Söker yxa med det lilla extra.

En kompis fyller snart jämt och jag vet att en yxa skulle göra honom glad.
Men nu råkar han vara en riktigt bra polare som har bra koll på friluftsgrejer och är kräsen.
Yxan kommer användas till allmänt friluftsliv men inslag av att kvista och klyva mindre vedträn, tänker att 35-37cm skaft och typ 0,5-0,6kg borde lösa uppgiften.
Gränsforsbruk har två modeller som ser bra ut o verkar ha mkt bra kvalitet men den är vanlig, kanske för vanlig.
Inte så att det är en sämre yxa för det men det vore kul att komma med nått som inte bara går att knalla in i närmsta järnhandel o köpa.
Vilka alternativ finns det?
 
Om vi bortser från mindre och lokala tillverkare som jag inte känner till, som förmodligen kan producera minst lika fina och unika yxor, tycker jag att Gränsfors Bruk tillverkar yxor av yttersta kvalitet. Och vad mer kan man egentligen begära?

Söker du fortfarande något mer unikt som ej går att köpa över "disken" finns t.ex. S. Djärv Hantverk. Men de fokuserar ju inte på friluftsyxor utan olika snickaryxor (även om de har ett par vikingayxor och en ryggsäcksyxa).

http://www.djarv.se/yxor.asp

Osäker på hur Djärvs lagerhållning ser ut. Vissa av de mer speciella Gränsforsyxorna är det ju ofta långa väntetider på.

Vilka modeller funderar du på?
 
Naturkompaniet brukar ha Gränsforsyxor hemma. Gå in och be att få titta och känna på en om du har någon butik i närheten. De kanske ser "vanliga" ut på bild, men de är handsmidda och skillnaden märks när man håller den i handen, komplett med smedens initialer instämplade och med yxskaft i Hickory.
 
Jag har ett gäng yxor och ett relativt stort yxintresse. Vill du köpa en yxa med en hel del extra, ska du satsa på en Hjärtumyxa. Nu är ju varken prisläget budgetvänliga eller tillgängligheten god. Så om du tycker en "off the shelf" är god nog till honom kan jag varmt rekommendera Gränsfors Outdoor Axe. Underbar storlek för lättpackning! Väger halvkilot totalt, inget för trädfällningen, men klyver hanterbara vedträn utan problem. Om inte annat som kil. Största behållningen med den är som sagt: den kan alltid hänga med ut och är aldrig för tyng eller otymplig.
Lycka till!
 
Sällar mig till kören som tipsar om Gränsfors, må vara att de säljs i butik och många har dem men har Din polare krav på kvalitet och vill ha bra grejer så är det just det han får med en sådan.

Annars är Svante Djärv ett bra alternativ och mycket bra kvalitet och handsmitt.
 
Oj, tack för svar!
Djärvs yxor var fina men gillar nog utseendet mer på Gränsfors faktiskt. Karesundo verkade nästan för fina🙂. Tveksamt om man vågar använda den som ett verktyg......
Gränsfors Outdoor verkar riktigt fin!
https://www.gransforsbruk.com/product/gransfors-outdoor-axe/

Faktiskt så fin att det troligen blir en likadan till mig och jag har inte sett den modellen innan vilket borde göra att den faller under kategorin "lite mer speciell."
Något att säga om den som jag bör veta?
 
Hults bruk är också ett alternativ till avgudade Gränsfors, antagligen lika bra. Wetterlings finns också kvar i vissa butiker.

Appropå Karesuando så har jag hört att rostfritt inte skall vara någe vidare som yxhuvuden. Någon med erfarenhet?
 
Vad tror ni som använt både Gränsfors Outdoor yxa o Vildmarksyxa på 35cm, klyver outdoor lika bra trots det mindre huvudet och vilken har man faktiskt mest praktisk nytta av?
Var nere på lunchen och klämde på båda men har svårt att bestämma mig.
Var ett mörkare skaft på vildmark yxan som i mina ögon var snyggare också.... Men det rakare skaftet på outdoor yxan gillade jag mer.
Ny blev det ju jobbigt igen.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Påveen Söker "silicon tub,flaska" Utrustning allmänt 2
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
eyck FMV söker textilingenjör... Utrustning allmänt 3
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
Nitsson Söker bra outdoor kniv - tips? Utrustning allmänt 58
stoppenbach Söker tips på friluftsbutiker i Oslo? Utrustning allmänt 3
amsa01 Söker Bokförslag om allmän naturfakta Utrustning allmänt 5
personnvik Söker friluftslivskamrater i södra Dalarna Utrustning allmänt 0
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
adventure_transport Söker överskottsbutiker Utrustning allmänt 3
Tovetjaern Söker bok anno 1934 Utrustning allmänt 5
Marie P söker tips om ryggsäck med mera Utrustning allmänt 1
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...