Sommarhus på annan ort eller land

Friluftsliv brukar ju vara förknippat med resande iallafall om det handlar om kanske jakt eller fiske, jag har kollat en del hus i Frankrike men jag tror det är miljonbelopp, bor själv i Örnsköldsvik där jag kan få ett litet hus utanför stan för neråt 350.000 om jag har riktigt tur - och räknar med lite arbete, kan även köpa hus här för 100.000 om dom ligger några mil utanför stan.

Men om man nu vill bredda sina vidder, kanske åka nån annanstans för att leva semesterliv, kanske komma ut i naturen, visst, stick 20 mil ut i skogen, där skänker ju folk bort sina hus nästan men om man skulle kolla andra länder, nån som vet nått land där det går att finna hus och sommarhus till priser som är i klass med dom i Örnsköldsvik?

Även Norge har jag för mig var ganska dyrt, Tyskland kanske?
 
Finland?

Sitter i samma tankar och det är ganska svårt att hitta bra siter motsvarande, hemnet.se och bovision.se, booli.se utomlands så jag tröttnar ganska snabbt.

Letar egentligen tomtmark till fritidshus, eller mindre obebyggda skogsfastigheter. Det senare är ju också svårt att hitta annat än via konsult.lrf och blocket.se.
 
Det finns en anledning till att utlänningar köper sommarhus i Sverige.
Om du skaffar ett litet hus utanför nâgon stad i Tyskland sâ kan du glömma att gâ utanför din tomtgräns, bortsett frân vägen dit eller ev anlagd vandringsslinga.
Vill du han en liten bât med snurra för o fiska lite? Glöm inte o ta bâtförarkort först.
Bada i en liten sjö? Ja, om myndigheterna har provat den o godkänt.
Âka skridskor pâ sjön, jadâ, bara isen är provmätt och godkänd först.
Klippa gräsmattan pâ sönda em, glöm det, polisen är där snabbare än skatorna till fikat.
Passa pâ och byta bromsarna pâ bilen när du är ledig? Glöm det, om du inte har verkstadsgolv med avrinning till filter o grejer.

Oavsett land i Europa, nästan, är du aldrig riktigt ute i naturen, det är förbehâllet oss nordbor.

Sâ gör en insats, köp ett litet skitställe i svenska skogen, rusta upp lite lagom, vârda det och lât det gâ vidare till barnen.
 
Allt har ett pris, för 35 år sen var Österlen blilligt, för trettio år sen var Portugal, Grekland och Spanien billigt. För tjugo år sen Centralamerika. Skogslänen lär höra till det billigaste fn. Stiger energipriset ytterligare kan det bli än billigare....
 
Oavsett land i Europa, nästan, är du aldrig riktigt ute i naturen, det är förbehâllet oss nordbor.
Det verkar som att man kan mena olika saker med "riktigt ute i naturen". Riktigt så exklusivt är Sverige inte i mina ögon.

I sakfrågan. Det finns naturligtvis billiga ställen ute i skogen i många länder i Europa. Var själv bjuden till en bekant med ett sånt ställe för några dagar sedan, värde under hundra tusen. Igår blev jag tillfrågad av en taxichaufför (!) om jag var intresserad av en stuga i bergen. Han kunde fixa...

Det räcker ofta att komma ett par, tre mil från kusten/turistorter. Tänk gudsförgäten avkrok i Bulgarien eller nåt sånt. Det sker/har skett en omfattande avfolkning av landsbygden på många håll. Ofta i skogs och bergrika trakter - vackra men svåra att hitta försörjning i. Leta där. Bestäm land, budget och sätt igång. Orkar man inte göra sökandet själv så finns det massor av folk som har till yrke att förmedla fastigheter. Inte heller det är en exklusiv svensk företeelse.

Ni reser hinder som inte finns.
 
Det frâgades ju om Tyskland i trâdstarten, sâ jag antog att de nordvästra delarna av Europa var av intresse. Bristen pâ riktig natur tycker jag är uppenbar i dessaomrâdena, särkilt om önskemâlet är att kunna âka 20 mil ut i skogen som TS vill.

Givetvis kan man köpa fina ställen billigt nere pâ Balkan, om man nu skulle vilja det.
Sâ vitt jag förstâr efter en del surfande och bokläsande är det relativt fritt att röra pâ sig i bergen och skogarna där. Men jag har ingen förstahandsinfo.
Personligen hâller jag mig därifrân.

