Bärstol Osprey vs. Vaude

Vi ska införskaffa en bärstol som vi ska använda sommar som vinter. Vi kommer inte gå några flerdagarsturer men dock längre dagsturer.

Jag har kollat runt och fastnat för Vaude Jolly Comfort eller Osprey Poco plus. Det verkar som att dom flesta här har Vaude, vad finns det för för-/nackdelar med de olika modellerna? Är det något särskilt som jag ska tänka på?
 
Vi stod inför samma funderingar i december. Efter mycket funderande, läsande, kollande och prövande föll valet på Ospreyn. Bärkomforten kändes bra på båda.
En stor anledning var att det är otroligt snabbt och lätt att justera rygglängden. Jag och min fru är rätt olika långa så det var viktigt för oss. Kändes meckigare på vauden. En annan grej var solskyddet. Vi spenderade en dryg månad i södra Spanien och då kändes det som att solskyddets funktion viktig. Regnskyddet fästes i solskyddet. En väl värd investering för ett par hundralappar.
Jag går långpromenader i stort sett dagligen med bärstolen och kan varmt rekomendera den.

JOHAN
 
Vi har en poco+ och den fungerar bra, i synnerhet sedan vi hittade justeringen på höftbältet så är den en dröm att bära. Kvaliteten känns på topp. Ungen sitter bra och det är även lätt att justera för barnets storlek.

Jag har dock inte prövat vaude mer än i en butik så det är svårt för mig att jämföra. Hur stor är priskillnaden?
 
Vi har en poco+. Har bara gott att säga om den. Köp till regnskyddet -- väl värt. Ett plus är att Ospreys vätskesystem passar i säcken.
 
Vi har en bärstol från Littlelife som heter Voyager. Den är vi helnöjda med.
Den har bl.a. stigbyglar för att sätta barnets fötter i så att benen inte blir hängande hela tiden. Sen har den en liten ryggsäck som man kan ta bort och som barnet själv kan bära när han/hon blir lite större och vill traska på själv. Vi fick även med en liten nackkudde som man kan blåsa upp och använda om barnet somnar.
Den har bra bär komfort och många bra inställningar och finesser.
Man kan även ställa in "rygglängden" på den vilket är bra när man som vi inte är lika långa.
Har även haft en Haglöfs men den var inte alls lika skön att bära som den från Littlelife.
 
huvudstöd

Har också funderat på dessa två stolar men min fundering är om opreystolen ger barnen stöd om de råkar somna. Den ser så avskalad ut vid huvudet?
 
Jag har inte upplevt det som ett problem att det saknas nåt runt nacken. Sonen har somnat massor med gånger i den, och sovit upp emot en timme. Han lägger ner huvudet lite snett framåt när han somnar och byter ställning på huvudet i sömnen. Är inte barnet starkt nog i nacken bör man nog vänta med att börja använda bärstol.

JOHAN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
Louise Ö Bärstol vs. Bärsele Barn och friluftsliv 43
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
goinghiking Osprey Jet 18 Barn och friluftsliv 3
pelka Vaude Butterfly Comfort Barn och friluftsliv 1
Knyttet och K Mera bärstolsfrågor - Vaude vs MacPac Barn och friluftsliv 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.