Patagonia Velocity Shell

Jag har länge tänkt köpa mig en Marmot DriClime Windshirt jacka. Vad jag förstått av tips från kompisar och läsning här på Utsidans forum skulle den passa mina behov väldigt bra. När det äntligen var dags för inköp fick jag dock tag i en katalog från Patagonia.


Där hittade jag jackan Patagonia Velocity Shell. Den verkar också ha de funktioner jag söker. Är det någon som har erfarenhet av den jackan eller av Patagonias material med Encapsilteknik?
 
Pat Velocity shell

Jag har den gamla modellen sedan den kom och är extremt nöjd, den är kanske i tätaste laget för löpning men det är OK om vädret är kass. Den nya har bättre andning och den blir ännu mindre när du packar ihop den.
Jag skulle idagsläget köpa den i färgen Rock om jag fick välja. Ett super plagg, den har hängt med runt Vättern ett antal ggr, ett bergs marathon i Åre och under alla toppturer de senaste 4 åren.


/ Anders - utsidan.se
 

dael (David Elmfeldt)

Gäst
funktionsskillnad i jackorna!

patagonia-fan som jag är kan jag inte låta bli att lägga mig debatten.


Jag tycker först att det är funktionsskillnad i jackorna som gör att man inte kan jämföra dem rätt av.


Marmoten har en tunn fleece på insidan (och är tänkt att kunna bäras direkt mot kroppen och fleecen skall då transportera bort svett mycket bra). Detta innebär att Marmoten def. är varmare än Pat.


Pat jkn är en vindjacka och en grym sådan. Jag har precis som ovanstående en jacka av gamla modellen och har använt otroligt mycket. Från finnmarkstursförstärknings-jacka och lätt sommarregnjacka till jacka i offpisten. Funkar kalas.


Dock är jag också mycket intresserad av Marmoten som jag tycker har ett lite annorlunda användningsområde. Jag ser denna mer som en vind/förstärkningsjacka medans Pat. bara är vindjacka. Pat har dock en jacka (Zephyr) med motsvarande funktion som Marmoten.


Min flickvän köpte Marmoten i vintras och har använt den till väldigt mycket aktiviteter (toppturer, längdskidor, löpning på vinter och kall/blöt vår) och är mycket nöjd. Men nu när det blivit varmare är det Velocityn som kommer fram.


Så mao mitt svar. Du behöver BÅDA! enkelt va?
 
Håller detta?

Det har gått tid sedan inläggen ovan skrivs och jag är på G att beställa saker från Globetrotter.de De rear ut Velocity Shell för 99 DM vilket verkar BRA? Blev lite sugen på att addera den till min korg...

Håller denna "platspåse" :) fortfarande måttet? Eller finns det bättre och smidigare. Jag är nog på jakt efter en råktigt lätt vindbrytare att kunna slita fram när det blåser upp.
 
Den håller

Jag har ett Velocity Shell från '99 och den funkar utmärkt. Dvs om man är ute efter en 100% vindtät och extremt lätt (170 g stl L) jacka utan onödiga detaljer så är den perfekt. Funktionen motsvarar Windstopper Shell dvs den klarar lite regn också. Jag använder min till cykling (höst vinter vår), fjällvandring, längdskidåkning och vardagsjacka. Eftersom den är så liten (ihoppackad) och lätt så kan jag alltid ha den med uti-fall-att det skulle bli väderförsämring på en cykeltur tex. En nackdel är att det vintertid kan bildas en hel del kondens på insidan på grund av att tyget blir kallt. En annan nackdel är såklart att tyget är väldigt tunnt så den känns ganska ömtålig. Jag har fått en liten reva (1 cm) när jag vurpade på längdskidorna och slog i en gren men det var bara att sy ihop (jag var förvånad att den inte blev större). Trots nackdelarna är den för mig ett oumbärligt och mycket användbart plagg.

P.S. Ett smart användningsområde är också att ha den under skaljackan vintertid (toppturer etc) så att man kan ta av sig skaljackan när det blir för varmt. Då behåller man också värmen bättre när man tar av skaljackan för att ta på värmetröjan. D.S.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
0399 Patagonia Velocity shell Kläder 4
DK13 Patagonia nano puff jackan? Kläder 6
stein82 Patagonia M10 jacka? Kläder 0
cholera Patagonia Stretch Ascent Jacket Kläder 6
PannePanne Patagonia Nano Puff eller Haglöfs lim barrier pullover? Kläder 2
Granbacken Patagonia skaljackor Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
Staffan Andersson Patagonia Primo Jacket Kläder 0
benjamin patagonia Kläder 0
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
pack Patagonia R2 Levitator Pullover Kläder 2
rlindqvi Patagonia Direct-X ?? Kläder 0
Patagonia Active X? Kläder 7
Underställ Patagonia Kläder 1
dogmatikern patagonia R3 Kläder 0
henrik.sandgren Patagonia Storm Jacket Kläder 3
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
AnK ME Pro Shell Mitt och Rab PS Grip i Stockholm? Kläder 1
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
Anders262 Reklamation: Performance-shell vs XCR Kläder 25
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
marcusen Haglöfs Gram Shell Mitten Kläder 8
bredviken Soft shell för utförsåkning Kläder 14
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
515442 Soft shell i sorgfärger. Snyft. Kläder 64
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.