Sörmlandsleden på vårvintern?

Hej.
Fungerar det bra att vandra på Sörmlandsleden på vårvintern, februari-mars? Lättnavigerat även om det är lite snö? (Skidföre blir det väl knappast dock?) Tänker främst på sträckan mellan Södertälje och Katrineholm, 9-26. Erfarenheter?

Inga erfarenheter av just de sträckorna, men annars brukar det inte vara några problem att hitta oavsett snömängd. Är det bra fruset så kan man ofta undvika "tråkiga sträckningar" (vägar) och gå över sjöar istället, skall man gå längre sträcka är karta alltid bra. Är man medlem i Föreningen Sörmlandsleden så får man tillgång till den delen av terrängkartan på nätet.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ok, tack. 150 SEK kan det ju vara värt för att få rätt kartor direkt. Jag antar att de fungerar bra att skriva ut i färg på A4 och plasta in?

Verkar trevligt i alla fall. Skulle vilja gå längs den sträckan 1-2 veckor, om jag får tid nästa år under vårvintern.

Inte så svårt

Att vandra vintertid på S-leden är inte så svårt markeringarna sitter på träd eller stolpar, man ska i regel hela tiden kunna se "nästa" markering.

Etapperna i Sthlmstrakten är troligtvis inte så uppspårade vintertid undantaget är säkert de etapper som ligger lättillgängliga tex runt Alby friluftsgåd, Tyresta & Lida där det brukar vara en hel del folk ute på vintern, lite länge in på dessa etapper är det nog igen ganska ospårat.

På vissa delar så kan det finnas skidspår men etapperna runt Sthlms är ganska svåråkta på skidor då de går mycker över "stock & sten" (bergsknallar).

Gå in på hemsidan så får du mer info.
http://www.sormlandsleden.se/

Ta kontakt med respektive etappansvarige för de etapper du är intresserad av så får du den bästa hjälpen.

Där kan du även läsa om Mikael som gick hela leden i ett sträck för ett år sedan.

MVH
Krister Kollberg
Etappansvarig etapp 5

Var på en liten provsväng nu, lördag lunch till söndag lunch bara, från Järna vandring några timmar västerut med övernattning i tält och tillbaka samma väg. Ungefär 1 decimeter snö, dock var det spårat. Använde låga GTX-kängor + damasker, fungerade bra. Mycket riktigt är det lätt att följa leden med alla oranga bälten runt träden. Ganska mycket vindfällen på ett ställe i en utsatt slänt, stora träd som hänger över leden sedan januaristormen gissar jag. Dagsljuset räcker ju ganska bra nu i Sörmland, nu när det skymmer vid femtiden. Jag betalade årsavgiften, sparade digitalbilderna som JPG och framkallade dem som "minikartor" i storlek 10x15 cm från Mypix.se (hade gratisbilder där), fungerar fint. Jag hinner nog inte någon längre vandring i vår men några fler helgsvängar kan det nog bli medan det är "myggfritt" /Jarl

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips