Bärstol med bra stöd

Har en gammal bärstol för barn från Haglöfs som är grymt obekväm, men det största problemet är ändå att sonens huvud hänger och slänger så fort han somnar, vilket oftast sker fort. Har försökt använda en medföljande tygbit som träs över nackstödet men har inte fått till det särskilt bra. Är det någon som har erfarenhet av hur detta funkar på modernare stolar, och om någon stol är bättre än andra på denna punkt?
 
Till vår lile son har vi en vaude jolly comfort. Den har dels en stoppad kudde vid nacken som huvuden vilar emot, men även ett brett "band" som går under armarna över bröstet. Det gör att han sitter helt stadigt. När han somnar blir dock huvudet att tippa en aning åt sidorna, det löste vi genom att knyta en sarong från nacksödet backom hans huvud till bröstbältet på bärstolen så att han får stöd. Med den lila modifiering sover han som en kung.
 
Tack för ditt tips. Jag har även hört andra som är nöjda med Vaudes Jolly Comfort, så det kanske blir en sådan framöver. Är det någon annan som har några tips på bra stolar ur detta perspektiv tar jag tacksamt emot era synpunkter. / Jacob
 
Vi har en Vaude Jolly Comofort till vår dotter som nu är lite drygt 1,5 år. Och den funkar fint. Bra att bära och lite packutrymme undertill.

Men det böjbara nackskyddet tycker jag man kan skippa. Det sitter mest i vägen och hindrar henne inte att falla åt sidan om hon somnar. Man får i stället försöka räta upp henne, och luta henne framåt och då sitter hon ofta kvar så även sovandes.

Några nackdelar:
Solskyddet skyddar inte alls mot sol framifrån och lite halvdant om solen kommer från sidorna. Det här beror ju på lite var man är och vandrar. Vi befinner oss just nu i Kalifornien och då har det stundtals känts som man velat ha något mer. Här ser man ofta konstruktioner av solskydd som går i en båge över barnet och ber bra skydd framåt och bakåt men lite mindre från sidorna. Men som sagt, det beror lite på var man befinner sig.

Ska man på längre turer i varierande väder är packutrymmet aningen litet. I detta fall beror det ju också på om båda föräldrarna följer med på turen och det finns någon annan som kan bära en del av sakerna. Men ska man ha både mat, vatten, extrakläder till både sig själv och barnet och blöjor så skulle man vilja ha något större. Här har jag också sett en del varianter där man förutom packutrymme under barnet också har som en liten ryggsäck på baksidan.

Regnskyddet har vi inte använt eftersom vädret här är ganska förutsägbart, men det täcker bara övre delen av barnet och behöver kompletteras med regnbyxor och gummistövlar för att funka.

/Johan
 
Jag har använt en Norröna bärstol till mina barn. Den funkade jättebra, satt skönt på ryggen och kändes stabil. (Kan tänka mig att sälja den om du skulle vara intresserad.)
 
Hej!
Om Norröna stolen är bekväm både för sovande barn (med sladdrig nacke...) och bärande föräldrar är det helt klart intressant! Om du vill sälja så får du gärna maila någon bild till mig, och berätta hur gammal den är och vad du vill ha för den.

För den intresserade kan jag också nämna att jag fått tipset att använda en uppblåsbar nackkudde. Jag har inte hunnit testa, men det kanske funkar? / Jacob
 
Hej!

Jag tycker Vaude Butterfly Comfort är grym. Vi gick Abisko - Kebne med vår 6-månaders dotter i sommras och den klarade galant 26 kg (barn + utrustning). Sedan är själva behållaren/sitsen på Butterfly Comfort den enda som har ett rundat, ej fyrkantigt säte där barnet verkligen kan spännas fast ordentligt och inte "slängas" omkring. Lite dyrare, men värd varje krona.

mvh,
Lasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.