sörmlandsleden

Jag och en vän tänkte vandara en kortis på två nätter i nästa vecka, eftersom vi har begränsat med tid så vill vi gärna vara i närheten av Sthlm.

Jag vill därför gärna ha tips om sträckor som är fina och med bra tältmöjligheter.

jag har tänkt att vi sak gå sörmlandsleden och har vart runt på nätet och kollat på en massa sidor, så jag tänker mest passa på om det finns någon här som sitter på ett kanontips.
Eftersom jag mest har gått i fjällen tidigare är jag van att det alltid finns en kall jokk i närheten så vill jag gärna ha tips på vart det finnns lättillgängligt vatten.

Hoppas på bra tips :D
Eva

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sörmlandsleden har diskuterats en hel del här på Utsidan. Använd sökfunktionen så hittar du många tips.

Eller klicka på forumet som heterVandringsleder, om du inte gjort det redan.

HåkanF
[Ändrat av MAJJEN 2006-07-14 kl 20:06]

Jag har gått Sörmlandsleden från Läggesta till Mölnbo, det rekommenderas. Tåg till Läggesta, pendel från Mölnbo, supersmidigt. Det finns kallkällor längs leden med några kilometers mellanrum och sjövattnet går att använda till att koka mat (så länge man ser till att det verkligen kokar). Om man har med sig en 1.5-litersflaska och fyller på när man kommer åt så är det inga problem.

Jag har också gått från Läggesta åt andra hållet på Sörmlandsleden men tyckte att det var lite väl mycket hyggen och grusvägar.

Åkerstyckebruk - Malmköping

Ska man vara ute två nätter så kan man utan att anstränga sig gå mellan Åkerstyckebruk och Malmköping.
Om man inte har någon som hämtar och lämnar vid start och stopp så går det tåg till Strängnäs, buss till Åker sedan kan man vandra upp till Skottvångs gruva och vidare ut på leden, från Malmköping så kan man ta buss till Eskistuna och tåg till Stockholm. under denna sträcka passerar man en varierad natur med mycket sevärdheter t ex Horsbetslet, Henaredalen mm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips