Jojoleden åt andra hållet

20-26 juli planerar jag att bl.a. gå Jojoleden/Trepassleden i från Tarfala mot Nallo, dvs. tvärtemot den sträckning som de flesta verkar ta. Vilka fördelar/nackdelar ger detta? Hur svårt är det att ta sig ner mot Unna Räitastugan över passet mellan Knivkammen och Pyramiden? Vad jag har förstått av tidigare diskussioner är det väldigt brant och att stegjärn bör införskaffas. Dessutom kommer vi att ha 20-25 kg packning att släpa på.
 
Jag gick förra året den som du säger "vanliga" riktningen. Det var ganska skönt att kunna ta på stegjärnen när jag skulle upp för isfältet. Jag mötte några tyskar som försökte ta sej ner på östra delen av isfältet (utan isyxa/stegjärn), men det var ganska obehagligt för dom. De försökte hasa ner på baken, ibland i hisnande fart med trasiga byxor och blåmärken som följd. Dessutom rasade det stenar från Pyramiden emellanåt. Utanför isfältets östra kant tror jag att det skulle vara mycket svårt att ta sej ner. Utan stegjärn så är det utanför isfältets västra kant som är bäst, även om det innebär lite lättare klättring. Jag mötte de som sade att det var hemskt att gå ner där och andra som sa att det inte var några större problem. Det är definitivt enklast med stegjärn, speciellt från det håll ni kommer, men sen är ju frågan om man ska släpa med dessa bara för denna passage...
 
PerAnd; sa:
20-26 juli planerar jag att bl.a. gå Jojoleden/Trepassleden i från Tarfala mot Nallo, dvs. tvärtemot den sträckning som de flesta verkar ta. Vilka fördelar/nackdelar ger detta? Hur svårt är det att ta sig ner mot Unna Räitastugan över passet mellan Knivkammen och Pyramiden? Vad jag har förstått av tidigare diskussioner är det väldigt brant och att stegjärn bör införskaffas. Dessutom kommer vi att ha 20-25 kg packning att släpa på.

Jag har tänkt att ta den sträckningen fast veckan efter dig/er. Jag har läst en del vandringsdagböcker på nätet och det verkar som om det skall gå att ta den vägen utan stegjärn men med en del lugn och försiktighet.

http://home7.swipnet.se/~w-70651/fjall96.html

http://www.folder.nu/fjall/index.shtml

Ha de bra!
Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Jojosurf Trepassleden (Jojoleden) Fjällvandring 2
Jojosurf Jojoleden - stegjärn & isyxa? Fjällvandring 21
haiwa jojoleden / trepassleden Fjällvandring 5
Mopsy Jojoleden/Trepassleden? Fjällvandring 4
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
Kristoffer9 Jojoleden på vintern med skidor? Fjällvandring 2
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Hedman Jojoleden utan stegjärn Fjällvandring 4
pergit Läget på Jojoleden? Fjällvandring 5
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
arvidekengard Funkar det med Jojoleden i mitten av juli? Fjällvandring 1
Jojoleden Fjällvandring 7
Jojoleden Fjällvandring 5
8863 Åt vilket håll i Ottsjö? Fjällvandring 5
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
reflex Kungsleden, men åt vilket håll? Fjällvandring 6
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
Pallando Sarek (andra halvan av september) Fjällvandring 33
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
carstens Grövelsjön och Femundmarka andra veckan i september Fjällvandring 13
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Nyffer Andra väger vid Kebnekaise? Fjällvandring 4
Ollebolle Andra vägar till Sylarna? Fjällvandring 6
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6
lizardking M90 kängor å lite andra frågor Fjällvandring 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.