Även här i södra Spanien har priserna fallit rejält pga finanskrisen i landet. Men riktigt billigt är det inte, ännu.
Men tyvärr sâ är möjligheterna till fritt friluftsliv starkt begränsade även här.
 
Nämen gundj, raljerar du nu igen!? Eftersom du ber mig så snällt att framträda så gör jag det. :)

Det är klart att det finns mer "natur" i Sverige än i Tyskland *suck*, men det du skriver om handlar om allmänna (miljöskydds-)regler och restriktioner. Det finns nog motsvarande restriktioner i Sverige och de som inte finns hos er finns här eftersom vi har den mer än tiodubbla befolkningstätheten *suck*.

Du behöver inget båtförarkort upp till 5 hk. Och 5 hk räcker alla gånger för en liten båt.

Du får inget straff om du badar i en icke-godkänd sjö. Men du kanske har ett naturligt intresse att känna till hur vattenkvaliteten är i den sjön? Anse det som en offentlig service. Offentlig omsorg. En svensk av alla människor på den här planeten förstår väl vad som är offentlig omsorg.

Det samma gäller för skridskoåkning. Gör det på egen risk.
Fast om polisen råkar se dig och de har direkta uppgifter om att isen är för tunn, måste de inskrida. Logiskt. Fara å färde.

Hänssynslöshet bland grannar anses väl lika illa här som där. Om folk sliter sliter hela veckan ska de kunna ha sin ro på söndag. Trist att höra att polisen behövde komma för en sak som egentligen är självklar för alla vettiga grannar i hela världen.

Bromsvätska är MYCKET giftig. Det är självklart att den inte ska hamna i miljön.

Restriktionerna du tar upp handlar alltså konstigt nog inte om att "vara ute i naturen", utan de handlar om (självklar) hänsyn till grannar och miljön.

Skulle absolut hålla med om du hade tagit upp allemansrätten och sådant.

Men inte ens i allemansrätten står att en nordbo får grisa med fordonsvätskor. Och att vara hänsynsfull mot människor och miljön är väl bland det svenskaste som finns.

Gruß nach vorn!
/sachsaren

Det finns en anledning till att utlänningar köper sommarhus i Sverige.
Om du skaffar ett litet hus utanför nâgon stad i Tyskland sâ kan du glömma att gâ utanför din tomtgräns, bortsett frân vägen dit eller ev anlagd vandringsslinga.
Vill du han en liten bât med snurra för o fiska lite? Glöm inte o ta bâtförarkort först.
Bada i en liten sjö? Ja, om myndigheterna har provat den o godkänt.
Âka skridskor pâ sjön, jadâ, bara isen är provmätt och godkänd först.
Klippa gräsmattan pâ sönda em, glöm det, polisen är där snabbare än skatorna till fikat.
Passa pâ och byta bromsarna pâ bilen när du är ledig? Glöm det, om du inte har verkstadsgolv med avrinning till filter o grejer.

Oavsett land i Europa, nästan, är du aldrig riktigt ute i naturen, det är förbehâllet oss nordbor.

Sâ gör en insats, köp ett litet skitställe i svenska skogen, rusta upp lite lagom, vârda det och lât det gâ vidare till barnen.
 
Klart

intressant att semestra i en annan miljö än den man har hemomkring. Men hyr först eller byt bostad eller liknande via nätet så att du kan bilda dig en uppfattning om du trivs så bra i ett område att ett fastighetsköp kan bli aktuellt. Européer har i rätt stor utsträckning ferieställen i andra länder än hemlandet och utbudet av ställen att hyra är mycket stort. Finns väldigt många fina bergs och kustorter att upptäcka, både dyra och billiga ställen.

Thure
 
Nämen gundj, raljerar du nu igen!? Eftersom du ber mig så snällt att framträda så gör jag det. :)

Det är klart att det finns mer "natur" i Sverige än i Tyskland *suck*, men det du skriver om handlar om allmänna (miljöskydds-)regler och restriktioner. Det finns nog motsvarande restriktioner i Sverige och de som inte finns hos er finns här eftersom vi har den mer än tiodubbla befolkningstätheten *suck*.

Du behöver inget båtförarkort upp till 5 hk. Och 5 hk räcker alla gånger för en liten båt.

Du får inget straff om du badar i en icke-godkänd sjö. Men du kanske har ett naturligt intresse att känna till hur vattenkvaliteten är i den sjön? Anse det som en offentlig service. Offentlig omsorg. En svensk av alla människor på den här planeten förstår väl vad som är offentlig omsorg.

