Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare

Hej,

Planerar att gå på 1-2 kortare vandringar i sommar, har ca. 6-7 dagar till förfogande åt gången. Jag har aldrig gjort något annat än dagsturer innan och har heller ingen större erfarenhet av navigering än från idrottens orientering och kartläsning i bilen. Tänkte därav börja med några enklare, kortare alternativ. Just nu kollar jag på Kuststigen/Bohusleden, vandring i Österlen eller Danmark (om världsläget tillåter). Det som dock känns mest intressant är Jämtlandstriangeln, den verkar inte allt för avancerad och borde vara rimlig inom min tidsram (inkl. resa upp).

Har sedan tidigare backpackingresor etc ett par ingådda Hanwag Tatra kängor, en Lundhags Gnaur 60L, triangakök och lämpliga kläder. Det jag egentligen saknar är tält/tarp&hängmatta, sovsäck och liggunderlag. Vilken djungel.

Förhållandet mellan vikt, storlek och hur många säsonger varje produkt ska klara av är minst sagt svårbedömt. Har inte den största budgeten, produkter för >1500-2000:- är kanske inte mitt första val men betalar hellre lite mer nu än gör något dumsnålt. Det känns dessutom dumt att börja med någon värstingprodukt när jag är oerfaren.

Vill ha möjlighet till en längre säsong än ett par veckor i juli och jag hoppas att jag någon gång i framtiden (med mer vana i bagaget) ska kunna ge mig ut på längre fjällturer - Arctic Circle Trail och Kungsleden står högt upp på att-göra-listan.

Jag har inget emot begagnat och scannar alla forum för både tips och försäljning jag kan hitta, men jag blir inte riktigt klok på vad och hur jag ska prioritera. Jag har inga särskilda krav, mer än att dom ska lämpa sig för det jag vill göra. Är inte nybörjare i naturen, däremot är jag rookie när det gäller längre vandringar.

Tips mottages tacksamt! Både på produkter och gällande allt jag nämnt ovan.

Tack på förhand!
 
Jag var lite i samma sits i höstas. Jag köpte tält och sovsäck från Kina. Har provat dom en handfull nätter i närområdet ned till ca -5 grader och känner mig trygg att ta med mig prylarna till fjällen i sommar.
Köpte ett pyramidtält från 3F UL som man reser mha av en vandringsstav.
Sök efter "3F UL Pisa".
Sovsäcken jag tänker använda är från Aegismax. Sök efter "Envelope Gold".
När jag kollade runt tyckte jag att det blev mycket pang för pengarna.
 
Är nästa på pricken i samma sits som du och känner verkligen igen mig i vilken djungel av tält som finns där ute.

Själv planerar jag en veckas vandring på kungsleden. Och eftersom du verkar inom sinom tid dela den planen tänkte jag höra vad du/ni andra tror om dessa alternativ?

- Fjällmark Aivak 1P ca 1 500 kr
- TrueNorth Arctic Lite 2P ca 1 500 kr

Alla pratar om Hilleberg där det billigaste tältet kostar 7 000 kr, är det verkligen motiverat för en person som gör runt 10-20 tältnätter per år?

Lånar din tråd lite, men tänker att vi har samma agenda att hitta ett bra prisvärt tält :)
 
Du skriver inget om hur många ni är som ska vandra tillsammans: 1 - 2 - 3 - fler? Skall du bära allt själv,
eller kan ni dela upp 'gemensamma' laster? Gör stor skillnad på vilket tält / vilken typ av tält du ska spana på...
 
Kolla på de egna märken från t.ex. Outnorth, dvs. Urberg. Där kan du få ett 1 pers. tält, liggunderlag och 3 säsong sovsäck för ca. 4000 sek. De väger tillsammans ca. 4kg och är helt OK kvalité. Mycket mer komplicerat behöver det inte vara.
 
Allt innebär ju olika avvägningar. Är nog å ena sidan klokt att inte lägga en förmögenhet på utrustning innan man vet vad man egentligen vill ha och hur mycket det kommer användas. Det säljs många tjusiga tält som kostat många tusenlappar på blocket som knappt är uppackade... Å andra sidan kan förstås utrustningen göra väldigt stor skillnad i vissa lägen, antingen i komfort eller i (livs)nödvändig säkerhet. Det är inte kul när tältet blåser sönder på kalfjället mitt i natten och man är utan skydd i en storm och har flera dagsetapper till civilisationen. Ska man däremot tälta i ej vindutsatta lägen och dessutom för det mesta ha nära till hjälp så kan man ha ett enklare tält.

För TS verkar det rimligt att börja med lite enklare grejer om budgeten är begränsad. För vandring i skog i södra Sverige sommartid ställs inga stora krav på varken tält eller sovsäck. Själv tycker jag dock det är grymt värt med ett uppblåsbart liggunderlag. Det gjorde enorm skillnad för mina nätter när vi är ute. Trots allt är det inte så kul för vandringsupplevelsen om man är konstant trött pga av att man inte sover om nätterna. Therm-a-rests Xlite neoair är en standardrekommendation som både är mycket lätt och litet men har bra komfort.

