Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden

Moränryggen ner mot Tarfala
Gick ner från Svarta Sjön 2017 och då var det inga större problem även om moränen var mycket lös och det var lite trixigt att hitta nedgång till glaciären så man fick ta det försiktigt ner. Läser dock rapporter från 2019 där det sägs att passagen förbi glaciären ner mot Tarfala blivit mer besvärlig. Är det någon som varit uppe i år och kan rapportera om förhållandena? Är den verkligen så mycket värre än tidigare?

Passet mellan Pyramiden och Knivkammen
Passet mellan Kaskavagge och Gobirvagge fann jag oproblematiskt men passet mellan Pyramiden och Knivkammen har jag inte gått, läser rapporter om att det blivit mycket isigt, nu kan ju det här givetvis förändras från dag till dag men jag undrar ändå om någon varit uppe i år och kan ge en aktuell rapport?

Vem blir först att rapportera? Vi ska upp om ca 3 veckor så det finns gott om tid ännu.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Vi ska passera där i slutet av juli, så har ni kommit hem och det inte finns någon annan uppdatering här så får du gärna dela med dig av status då.
 
Hela grejen är ju att det blir lite mera farligt än man kanske vill om man behöver beträda glaciären alls. 2006 behövdes detta inte. Jag var där igen i mitten av aug 2019 igen och då var det omöjligt att komma ner på moränryggen mot Tarfala med bara normal vandring pga avsmältning. Antingen glaciärvandring ett hundratal meter (vilket blev det som gjordes, med inrepning) eller en kort och ganska lätt klättring, där man hade fallit ett par meter ner till glaciären vid olycka.
 
Jag var där igen i mitten av aug 2019 igen och då var det omöjligt att komma ner på moränryggen mot Tarfala med bara normal vandring pga avsmältning.

Det låter som när vi var där 2017, då gick vi också några hundra meter över glaciären ner, den hade då ett stabilt snötäcke och föreföll inte ha några tendenser till sprickbildning invid kanten, så gott man nu kan avgöra sådant (längre ut fanns många och stora sprickor och rikligt med blåis fanns synligt i dagen - en mäktig syn). Vid behov hade vi även kunnat nyttja mer av moränen men vi bedömde då inte att det behövdes.

Det jag försöker begripa är om förhållandena ändrat sig drastiskt mot dem vi mötte 2017, om de inte ändrat sig nämnvärt så bedömer jag vi kan göra nedfarten (tillräckligt) säkert, men om t.ex. glaciären är barsmält ända in till kanten, blivit mer sprickig eller om moränen blivit avsevärt mer bedräglig så får vi nog välja en annan rutt.
 
Det finns dock som sagt en "klipphylla" man kan stega ut på och klättra/scrambla (sannolikt YDS 2+/3 svårighet) på ett tiotal meter fram till trygg mark, utan att beträda glaciär alls. Förmodligen är detta ok med minimal repsäkring. Jag är höjdrädd och mitt vandringskompani lyckades inte riktigt få fram till mig att det bara var två meter ner till glaciären från denna (såg mycket mera ut uppifrån, typ tio meter). När man väl såg det nerifrån glaciären insåg man att det troligen var rätt godartat.
 
Väldigt mycket snö kvar som täcker kanten av glaciären och gör det enkelt att ta sig ner.

Så här såg det ut nu i veckan (17 juli 2020):
passet-ner-svarta-sjön-till-tarfala.jpg


Som jämförelse så såg det ut så här första veckan i augusti 2013:
passet-ner-svarta-sjön-till-tarfala-aug-2013.jpg
 
Jag har gått upp där många gånger årligen och har 2018-2019 städat upp vägen som sträcker sig på berget istället för glaciären. Från moränryggens slut håller man sig intill berget ca 20 meter innan man sneddar uppåt i ett Z mönster, ovanifrån har jag gjort ett stort röse därifrån man ser vägen neråt tydligt. Det är inte klättring möjligtvis någon meter som kan kallas för enkel, ej exponerad, scrambling. Eftersom de flesta jag mött där uppe saknar stegjärn och glaciärkunskap rekommenderar jag rutten via berget och har haft med mig ovana vandrare den vägen som upplever den som ok. En dag ska jag rensa klart den från de sista lösa stenarna.
 
Vet inte om ni bevakar tråden, men hur blev det för er 2020? Var ju ett snörikt år. Vi funderar på ett återbesök på Norra Kungsleden i år men vill gärna gå via Vistas - Nallo -Tarfala. Hur var Pyramidpasset?

Vi funderar på att ta den men skippa resten av Jojoleden och istället gå till Kaskavagge kåtan och sedan upp mot Tarfala därifrån, för att skippa sista passet, som känns läskigt. Ingen av oss har klätter- eller glaciärvana, men alla vandrat en del, bl.a. Sarek förra året.
 
Den här tråden är väldigt intressant för årets planerade tur där trepassleden ingår. Mer exakt är jag nyfiken på detaljer om rutten på berget som Skoggen fixat - hittar vi röset och rätt spår även om vi går leden söderut och kommer uppifrån? Har någon ett GPS-spår? Är inte klätterkunnig och heller inte redo för glaciären på is. Några meter med branta klippor fixar vi, men det skulle kännas tryggare med en noggrann vägbeskrivning.
Screenshot_20220305_120423_se.lantmateriet.minkarta_edit_105908183939568.jpg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JennyGbg Snäll fjälltur sökes Fjällvandring 9
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Påtur Veckas norsk vildmark sökes! Fjällvandring 7
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Ennillaj Vandringskompis sökes Fjällvandring 11
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
Glännman Eventuellt nytt område för kristi himmelsfärd sökes Fjällvandring 2
Elin-d Erfarna vandrare sökes (Missing people) till skallgång i Kutjaure, Allak, Norrbotten Fjällvandring 10
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
Daniel K Intresse sökes: Båtfärd Sitojaure-Rinim 1/9 Fjällvandring 0
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2
giFuh Vandringssällskap sökes! Fjällvandring 0
jörgen hellsten Vandringssällskap sökes v36 Fjällvandring 0
Theddy Vandringssällskap sökes Fjällvandring 0
Aslan... Hjälp sökes,Tips runt Kungsleden 6-7 dgr ? Fjällvandring 11
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
Nordbjörn Alpina turer i Sarek, tips och sällskap sökes! Fjällvandring 4
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
teronin Sällskap sökes för vandring Fjällvandring 0
erixon Vandringssällskap sökes Fjällvandring 8
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
johanna Törnquist Kontakt sökes, alltså mobilkontakt :) Fjällvandring 4
jon.nystrom sökes: vanringsgrupper Fjällvandring 5
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
toves Fjällstation med perfekt läge sökes! Fjällvandring 13
Narcisse Tips sökes för vandring! Fjällvandring 1
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
dave1 Sarekinspiration sökes Fjällvandring 37
Lisborg Et tip til vandring när Göteborg eller midt-Sv. sökes Fjällvandring 2
nummeråtta Deltagare till vintertur sökes! Fjällvandring 0
MOsmile Ensamvandrare sökes! Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.