Soteleden

Tänkte ta mig en liten tur på soteleden i helgen. Nån som har tips/erfarenheter att förmedlea. Behövs tält eller är vindskydden bra? Hur många dagar kan man dra ut på det?

Mvh/
pia
 
Jag tror att leden är totalt 6 mil, så tre dagar kanske du kan dra ut det till; men den består av flera "slingor", så det mesta av kommunen hinner du gott med på två dar. Vindskydden är brukbara, vatten får du nog ha med. Leden går rätt mycket på berg, visst finns blöta delar (uppe i nordost och nåra ställen till), men chansen är stor att du klarar dig bra med lättare skor. Det finns, så här års, en fin bokskog vid Heljeröd, österut från Bovallstrand.
 
Tvånätters vandring Bovaldsstrand-Bovaldsstrand

Hej!

Jag och några vänner var ute och gick mellan torsdag lunch och lördag lunch för några veckor sedan.

Första etappen gick från Bovaldsstrands motionscentral till Välseröd. Ganska krävande vandring med mycket backar, kanske inte så storslaget men bitvis fina naturscenerier. Enligt broshyren ca 16 km men vi genande något och sträckan tog större delen av eftermiddagen med en lång luchpaus. Framme vid lägerplatsen visade det sig att den mycket trevliga övernattningsstugan var upptagen så vi fick slå upp tältet istället. En fin lägerplats med sjöutsikt doch utan direkt tillgång till dricksvatten (endast efter kokning).

Andra etappen gick via Åby/Nordens ark och vidare in mot Tossene. Sträckan närmast Nordens ark var mycket kuperad och jobbig. Efter ett besök på Nordens ark med vattenpåfyllning satte vi av längs leden mot Tossene Ka med förhoppning att hitta en lämplig lägerplats eftersom det närmaste vindskyddet norr om Råghult bedömdes ligga för långt bort. Tältade längs leden söder om Skälle med en härlig utsikt över havet och solnedgången - turens höjdpunkt. Biten från Nordens ark in i landet var trevlig med omväxlande landskap och inte så krävande.

Sista etappen gick tillbaka till utgångspunkten och klarades av snabbt. Passerade ett vindskydd som låg vid en liten göl strax sydväst om Bovaldsstrand, mycket välskött men kanske inte låg så jättefint.

Sammanfattningsvis så var avsnittet av leden vi vandrade välskött men med sparsam tillgång på vindskydd och dricksvatten (om amn inte kokar vattnet). Generellt sett välskyltat och välmarkerad led med omväxlande natur även om vi saknade vyerna över havet som endast kom på slutet. Det hade regnat de närmast föregående dagarna och stundtals var det kladdigt och blött längs leden men generellt bra underlag. Som föregående skrivare menar så räcker det nog gott med lättare kängor. Tält är att föredra då det är långt mellan stugorna/vindskydden.

Trevlig tur!

//Anders
[Ändrat av i97ekea 2003-06-12 kl 13:24]
 
Jag var där förra helgen

Jag och min fru vandrade från Bovallstrand ner till Hunnebostrand och tillbaka med lite avstickare och kringelikrokar på lederna däremellan under pingshelgen.

Det positiva är att leden är välskött och välskyltad samt att det finns en utmärkt karta och ledbeskrivning att köpa från turistbyrån i Kungshamn.

Det mindre positiva är att leden känns lite krystad då den inte följer någon naturlig vandringsväg mellen två platser utan snarare slingrar upp och ner på bergssidorna i ett försök att täcka in så stort område som möjligt. Det känns lite fånigt att gå en lång omväg upp och ner på ett berg när det finns en naturligare väg till målet. Det är också lite synd att man ser så lite hav under vandringen. Endast vid Bovallstrand gick vi längs havet, resten är genom skog som lika gärna kunde ligga någon annanstans än på Västkusten. Slutligen är det långt mellan färskvattnet, men det löser sig ganska lätt om man inte är för blyg för att knacka på i hus längs vägen och be om vatten. Var dock beredd på att bära omkring 2 liter per person hela tiden för att inte riksera att bli strandsatta utan vatten inför en övernattning på en fin plats.

Vi sov en natt i tält och en natt i stugen vid gölen som beskrivs i inlägget ovan. Stugan var fin, men utsikten kunde som det sades vara bättre. Det var i alla fall skönt att bada i "gölen". Tältning kan nog vara lite knepig på många ställen eftersom det är så bergigt och knöligt. Det är långt mellan fina släta gräsmattor, om man inte planerar att tälta på tomterna i sommarstugeområdena.

Jag skulle inte vilja gå utan kängor eller stövlar, särskilt som vi fick 56 mm regn under en natt. Leden var som en ganska djup bäck efter det.

Sammanfattningsvis är får leden tre trangiakök av fem möjliga av mig.

Kalle
 
Hej igen,
ja då har jag återvänt fyra dagar senare efter en väldigt vacker vandring. Köpte en karta och gick delvis ledat, delvis landsväg och delvis oledat med kompass i skogen.
Området är lätt och etapperna förhållandevis korta. Man kan lätt kombinera ihop vägar hit och dit som det passar ens intressen.

Mvh/
pia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Soteleden Ramsvikslandet Vandringsleder 2
risskentanen Soteleden Vandringsleder 1
risskentanen Soteleden Vandringsleder 0
ternstedt Soteleden Vandringsleder 1
Kalle E Aktuellt om Soteleden Vandringsleder 1
pergit Soteleden Vandringsleder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...