Soft shell i sorgfärger. Snyft.

Det börjar luta åt en soft shell inför påskturen. Har dreglat över några läckra modeller (med kraven WS-membranfritt, stretch, lätt, snygg i mina ögon, ej för tjock och isolerande) som Marmot ATV, Mammut Vertical, North face apex.

Men varför dessa begravningsinspirerade färger? De verkar ju bara göras i grått, svart eller möjligen brunt. Marmot atv ser ut att finnas i både rött och blått på marmot.com, men de ska tydligen sluta tillverkas till förmån för - just det - svart och grått.

Färger muntrar upp och blir fint på bild. Till påskturen skulle det passa ypperligt med gult t ex.

Det är väl konsumenternas efterfrågan som styr. Varför vill ni bara ha dessa sorgefärger? Eller ska jag skylla på amerikanerna?
 
ojojoj... nu e det troll i skogen!! det här kommer att kosta.. *pust*

(det e säkert samma komplott som har sett till så att alla jackor idag är korta och av "tunna"-modell)
 
FJS90-91; sa:
ojojoj... nu e det troll i skogen!! det här kommer att kosta.. *pust*

(det e säkert samma komplott som har sett till så att alla jackor idag är korta och av "tunna"-modell)

Att efterfrågan styr tillgången är väl ingen komplott?

Eller är det möjligen så att tillverkarna missbedömer efterfrågan? Jag tror att de skulle sälja fler softshelljackor - eller andra friluftskläder - om de började tillverkas i mer förföriska färger.

Nej, jag är inget troll om det var det du menade.
 
Jo visst är det lite trist att alla softshelljackor man hittar i butik (nästan) är svarta. Det är som med T-Forden en gång i tiden: Du kan välja vilken färg du vill så länge du väljer svart. Ett undantag är Arc´Teryx som gör alla sina plagg i olika milda färger.

Kanske har det nåt att göra med att softshellkläder är mycket breda i sin användning, allround om man vill använda ett engelskt uttryck. De passar inte bara utmärkt för skarp användning vid friluftsaktiviteter i naturen utan lika bra som kläder för stan, och i stán är ju svart en mycket gångbar färg på kläder. Sen har ju svart och stretchfleece (Läs Powerstretch et al) långa anor. Stretchkläder är inte sällan svarta.

Men maila Schoeller så kanske de kan ge en bättre förklaring.

/ G
 
515442; sa:
Att efterfrågan styr tillgången är väl ingen komplott?

men e det så att efterfrågan styr utbudet eller skapas efterfrågan av utbudet... om det kommer nya "revolutionerande" prylar med ny "look" så kommer efterdrågan att öka hos dom som måste ha den senaste utrustningen..
 
Jag har nu mailat schoeller med frågan om vad som styr tråk-färgvalet på deras dryskin: de själva, klädfabrikanterna eller konsumenterna. Återkommer med svar.
 
Re: Patagonia

anilson; sa:
Vet med bestämdhet att Patagonia gör ett par modeller i lite gladare färger, var och kollade på Naturkompaniet i söndags och provade en orange läckerbit,
http://www.patagonia.com/za/PDC?OPTION=PRODUCT&merchant_rn=7385&cgrfnbr=124390&sku=83682&ws=false
http://www.patagonia.com/za/PDC?OPTION=PRODUCT&merchant_rn=7385&cgrfnbr=124391&sku=83861&ws=false
- an

Den ser fin ut på bild. Vilken nk fanns den i? Och vad ville de ha för den? (naturkompaniet.se finns den inte på)
 
Den där Krushell kollade jag in för någon vecka sen. Tyckte den verkade helt "jocko". Nä, då finns det betydligt bättre att dra på sig. Lundhags (i sorgfärger tyvärr) verkar riktigt bra. Sen Är TNFs Apex 1 helt okej vad det verkar (också sorgfärger, och utan bröstfickor har jag för mig).

/ G
 
Problemet coola/läckra /glada fârger vs. komersiella fârger àr ett evigt dilemma...

satt exempelvis innan jul och blâddrade i Tierra-katalog, och lade mârke till att de gjort det làtt fôr sig, pà det att di flesta produkter fanns i svart.. vissa bara i svart, andra i svart och nàgon annan fârg. Dvs., de gôr sâdant som inte âr svàrt att sàlja, en fârg som inte gâr produkten omôjlig / omodern.. Sedermera under besök i Sverige under jul lade jag ocksà màrke till att de stôrsta flertalet infôdingar jag sàg hade svarta/môrka klàder.. âr nu detta pga att svart âr populàrast, eller pà att det inte finns alternativ?

Ska man gôra en katalog, utstâllning, ny kollektion etc. âr det alltid lâckert med produkter i flashiga fàrger..

Men nâr det vàl kommer till kritan vàljer det stôrsta flertalet konsumenter den mest diskreta varianten, nâgon fàrg som inte sticker ut alltför mycket, och som gâr att kombinera bra med andra fàrger.

Dock, som sagt, tror detta gàller i hôgre grad i exempelvis Sverige jâmfôrt med de sydligare breddgrader pà vilka jag befinna mig.. hâr àr det lite gladare fârger som gàller

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
bredviken Soft shell för utförsåkning Kläder 14
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
Ellabellakoskälla Skaljacka eller soft-shelljacka? Kläder 27
Skogsanna ITAB's Jacka Windbreaker soft? Kläder 26
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
AnK ME Pro Shell Mitt och Rab PS Grip i Stockholm? Kläder 1
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
Anders262 Reklamation: Performance-shell vs XCR Kläder 25
marcusen Haglöfs Gram Shell Mitten Kläder 8
0399 Patagonia Velocity shell Kläder 4
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
JHK Patagonia Velocity Shell Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.