Sommarsovsäckar

Vid årets augustivandring med min gamle kamrat utspinner sig alltid vissa disskusioner om utrustning och vad som kan förbättras respektive slängas på sophögen.
I år hade vi båda lätta dun sommarsäckar med oss. Hans utan blixtlås och min med hellångt. Två nästan tropiska nätter fick vi och med helt blixtlås är det bekvämt att använda säcken som täcke och hålla utanför lämpliga kylande kroppsdelar. Min kamrat debaklerade för hur mycket vikt han sparade på att ha en säck utan blixtlås och nu var ju hans dubbla både för smal och för varm som täcke, men av priset på den förstod jag att det lidandet tog han lätt, då hans säck var närapå två hundra gram lättare än min. Jag å andra sidan hävdade att min säck var mer användbar då den kunde öppnas helt och brukas som vettigt täcke. Givetvis köpte vi till del varandras resonemang men hur ser Utsidan välinformerade läsare och diskussionglada på frågorna.
Skall lätta sommarsäckar i dun ha blixtlås eller inte och i så fall varför? Motiverade svar helst. Gärna kryddade med egna erfarenheter.
Vår vän Fletcher hävdade ju att hopkopplingsbara sovsäckar hade romantiska aspekter som låg utanför andra resonemang. Min är hopkopplingsbar och måhända blir jag därför anmodad att skaffa en kompartibel....
Men först lutar jag mig tillbaka och inväntar era kloka synpunkter. W-n kluckade gott vid upphällningen. Håll debatten igång!
//J
 
För mig känns det uppenbart: en säck med dragkedja som kan fungera som täcke är bättre. Viktbesparingen borde inte bli 200 gram på att skippa kedjan - din kompis hade en lättare säck sett till hela konstruktionen eller?

På sommarvandring i lågland skulle man kanske ha quilt istället, men jag har bara en sovsäck så den måste vara lite polyvaheterenu.
 
Jo, om man vill ha komfort kan man nog kosta på sig en dragkedja, den väger väl sina modiga 50g...

MEN, om man som jag vill ligga oskönt men j*ligt lätt, dvs helt i linje med hela lättpackarmojängen, ja då skippar man förstås dragkedjan. För mig har det faktiskt ingen komfortsänkade effekt heller, jag sover som en gris vilket som. Dessutom är det ju alltid kallt och/eller regnar på sommaren. Och inte har man nån att koppla ihop med heller.

Eller?
 
För mig är det solklart att ha sovsäck med hel dragkedja - dels för att ventilera i en miljö där temperaturen kan variera och dels om det är varmt så jag kan använda sovsäcken som täcke. Så använde jag i Pyreneerna när vissa nätter var varma. Förra året hade jag bara typ kort dragkedja men det var jobbigt när det var så varmt - hur fasen skulle jag kunna ventilera... Dessutom finns faktiskt sovsäckar med hel dragkedja som väger mycket lätt ändå.
 
Enda fördelen med en säck utan dragkedja är väl just viktbesparing, möjligen också att det finns mindre antal taggar i en dragkedja som kan gå sönder.

Själv har jag under senaste årens sommarvandringar använt WM: s Highlite, med halv dragkedja. Är det varmt öppnar jag dragkedjan helt, stoppar fötterna och och benen i säcken och har överdelen som täcke för överkroppen. Fungerar bra, så länge det inte blir för varmt. Då behövs inte mycket till säck så då blir säcken täcke så gott det går. Men visst är det en fördel med hel dragkedja ur ventileringssynpunkt. En säck helt utan dragkedja skulle jag inte skaffa.

Raskesven
 
hej, ta en halv säck utan kedja

och en tunn dunjacka...
funkar förträffligt!
jackan kan ventileras och nertill behöver man inget om det är varmt!
pesan
 
Köp två!

Hade en gång en syntetsäck med två dragkedjor.En hellång och en kort för att enbart kunna öppna fotboxen så att den blev som ett rör,det var rätt skönt.Vad kan extravikten ha vart? 30g?

Funderar på vad 'extra detaljer' kostar hos Robert´s...

peter
 
Jag använder en WM Summerlite med hellångdragkedja, den väger endast 600g. Mycket flexibelt och enkelt att reglera värmen i den sovsäcken.
Svårt att tro att viktbesparingen utan blixtlås, är värt förlusten av flexibilitet och komfort.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.