Sony Xperia V - äntligen en vettig friluftsnalle?

Vad är det som är mer vettigt med den här än alla andra "skyddade" mobiler? Motorola Defy kom ju för ett par år sedan. Nu har de både Defy Mini och Defy Plus. Sony Ericsson var ju snabba att haka på med flera modeller som också dem har funnits i ett bra tag. Sen har vi ju Sonim som någon nämt, dock inte smartphone. Och om man inte behöver en smartphone finns det ju ytterligare att välja mellan allt efter behov.

Till Motorola Defy kan du dessutom få extra kraftiga batterier. Och då behöver du inte släpa med dig lika många. ;-)

Xperia V är "bara" IP55/57+ klassad. Motorola Defy (nu Defy+) hade IP67.

Det finns mycket som är vettigare i Xperia V än i Defy+. Kameran är en sak, videoinspelning i VGA? Kom igen, det känns lite 2008 över det tycker jag. Xperia V kör 1080p-inspelning. Defy+ har en single core 1GHz mot Dual core 1,5 GHz i Xperia V. Defy+ har 512 MB ramminne och ett flashminne på 2 GB, i Xperia V sitter det 1 GB ramminne och 8 GB flash (se tidigare i tråden för betydelse). Xperia V har LTE, Defy+ vet inte ens vad det är.

Skillnaden mellan IP57 och IP67 är att 67 är helt dammtät, men 57 inte är helt tät, men mängden damm som ska komma in får inte påverka funktionaliteten. Vattentätheten är densamma.

Motorola Defy+ är en budgetlur med bra tålighet mot damm och vatten. Men i övrig prestanda kan den inte mäta sig med Xperia V på någon punkt.
__
Fredrik

PS. Jag är som sagt lite partisk
 
Halaj!

Funderar som sagt på att uppgradera från Motorola Defy+, och har en fråga: jag har en app som heter appSaver:
https://play.google.com/store/apps/...SwxLDEsImNvbS5JUUJTLmFuZHJvaWQuYXBwU2F2ZXIiXQ..

Om jag trycker ner alla mina appar på Sdkortet i Defyn, kommer jag att automagiskt kunna packa upp dem i xperian så att de fungerar utan fippel?
Jag har en del jag betalat för (visserligen inga större pengar), men framför allt är det ju ett jättejobb att installera om alltihop igen.

//T
 
Halaj!

Funderar som sagt på att uppgradera från Motorola Defy+, och har en fråga: jag har en app som heter appSaver:
https://play.google.com/store/apps/...SwxLDEsImNvbS5JUUJTLmFuZHJvaWQuYXBwU2F2ZXIiXQ..

Om jag trycker ner alla mina appar på Sdkortet i Defyn, kommer jag att automagiskt kunna packa upp dem i xperian så att de fungerar utan fippel?
Jag har en del jag betalat för (visserligen inga större pengar), men framför allt är det ju ett jättejobb att installera om alltihop igen.

//T

Tjena!

Jag har inte provat det programmet, så jag vet inte om det fungerar. Normalt sparar de flesta appar sina data i antingen databaser eller en folder som heter shared_prefs, så gissningsvis så tar den här appen och helt enkelt kopierar dessa data till minneskortet för att kunna återställa det. Men det är som sagt en gissning.

Att installera apparna på en ny telefon går rätt så fort, jag gör det titt som tätt när jag byter telefon eller är tvungen att installera om telefonen från grunden. Du har en lista i Google Play med alla tidigare installerade appar, så det är bara att gå igenom den och se vilka du vill installera på nytt i nya telefonen. Och appar som du har betalat för tidigare behöver du inte betala för på nytt, så det behöver du inte vara orolig för.

Men det hjälper alltså inte att installera apparna på minneskortet, du måste ladda ned och installera om alla apparna.
__
Fredrik
 
Halaj!

Jättetack för svar!
Jo, jag hade ändå planerat att skriva ner namnen på alla apparna för säkerhets skull ifall det inte funkar.
Det bästa är väl att jag tar och gör en formatering på kortet innan jag trycker i den i xperian så blir det inga konflikter och dessutom har jag sett att det blir kvar slattar på appar man avinstallerat.

