Skaljacka eller soft-shelljacka?

Jag är i behov av en ny jacka, främst för utförsåkning men också för andra utomhusaktiviteter. Jag är också student så jag kan inte lägga ut flera tusenlappar på en ny jacka, så nu undrar jag om det är nån som har bra tips om tåliga jackor för utomhusbruk/utförsåkning för ett bra pris?
Skulle också vara snällt om nån kan reda ut för mej om skaljackan eller soft-shelljackan är att föredra?

MVH
elin
 
Det beror helt på hur blöt du kan tänkas bli. En ordentlig skaljacka är helt klart att föredra ifall det blir blött. Jag skulle aldrig klättra is utan min skaljacka, då det mer eller mindre är som att stå i en dusch ibland. Däremot kan jag ta en cykeltur i min softshell utan problem. Det hade dessutom blivit för varmt med skaljackan.

Sen är ju definitionen på en softshell rätt bred. Numera finns det ju en hel del softshell-jackor som är "hårda" och tål betydligt mer väta. Men smakar det så kostar det. En riktigt bra skaljacka lär du få betala över 3000 kr för, men sen håller de ju rätt länge. Min pappa har en North Face 3-lagers som väl har minst 15 år på nacken. Den var svindyr när han köpte den, men per gång han använt den är det väl nere i ören.

Men att lägga fler tusen på ett klädesplagg som student är väl rätt svårt. Kolla in ITAB:s kläder: www.idefixteko.se Bra kläder till väldigt låga priser.
 
Jag föredrar en skaljacka när jag åker skidor eller vet att jag ska vara ute i ostadigt väder. Har även en softshelljacka men den tar jag när jag ska ut på en rask promenad i hyfsat väder (och då menar jag när det inte regnar ordentligt). Kan varmt rekommendera Skaljackor från Pinewood om du vill ha något som inte kostar skjortan! Har själv en som heter St. Anton som endast kostar 699:-. Kolla in go-nature.se , de har en dammodell i samma material för samma pris. Lycka till!
 
Ursprungligen är softshell en skaljacka i syntetmaterial som till skillnad från hardshells inte är vind eller vattentät. Det kan röra sig om allt från tunnare vindjackor till tyngre jackor typ Norröna Microfiber eller Haglöfs Climatec som fanns för några år sedan. Plagg som kan användas nästan alltid, 90% av tiden som det löd i marknadsföringen, endast undantaget när det regnar för mycket

Nuförtiden kan vad som helst kallas softshell, det finns inte längre någon koppling till vind- eller vattentäthet utan begreppet kopplas enbart till hur väven känns: peachad yta och stretch.

Elin
Vad har du för jacka sedan tidigare?
Behöver du en vattentät jacka eller bara en som är tillräckligt vindtät och vattenavstötande? Du får en bra jacka utan membran för runt hälften av vad du får lägga ut för en bra jacka med membran.

Själv använder jag nästan uteslutande en vindjacka med huva vintertid, den är inte vattentät men står emot någon timmes duggregn utan problem, torkar i ett nafs. Sommartid kompletterar jag med en lätt regnjacka som får tillbringa det mesta av tiden i ryggsäcken.
 
Så softshell är inget o ha i skogen ?
Med andra ord ....

Om du befinner sig i skog där det konstant regnar, så är det väl inte lämpligt med softshell. Softshell utvecklades pga många tröttnade på att gå klädd i plastsäck hela tiden, trots att de flesta undviker att vara ute i hällande regn. Det är meningen att den skall kompletteras med mycket lätta regnkläder.
 
Om du befinner sig i skog där det konstant regnar, så är det väl inte lämpligt med softshell. Softshell utvecklades pga många tröttnade på att gå klädd i plastsäck hela tiden, trots att de flesta undviker att vara ute i hällande regn. Det är meningen att den skall kompletteras med mycket lätta regnkläder.

Om jag lägger ihop det här så är alltså softshell en vanlig jacka?
DumPär
 
Om jag lägger ihop det här så är alltså softshell en vanlig jacka?
DumPär
Precis!

Ibland krävs det några års distans till begreppet innan någon kallar det för vad det är. Man skulle också kunna påminna sig en viss kejsares klädsel...

Mitt råd till trådstartaren är att man ska ha minst två jackor. Är själv student och har så varit i snart åtta års tid, med vissa avbrott, och jag vet hur budgeten brukar se ut. Men jag vet också att det brukar dyka upp bra reapriser och kanske framförallt bra begagnaterbjudanden, på utsidan, blocket, tradera, ebay...

En mjukskaljacka, oavsett om det bara är en vindjacka, en "softshell", en bomullsjacka eller en i bomull-polyester, funkar bra till det mesta, särskilt om den inte är fodrad (ska man bara ha en jacka för åretom-bruk, så får man lasta tröjor under istället). En kompletterande regnjacka kommer man inte undan varken under de regniga årstiderna, eller t ex i skogen när det kan envisas med att droppa från träden/vara blött i riset, långt efter att solen börjat skina igen.

Exempel:
Min fiskejacka, en Haglöfs Climatic-nånting, gick på 600:- på rea
Min vindjacka (en av dem) är antingen en joggingjacka (Newline) från Intersport för 400:- eller en begagnad Haglöfs för 600:-
Min softshelljacka (en av dem) är en Patagonia med huva, från Ebay för 680:-
Min regnjacka är en Marmot för 500:- (men skulle också kunna ha varit en ITAB packaway för 400:)

Ingen av dessa jackor har varit trasig eller fläckig när jag köpt dem, de sitter bra, är top-of-the-line. Inte budgetalternativ från Elloskatalogen alltså.

Lite basicmatte: En mjuk jacka för t ex 600 + en regnjacka för 500, blir 1100. Vad får man för 1100? Två månaders mat, om man snålar? Nä, inte nu längre. Hur många krogbesök, bensin, kaffe-på-rasten, färdigmat, vardagskläder? Shit, 1100 är ju knappt ett par jeans, eller två skjortor på rea, eller knappt en tröja!
 
Konstigt...

Min ej uppgraderade softshell har ett membran,så den nästan är vattentät (budget).Nästa vill jag ska vara utan,fast DWR'ad.

Det finns en tråd om min softshell-plan nånstans...

Men för vinterlekar så är mitt val ett hårdskal i ett nollsummespel.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.