Sony Xperia V - äntligen en vettig friluftsnalle?

A-GPS gör underverk när det gäller att få fix.

Antennen på din Garmin lär vara sju resor värre, så där ligger inte problemet.

Pröva att slå på flygplansläge och stäng av WiFi, eller deaktivera A-GPS om den möjligheten finns.
 
Halaj!

Den hjälper då inte min Defy ett skit får jag säga. Tar ibland 10 min att få fix fast den sitter i bilrutan och sikten är fri.
Men jag skall prova med flygplansläge i morgon. Nu har GPS varit på hela tiden så jämförelsen blir inte rättvis. Men jag tror inte det blir skillnad.
Det är ju inte mobilmaster de där pelarna står för, utan satelliter.

//T
 
A-GPS gör underverk när det gäller att få fix.

Antennen på din Garmin lär vara sju resor värre, så där ligger inte problemet.

Pröva att slå på flygplansläge och stäng av WiFi, eller deaktivera A-GPS om den möjligheten finns.

I flygplansläge bör inte GPS fungera alls - det är ju en mottagare och således inte tillåtet under flygning.

Men om din mobil har möjlighet att avaktivera a-GPS så kan du jämföra MEN egentligen varför? Har du a-GPS och använder a_GPS för grovpositionering och sedan bara tar finliret med GPS så får du ju en snabbare fix och det är väl det som är huvudsaken. Om man har ett abonemang med dyr data-roaming (utomlands då man är gäst i annan operatörs mobilnät) så ska man vara medveten om att några bytes går då man använder a-GPS och många operatörer har stora debiteringsintervall så även om du bara skickar några enska kB så kan då få betala för ett schok av kanske 100k. Läs det finstilta i ditt avtal.
Men jag tycker det är värt en snabb GPS-fix även utomlands och betalar någon krona för det.

/Patrik
 
I flygplansläge bör inte GPS fungera alls - det är ju en mottagare och således inte tillåtet under flygning.

Men om din mobil har möjlighet att avaktivera a-GPS så kan du jämföra MEN egentligen varför? Har du a-GPS och använder a_GPS för grovpositionering och sedan bara tar finliret med GPS så får du ju en snabbare fix och det är väl det som är huvudsaken. Om man har ett abonemang med dyr data-roaming (utomlands då man är gäst i annan operatörs mobilnät) så ska man vara medveten om att några bytes går då man använder a-GPS och många operatörer har stora debiteringsintervall så även om du bara skickar några enska kB så kan då få betala för ett schok av kanske 100k. Läs det finstilta i ditt avtal.
Men jag tycker det är värt en snabb GPS-fix även utomlands och betalar någon krona för det.

/Patrik

Jag menade att han kunde avaktivera A-GPS när han skulle jämföra mot sin Garmin Cs60 =)

Vad det gäller flygplansläge kan man aktivera både GPS och WiFi när flygplansläge är aktiverat. Det är enbart GSM som avaktiveras helt.
Många flygbolag erbjuder ju WiFi idag =)
 
Vad det gäller flygplansläge kan man aktivera både GPS och WiFi när flygplansläge är aktiverat. Det är enbart GSM som avaktiveras helt.
Många flygbolag erbjuder ju WiFi idag =)

Mottagare är ju trots allt passiva enheter, och skall inte påverka flyginstrumenten. Däremot är GSM(2G)/3G/LTE, WiFi och Bluetooth aktiva enheter som innehåller radiosändare, vilket kan störa instrumenten i ett flygplan om de är dåligt skärmade.
Jag testade på min Xperis S, slog på allt (WiFi, Data, 2G/3G, Bluetooth, GPS etc) och satte därefter på flyplansläge. WiFi, 2G/3G, Bluetooth släcktes direkt medan GPS fortsatt var på.
 
Halaj!

Sonyns navigeringsprestanda verkar vara för bra för att vara sann, jag vet. Och jag vet att jag behöver använda den mycket mer och vid många olika tillfällen, och vid olika platser, för att bygga upp en uppfattning för hur bra den egentligen är.
Men mitt test gällde vid en viss tidpunkt, på en viss plats och just där, just då fick jag det resultatet jag fick. Sony bättre.
Kollade nu igen, och fotade också. Båda har stått på 10-15 min vid fototagning.
Sony:
In view: 24 satelliter
In use: 11 satelliter
Accuracy: 36 fot
Garmin söker fortfarande…
In view: 10-12 satelliter
In use: 2 satelliter

Förutom att lite diffust hänvisa till allmän teknisk utveckling (min 60 Cx har minst 5 år på nacken) för skillnaden, har jag för mig att Sonyn använder inte bara det amerikanska systemet, utan också det ryska GLONASS, medan Garmin bara använder det amerikanska?

