softshell byxor?

Windstopper softshell

malindo; sa:
A: Anni Pant, som designats fra. för skidâkning (Cross-country, randonee etc) är gjorda i Windstopper (pâ framsidan) och med LycraThermolite (pà baksidan) och alltsâ, vad jag förstâr, alltsâ inte ár Soft Shell (?),

satt just nu pà lunchen och förhandstittade igenom Grifones kollektion vinter 03/04 och ser dár att man nu inför ett nytt material fràn Gore, nämligen Windstopper Soft Shell. Bl.a pâ just dessa Annie Pants, varför dessa nu ocksà ingàr i kategorin Soft Shell. För Soft Shell-plagg anvánder man i kommande kollektion sàlunda:

Windstopper Soft Shell
IBQ
IBQ Ply Two

Skillnaden mellan Windstopper och Windstopper Soft Shell ságs vara att den senare är mer slitstark, elastiskt och vattenavisande.

Att anvánda sig av Windstopper pà framsidan och Lycra pà baksidan alt. pà sidorna är nàgot Grifone áven anvánder sig av i andra plagg för svettiga aktiviteter, bla väst och jacka.

(Nár jag nu tánker efter sà var det ett ganska stort pàdrag kring Windstopper Soft Shell under senaste ISPO-mássan i februari. Nárminnet helt klart pà väg att försvinna)

Allt detta bara som en parentes.

Mvh / mats
[Ändrat av malindo 2003-05-06 kl 14:34]

De ska användas till...

De ska användas till skidåkning, toppturer, vårturer på fjället, vinter/vårklättring osv. Uppe bland bergen när det finns snö.

Med komplementering av ett par jättelätta/tunna skalbyxor för dåligt väder.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tror att kanadensiska Mountain Equipment Co-op har softshell. Kolla in http://www.mec.ca.
MEC är helt sinnesjukt billigt på vissa grejer, sen tillkommer ju fraktkostnader, och det faktum att de inte får skicka alla produkter utomlands. (pga kontrakt med generalagenter och liknande antar jag)
Men det kanske kan vara värt att kolla i alla fall.

Re: De ska användas till...

ture troll; sa:
De ska användas till skidåkning, toppturer, vårturer på fjället, vinter/vårklättring osv. Uppe bland bergen när det finns snö.

Med komplementering av ett par jättelätta/tunna skalbyxor för dåligt väder.

Då ska du skaffa Mammut Castor pants. Lite dyra, men så bra att du inte behöver några extra överdrag i ryggsäcken.

Men..

Mammut castor pant är ung. samma byxa som jag länkade till i början, Mammut Pollux Salopettes (samma material)

Nackdelen med det materialet är ju just att det är vattentätt och därför inte tillräckligt andningsaktivt om jag har förstått det rätt.

Jag vill ha ett par byxor med softshell egenskaper, dvs ganska vindtätt och vattenavstötande. Jag vill inte ha ett par stretchiga skalbyxor. För det är väl ungefär vad castor pants är.

Satt igâr även och tittade i Haglöfs nya katalog, och där har de ett par nya byxor i Windstopper Soft Shell och med inbyggda snödamasker. Fanns bâde med eller utan hängslen. TIND var namnet, om jag inte minns fel. I butik september 03.

Mvh / Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips