Hjälp med vaudes bärstol!!!

Hejsan!

Har sett i tidigare diskussioner att några rekomenderat Vaudes Jolly comfort. Jag har själv varit och köpt en för jag tycker att den verkade vara bra. Men väl hemma och då jag ska börja ställa in den efter min längd(testade bara frugans i affären) så går det ju inte att ställa den för min längd. Min längd är då ganska normala 183cm. Höftbältet sitter runt magen och inte som det ska på höfterna. Min fru behövde ha den på det längsta och är endast 166 cm. Är det jag som gjort något fel eller känner fler igen detta. Tacksam för svar snarast då jag bara har den på öppet köp i 3 dagar.

/Fredrik
 
fiddeliten; sa:
Hejsan!

Har sett i tidigare diskussioner att några rekomenderat Vaudes Jolly comfort. Jag har själv varit och köpt en för jag tycker att den verkade vara bra. Men väl hemma och då jag ska börja ställa in den efter min längd(testade bara frugans i affären) så går det ju inte att ställa den för min längd. Min längd är då ganska normala 183cm. Höftbältet sitter runt magen och inte som det ska på höfterna. Min fru behövde ha den på det längsta och är endast 166 cm. Är det jag som gjort något fel eller känner fler igen detta. Tacksam för svar snarast då jag bara har den på öppet köp i 3 dagar.

/Fredrik

Min spontana tanke är att antingen har ni vansinnigt långa ryggar båda två ;) eller så har ni ställt in den på fel sätt.
Allra bäst gör ni i att återvända till butiken för att be om hjälp att justera in den på rätt sätt. De kan säkerligen ge dig tips om hur man bör ställa in den på bästa sätt.

Om inte så kanske detta kan hjälpa på nått vis:
Det viktiga att tänka på när man drar på sig en ryggsäck (som man väl ändå kan anse detta vara?) är att FÖRST och FRÄMST få höftbältet att sitta just på höften. Förslagsvis så ska "kammen" på höftbenet ligga nånstans i mitten av avbärarbältet.
För att uppnå detta på enklaste vis så rekomenderar jag att släppa axelremmarna rejält så att dom inte begränsar placeringen av höftbältet.
När du har fått höftbältet över höftkammen och dragit åt kring midjan DÅ drar du till axelremmarna så att bärstolen kommer an mot ryggen samt axelremmarna smiter åt kring axlarna & ner under armarna.
Spänn sedan ihop bröstremmen för att slutligen justera "toppstramarna" så som du vill ha dem.
En liten riktlinje för toppstramarna är att de ska gå i en vinkel från infästningen på axelremmen och uppåt-bakåt till fästet på bärstolen. Infästningen bör sitta någonstans i regionen av "något-framför-mitt-på-axeln".
Axelremmarna i sig ska inte ligga i en båge ovanför axlarna utan skall ligga an mot axlarna utan att för den sakens skull vila tyngden mot axlarna. Nej tyngden skall bäras av höftbältet.

Efter att du justerat alla dessa steg och om du märker att när du rör på dig så lyfter höftbältet från höften för att glida upp kring midjan så borde det innebära att ryggen är inställd på en för kort rygglängd. Justera längden efter behov.
Går den itne göra längre? Då vet jag inte vad som skall göras :)

Svårt att förklara justeringar i ord.
Hoppas mina förslag kan få det att funka. För det är en mycket trevlig barnbärstol som funkar finfint.

Som sagt. Allra bäst vore om butiken kunde hjälpa er.
Dom är säkerligen van vid sådana frågor och kommer sannerligen inte tycka att ni är otekniska och fummliga som inte får ordning på justeringarna. Det är ju en smärre vetenskap i princip :)

// Lars
 
Hur har det gått??

fiddeliten; sa:
Hejsan!

Har sett i tidigare diskussioner att några rekomenderat Vaudes Jolly comfort. Jag har själv varit och köpt en för jag tycker att den verkade vara bra. Men väl hemma och då jag ska börja ställa in den efter min längd(testade bara frugans i affären) så går det ju inte att ställa den för min längd. Min längd är då ganska normala 183cm. Höftbältet sitter runt magen och inte som det ska på höfterna. Min fru behövde ha den på det längsta och är endast 166 cm. Är det jag som gjort något fel eller känner fler igen detta. Tacksam för svar snarast då jag bara har den på öppet köp i 3 dagar.

/Fredrik

Jag har funderat på köpa denna bärstol jag med!
Undrar om ni lyckats lösa problemen med inställningarna?

Kanske en liten recension av stolen?

MVH
Krister
 
Vi är nöjda med bärstolen men tycker fortfarande inte att höftbältet sitter som det borde göra. Jag måste släppa ner bärremmarna extremt långt för att få den så långt ner att höftbältet sitter på höfterna. Vad gäller barnets komfort så är vi nöjda. Hon sitter stadigt. Negativt är att det är lite knöligt att spänna fast barnet. Hon blir ofta lite arg innan vi är klara. Trots det stabiliseringsskydd som vi köpte till så är det lite svårt att få hennes huvud stabilt och rakt upp då hon somnar.
 
Vaude = små?

Jag har precis köpt en av deras vanliga ryggsäckar..
Men jag som iofs är 187cm (normalt?!) har den inställd på XL och då passar den precis.. så deras mått är kanske för småå småå människor??
 
Re: Vaude = små?

esoxlucius74; sa:
Jag har precis köpt en av deras vanliga ryggsäckar..
Men jag som iofs är 187cm (normalt?!) har den inställd på XL och då passar den precis.. så deras mått är kanske för småå småå människor??

Det är sällan ryggsäckar passar personer över 185 cm, det gäller åtminstonde de mindre ryggsäcksmodellerna. Det är tveksamt om det ens går att tillverka EN ryggsäck som har justeringsmöjligheter så att det täcker hela normalfördelningen av rygglängder. Bästa lösningen är nog egenligen olika modeller, vilket endel tillverkare har.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.