men för det mesta får jag bära henne på fri hand. I en bärstol sitter hon ju lite friare och kommer högre upp så jag tänkte försöka med det, för det är tungt och opraktiskt att inte ha någon bärhjälp. Men tack ändå!
 
Viktigt att prova

Den ser ju bra ut, men det är viktigt att prova en sådan säck innan köp. Bärsystemet skall passa och skall kunna justeras till din rygg. Bra att prova med barnet i dessutom. Sedan skulle jag inte köpa något sådant utan att kolla kvalité på material och arbete.

Jag har bra erfarenheter av Norröna (för lång rygg) och har vänner som använt VauDe med framgång.

Det är viktigt att barnet sitter stadigt, har stöd för fötter (så de inte somnar) och nacke och kan spännas fast att de inte kan hoppa upp och ner.

Ha några fina turer med barnen i sommar...

Anders
 
Axel&Ida finns med i prylspanet "Packa lätt till fjällsemestern!", Föräldrar&BarnJunior Resa med barn nr 1/08. Den väger bara 1,4kg men saknar allt. Fem liter packning och barnet får du med dig.
Den ser otroligt basic ut och frågan är om du inte kan se dig omkring efter billigare alternativ, typ Everest. Stadium säljer en som stygn för stygn är en kopia på Deuter.
 
Tack för era svar. En butik här ska ta hem en stol åt mig så att jag får prova.
Att stolen är liten och nätt är det allra viktigaste. Vi använder inte vagn till det lilla barnet, så den kommer användas för turer på stan, till dagis, till lekparken. Att man får med lite packning är bara en bonus. Jag är van att bära i sjal och ergonomiska selar och där har man ju inga packmöjligheter alls.
 
Nu har jag bärstolen hemma, och den känns väl sådär. Jag tror att jag kommer få ont av axelbanden. Frågan är ju om det finns någon bärstol med mjuka axelband? Ungefär som på en ergonomisk bärsele? För att ge en bättre uppfattning om vad jag menar med hårt kan jag säga att Haglöfs Tight har för breda och hårda band för mina axlar. Jag misstänker att jag kommer ha svårt att hitta en bärstol som passar då...

Jag tror vi ska försöka prova fler modeller innan vi bestämmer oss. Är det någon som kan rekommendera en stol som kan passa både mig som är 160 cm lång med kort rygg och min man som är 190 cm lång med lång rygg?
 
Håkan - Ergon är toppenbra! Jag tror ni kommer bli mycket nöjda med den.
Just Ergon passar inte så bra på mig, men jag har både en Beco och en Patapum som är selar av liknande typ. Supersköna att bära i, och har man ett litet barn är de ganska lätta att amma i också.
Mitt äldre barn bar jag mycket i ergonomisk sele, eftersom jag var aktiv med hund då kunde det bli heldagar med honom på ryggen och jag hade aldrig ont någonstans, mer än att den extra tyngden kändes i fötterna. Min bäbis tycker dock inte om varken dem eller bärsjalarna (om hon inte är trött så jag kan amma henne till sömns i dem). Det är därför vi vill testa en bärstol.

Nu har jag läst lite och funderar på en MacPac Koala eller LittleLife Traveller/Cross Country.
De verkar som att folk är nöjda med dem och så verkar barnet sitta lite bättre i dem än i Axel & Ida-stolen jag provade.( Den verkar förövrigt vara tillverkad av Deuter)
 
Det där med amningen är inte så viktigt för mig... ;)

För första barnet hade vi en Deuter Comfort III (eller nåt). Stabil, bekväm att bära, men dotterns ben domnade (ffa när hon blev större/äldre) och bärstolen tar mycket plats i bilens bagaeutrymme.
För 2an hade vi bärsjäl, men jag tycker det är så jäkla joxigt med det där långa tygstycket (knyta på lagom längd, tyget släpar i marken, få ungen att sitta bra). Jag vande mig aldrig vid sjalen.
Och nu ville vi som sagt prova Ergon, vi får se hur det blir.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.