//T

Ja, Garmin kör bara GPS, med undantag för Etrex 10, Etrex 20 och Etrex 30, som även de kör GPS + GLONASS.
/Niklas
 
Mottagare är ju trots allt passiva enheter, och skall inte påverka flyginstrumenten. Däremot är GSM(2G)/3G/LTE, WiFi och Bluetooth aktiva enheter som innehåller radiosändare, vilket kan störa instrumenten i ett flygplan om de är dåligt skärmade.
Jag testade på min Xperis S, slog på allt (WiFi, Data, 2G/3G, Bluetooth, GPS etc) och satte därefter på flyplansläge. WiFi, 2G/3G, Bluetooth släcktes direkt medan GPS fortsatt var på.

De slocknar på min (Galaxy S) också, men man kan slå på WiFi igen efter att man aktiverat flygplansläge.
 
Det borde väl vara korrekt att WiFi fungerar i flygplansläge, då många flygbolag idag erbjuder "gratis" internet under flygningen via just WiFi.

Det hade nog inte varit så populärt att rulla ut stora reklamkampanjer om "gratis" internet ombord på planet för att sen väl på plats få höra att" visst finns det, men vi har valt en tekniklösning som ni inte får använda av säkerhetsskäl". ;)
 
Det borde väl vara korrekt att WiFi fungerar i flygplansläge, då många flygbolag idag erbjuder "gratis" internet under flygningen via just WiFi.

Det hade nog inte varit så populärt att rulla ut stora reklamkampanjer om "gratis" internet ombord på planet för att sen väl på plats få höra att" visst finns det, men vi har valt en tekniklösning som ni inte får använda av säkerhetsskäl". ;)

Flygplansläge innebär väl att du inte sänder på frekvensen 4.2 ghz, vilket råkar vara frekvensen för wifi och frekvensen som flygplanet kommunicerar med flygledartornet. Kravet på flygplansläge borde bara gälla start och landning.
 
Flygplansläge innebär väl att du inte sänder på frekvensen 4.2 ghz, vilket råkar vara frekvensen för wifi och frekvensen som flygplanet kommunicerar med flygledartornet. Kravet på flygplansläge borde bara gälla start och landning.

WIFI använder 2,4 och 5,0 Ghz.
Flygradio använder 108,00 -140,00 Mhz.(Reservation för dåligt minne)

Anledning till att man inte får använda mobiltelefoni på de flesta flygplanen är att det välkända knattret från telefonen när den roamar slår in i interkomsystem mm.
Dessutom är det en rätt omfattande provning att göra för att godkänna en flygplantyp och inget man gör lätt retroaktivt även några bolag har gjort det.
 
högfartshandover

WIFI använder 2,4 och 5,0 Ghz.
Flygradio använder 108,00 -140,00 Mhz.(Reservation för dåligt minne)

Anledning till att man inte får använda mobiltelefoni på de flesta flygplanen är att det välkända knattret från telefonen när den roamar slår in i interkomsystem mm.
Dessutom är det en rätt omfattande provning att göra för att godkänna en flygplantyp och inget man gör lätt retroaktivt även några bolag har gjort det.

En annan anledning till att påslagen mobiltelefon på flygplan är av begränsad nytta är att basstationerna i 2g och 3G inte designat för att göra handover (byte från mast1 till mast2) i så hög fast som flygplan normalt flyger i.
En annan del av telekom-företaget jag jobbar på har dock provat 4G handover i hög hastighet och gjort en film om det
http://www.youtube.com/watch?v=ROZCTtgOn6s

/Patrik, delvis jävig avseende filmen
 
Halaj!

Nu har jag provat lite till. Först provade jag att bara slå på flygplansläge och sen på GPS med en gång. Fix kom direkt.
Sen provade jag istället med att ha på flygplansläge någon timme innan test, och dessutom ställde jag mig på helt annan plats än där jag stod sist med GPS på. Nu tog det 10-15 s (klockade inte) att få fix. Tyvärr hade jag inte med mig 60Cx:en då, men visst brukar det ta någon minut för den att få fix från kallt, även med fri sikt. 1-0 till Sony.

Nu skulle jag ha ett test kvar: jämförelse i köket med flygplansläge på Sony och så Garmin som den är. Men äschh, jag lägger ner nu. Sonyn kommer att vinna på knockout. Det står ju redan klart.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.