Skaljacka eller soft-shelljacka?

Jag är i behov av en ny jacka, främst för utförsåkning men också för andra utomhusaktiviteter. Jag är också student så jag kan inte lägga ut flera tusenlappar på en ny jacka, så nu undrar jag om det är nån som har bra tips om tåliga jackor för utomhusbruk/utförsåkning för ett bra pris?
Skulle också vara snällt om nån kan reda ut för mej om skaljackan eller soft-shelljackan är att föredra?

MVH
elin
 
Det beror helt på hur blöt du kan tänkas bli. En ordentlig skaljacka är helt klart att föredra ifall det blir blött. Jag skulle aldrig klättra is utan min skaljacka, då det mer eller mindre är som att stå i en dusch ibland. Däremot kan jag ta en cykeltur i min softshell utan problem. Det hade dessutom blivit för varmt med skaljackan.

Sen är ju definitionen på en softshell rätt bred. Numera finns det ju en hel del softshell-jackor som är "hårda" och tål betydligt mer väta. Men smakar det så kostar det. En riktigt bra skaljacka lär du få betala över 3000 kr för, men sen håller de ju rätt länge. Min pappa har en North Face 3-lagers som väl har minst 15 år på nacken. Den var svindyr när han köpte den, men per gång han använt den är det väl nere i ören.

Men att lägga fler tusen på ett klädesplagg som student är väl rätt svårt. Kolla in ITAB:s kläder: www.idefixteko.se Bra kläder till väldigt låga priser.
 
Jag föredrar en skaljacka när jag åker skidor eller vet att jag ska vara ute i ostadigt väder. Har även en softshelljacka men den tar jag när jag ska ut på en rask promenad i hyfsat väder (och då menar jag när det inte regnar ordentligt). Kan varmt rekommendera Skaljackor från Pinewood om du vill ha något som inte kostar skjortan! Har själv en som heter St. Anton som endast kostar 699:-. Kolla in go-nature.se , de har en dammodell i samma material för samma pris. Lycka till!