Även Jämtlandstriangeln är väldigt snällt. Det är mycket folk och tältar man vid fjällstationerna kan man alltid flytta in om något händer med tältet. Samtidigt kan jag tänka att TS kanske går samma "utvecklingsväg" som många andra att man efter ett tag gärna avviker en del från lederna och tältar mer enskilt, kanske gärna på kalfjället (bra utsikt och mycket mindre mygg) och då kan lite "mer" tält behövas. Det finns ju sjukt många tält idag i olika prisklasser. Den stora fördelen med de mer etablerade märkena är att det är beprövade konstruktioner som det finns mycket erfarenhet av. Ett tält som det knappt går att hitta någon omdömen om (som Fjällmark Aivak vad jag kan se efter en snabb googling) blir att köpa grisen i säcken. Det kan var bra men det kan också vara kass och gå sönder i fel läge. Går man på tälten som ligger i högt i olika tester och verkar stämma bra med det man är ute efter bör man kunna sova rätt tryggt (och det betyder inte att man behöver gå upp på Hilleberg-nivå). Vet dock att det snabbt blir mycket pengar om man ska köpa allt på en gång. Friluftssemestrar är dock billiga på de flesta andra sätt så jag brukar tänka att det då är ok att istället lägga en slant på utrustning, sen får man ta en sak i taget och så länge antingen ha enkla saker, låna eller hyra.

Kolla också begagnat här och på blocket. Hilleberg och andra kvalitetstält kan dock folk sätta orimligt höga priser på så det gäller att sålla lite.
 
Du skriver inget om hur många ni är som ska vandra tillsammans: 1 - 2 - 3 - fler? Skall du bära allt själv,
eller kan ni dela upp 'gemensamma' laster? Gör stor skillnad på vilket tält / vilken typ av tält du ska spana på...

Som det ser ut just nu blir det bara jag, jag måste alltså bära allt själv.
 
Kolla på de egna märken från t.ex. Outnorth, dvs. Urberg. Där kan du få ett 1 pers. tält, liggunderlag och 3 säsong sovsäck för ca. 4000 sek. De väger tillsammans ca. 4kg och är helt OK kvalité. Mycket mer komplicerat behöver det inte vara.

Allt innebär ju olika avvägningar. Är nog å ena sidan klokt att inte lägga en förmögenhet på utrustning innan man vet vad man egentligen vill ha och hur mycket det kommer användas. Det säljs många tjusiga tält som kostat många tusenlappar på blocket som knappt är uppackade... Å andra sidan kan förstås utrustningen göra väldigt stor skillnad i vissa lägen, antingen i komfort eller i (livs)nödvändig säkerhet. Det är inte kul när tältet blåser sönder på kalfjället mitt i natten och man är utan skydd i en storm och har flera dagsetapper till civilisationen. Ska man däremot tälta i ej vindutsatta lägen och dessutom för det mesta ha nära till hjälp så kan man ha ett enklare tält.

För TS verkar det rimligt att börja med lite enklare grejer om budgeten är begränsad. För vandring i skog i södra Sverige sommartid ställs inga stora krav på varken tält eller sovsäck. Själv tycker jag dock det är grymt värt med ett uppblåsbart liggunderlag. Det gjorde enorm skillnad för mina nätter när vi är ute. Trots allt är det inte så kul för vandringsupplevelsen om man är konstant trött pga av att man inte sover om nätterna. Therm-a-rests Xlite neoair är en standardrekommendation som både är mycket lätt och litet men har bra komfort.

Även Jämtlandstriangeln är väldigt snällt. Det är mycket folk och tältar man vid fjällstationerna kan man alltid flytta in om något händer med tältet. Samtidigt kan jag tänka att TS kanske går samma "utvecklingsväg" som många andra att man efter ett tag gärna avviker en del från lederna och tältar mer enskilt, kanske gärna på kalfjället (bra utsikt och mycket mindre mygg) och då kan lite "mer" tält behövas. Det finns ju sjukt många tält idag i olika prisklasser. Den stora fördelen med de mer etablerade märkena är att det är beprövade konstruktioner som det finns mycket erfarenhet av. Ett tält som det knappt går att hitta någon omdömen om (som Fjällmark Aivak vad jag kan se efter en snabb googling) blir att köpa grisen i säcken. Det kan var bra men det kan också vara kass och gå sönder i fel läge. Går man på tälten som ligger i högt i olika tester och verkar stämma bra med det man är ute efter bör man kunna sova rätt tryggt (och det betyder inte att man behöver gå upp på Hilleberg-nivå). Vet dock att det snabbt blir mycket pengar om man ska köpa allt på en gång. Friluftssemestrar är dock billiga på de flesta andra sätt så jag brukar tänka att det då är ok att istället lägga en slant på utrustning, sen får man ta en sak i taget och så länge antingen ha enkla saker, låna eller hyra.

Kolla också begagnat här och på blocket. Hilleberg och andra kvalitetstält kan dock folk sätta orimligt höga priser på så det gäller att sålla lite.

Tack för tipsen! Känns bra att få lite inputs får några med mer moderna kunskaper. Tipsen från min pappas ungdom känns lite svår att försöka följa numera... :D

Urberg känns som ett bra alternativ då det finns många goda recensioner om de flesta produkter. Men hänger såklart både här, blocket, facebook-grupper, secondhand butiker för friluftliv etc för att komma över något till ett bra pris!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Teknikern Extremsovsäck sökes. Bo och sova 34
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
Lejonen Tältplats sökes! Bo och sova 10
Nitsson Ultralätt sovsäck sökes Bo och sova 19
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
tält med ståhöjd sökes Bo och sova 4
Anders.Appelqvist Haglöfs Geinius? Negativa omdömen sökes! Bo och sova 4
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Jakan Sovsäckshjälp sökes Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Dataprogram sökes! Bo och sova 0
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.