//T
 
Min erfarenhet av defy är att telefonen är den bäst byggda ruggade luren sedan ericssons hajfena och R250.
Men mjukvaran är värdelös, alla förinlagda amerikanska appar skapar konflikter.
Min första defy blev inte ens ett dygn gammal, kretskortet brann när google play skulle uppgraderas från market.
Fick en ny som höll i åtta månader, innan den flippade ur vid uppgradering av någon större app.

Däremot håller den för att tappas i kärr på skjutfält och ner i kullersten.

Har nu haft en sony xperia GO, sämre hållbarhet men ett stabilt innehåll, är bättre än att inte veta om man ens kan ringa med den.

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
 
Halaj!

Jättetack för svar!
Jo, jag hade ändå planerat att skriva ner namnen på alla apparna för säkerhets skull ifall det inte funkar.
Det bästa är väl att jag tar och gör en formatering på kortet innan jag trycker i den i xperian så blir det inga konflikter och dessutom har jag sett att det blir kvar slattar på appar man avinstallerat.

//T

Har precis haft min tjänstetelefon xperia pro på reparation och håller också på att återställa. Som sagt - har du ett googlekonto så logga in och kolla att dina appar finns under fliken, just det, "appar". Här ser du appar du hämtat via google play. Appar från andra håll ser du inte. När du får ny telefon går du till play i mobilen - vänta en stund till mobilen och webben synkat sig och sedan kan du på websidan välja vilken mobil du vill hantera. Och tittar du i din applista så får du trycka install en gång per app. Tyvärr har jag inte funnit något möjlighet att markera flera appar och sedan göra "install all". I listan på webben ser du även appar du har (via play) installerat men avinstallerat igen. Hurudvida detta kräver någon särskild androidversion vet jag inte men tror inte det - man förra tjänstemobil x10minipro som väl hadae android 2.3 som högst syntes på webben.
Finns "installera flera med ett klick från play på webben" så berätta gärna hur.

/Patrik, blir nog en V ändå
 
Förstår inte sista sättningen, är det svårt att ringa med Xperia Go? Jag funderar på att köpa en sådan i julklapp till mig själv.

mvh
Rasmus

Nej, jag tror att han syftar på att det var så stora problem med hans Motorola Defy att han inte visste om det skulle gå att ringa med den. Därför är det nu skönt med en Xperia Go som han kan lita på...
 
Frågan är kanske vad Xperia V kommer att kännas som när den väl börjar dyka upp framåt vårkanten..(?) :(

Tja, den kommer nog inte att kännas helt ny, men den kommer iaf inte att vara helt utdaterad på det tekniska området. Videoinspelning i VGA hade de flesta telefoner för 3 år sedan (jag tog i lite, Sony Ericsson presenterade VGA februari 2009).

Sony släpper Xperia V redan nu och den börjar säljas inom några veckor här i Sverige, 3 säger tre veckor och Telia 5:e december. GSM Arena har uppdaterat artikeln oxå, det gäller bara Frankrike. Så det kan vara att den operatören har valt att inte släppa den med ICS utan väntar på JB.
 
Men det hjälper alltså inte att installera apparna på minneskortet, du måste ladda ned och installera om alla apparna.

Det trista är ju att alla inställningar försvinner då. I en del appar spelar det kanske inte så stor roll, men t.ex. om man har antecknings-appar som inte synkar mot "molnet" eller nåt så tappar man ju data.

Jag har dock alltid kört Titanium Backup på mina telefoner och då är det hur smidigt som helst att flytta över SD-kortet med backuperna och sen återställa det man behöver. Jag brukar lägga över backuperna på datorn och lägga in på SD-kortet och återställa vartefter jag känner att det är en app jag behöver återställa, eftersom en del av backuperna vill man kanske inte återställa (systemgrejer t.ex. som inte stämmer med en nyare version av Android) och då vill man ju ha koll på vilka grejer man inte återställt.

Titanium kräver ju dock root.

Jag har t.ex. gjort "rockad" mellan två mobiler mha Titanium och jag har använt den för att flytta över från min gamla HTC Hero till min Sola. Tog mig ungefär en timme att få igång min Sola med alla gamla appar och gammal data (däremot tog det mig två dagar att lyckas lägga in en rootad ROM först:).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.