Det samma gäller för skridskoåkning. Gör det på egen risk.
Fast om polisen råkar se dig och de har direkta uppgifter om att isen är för tunn, måste de inskrida. Logiskt. Fara å färde.

Hänssynslöshet bland grannar anses väl lika illa här som där. Om folk sliter sliter hela veckan ska de kunna ha sin ro på söndag. Trist att höra att polisen behövde komma för en sak som egentligen är självklar för alla vettiga grannar i hela världen.

Bromsvätska är MYCKET giftig. Det är självklart att den inte ska hamna i miljön.

Restriktionerna du tar upp handlar alltså konstigt nog inte om att "vara ute i naturen", utan de handlar om (självklar) hänsyn till grannar och miljön.

Skulle absolut hålla med om du hade tagit upp allemansrätten och sådant.

Men inte ens i allemansrätten står att en nordbo får grisa med fordonsvätskor. Och att vara hänsynsfull mot människor och miljön är väl bland det svenskaste som finns.

Gruß nach vorn!
/sachsaren

Ja jag hârddrar det lite, men du kan ju inte förneka att du är betydligt hârdare styrd i din privata vardag i Tyskland jämfört med Sverige. Du läser min text frân ett förnärmat tyskt perspektiv, du kan inte förneka att jag har rätt. OK fel om bâtar under 5hk dâ :)

Bara för att jag i Sverige fâr byta bromsvätska hemma pâ garageuppfarten betyder det inte att jag häller den pâ gräsmattan. I Tyskland har du inte ens möjligheten att göra det.
Jag fick inte tvätta min MC pâ en offentlig biltvätt för det kunde komma olja frân motorn med i tvättvattnet. Att tvätta bilen hemma vid villan är otänkbart.
Jag penslade lite olja pâ min cykelkedja utanför lägenheten och fick skäll 2 gânger pâ lika mânga minuter.

Du kan inte klippa gräset med elklippare heller eller göra nâgot annat arbete pâ huset pâ söndagen heller. För dâ surnar grannarna till, eller nâgon annan som râkar se dig.

Jag skulle vilja se den i Tyskland som stâr i garaget och plastar en kajak utan att grannarna anmäler det.

Bad i sjöar och skridskoâkning, ingen av mina kollegor vâgar sig ut o göra detta om inte myndigheterna har satt upp skyltar att det är OK.

Men nu skulle ju inte trâden bli en pajkastning pâ Tyskland frân mig. Jag tog exemplen för att visa hur bra vi har det i Sverige och att jag anser det vara en kulturgärning att bevara svenska torp och gârdar svenska.
 
Gundj, jag blev inte förnärmad.

Jag tycker det du skriver i ditt andra inlägg låter som ett riktigt trist boområde där man inte får göra någonting, inte utöva en hobby eller meka lite eller så. Har bott på många ställen i Tyskland men aldrig upplevt sådant. Jag syftade på meningsfulla regler och inte på ett sådant überpreussiskt område som du fick uppleva.
Oförklarligt för mig. Det låter främmande, väldigt kallt och otrevligt. Som ett område där bara folk bor som av olika anledningar aldrig känner behovet att arbeta med sina egna händer, skapa något, fixa något, laga något.
Beklagligt att du gjorde den erfarenheten. Hoppas du träffade också trevligt folk.

Jag bor i ett vanligt innerstadshyreshus med 6 lägenheter. Var och en har två små källare och en av mina källare gjorde jag till en liten träverkstad. Häromveckan hade grannen som bor ovanför källaren (och som klichéenligt har ett fritidshus i Sverige) lite synpunkter på allt slipande och oväsen, men han var mkt vänlig. Jag förstod då att den enormt tjocka värmeisolationen i källartaket tydligen är helt värdelös som ljuddämpare. Numera sliper jag bara när han inte är hemma och allt är frid och fröjd.
 
Tyskland Norge och Sverige

Ja ska man dra sig ner mot Tyskland är det kanske camping eller hyra stuga som gäller, Norge tar man sig till på 6-7 timmar nånting, men där är det dyrt att köpa så enklast är väl att köpa nånting här hemmaomkring om inte utforska flera olika ställen - man hyr en elelr 2 stugor varje år på olika ställen, en dag har man hittat det perfekta stället och då råkar där finnas en stuga till salu och då slår man till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.