Softshell? Vad och är det bra?

Det är en del prat och skriverier om Softshell just nu, gärna med ett tyg levererat av Schoeller. Någon som kan hjälpa mig med att förklara vad det är för skillnad på dessa plagg och en fleece med Windstopper i? Undrar dessutom om det är ett bra koncept?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har jag förstått idén rätt?

"Vanliga" skalplagg konstrueras för att fungera under "alla" förhållanden, och är därför inte optimala någonsin.

"softshell" är konstruerade för att vara bekvämare än gtx under lättare förhållanden (max duggregn).
Tanken är att man får komplettera med extra regnskyddande plagg om det blir riktigt busväder.

soft shell=mjuka skal. Jag har ett par Haglöfs Granite mountain pants, ett par tight,s-liknande byxor som är jättesköna att bära och röra sig i. Dom tillverkas utav ett tyg schoeller som kan "stretcha" åt flera håll. Materialet är slitstarkt vattenavisande torkar snabbt men är inget som klarar längre tid i busväder.
Men som sagt underbara att bära.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips