Söker tips på kolfiber paddel

Inhandlat en point 65 Mercury som är 60 cm bred och söker nu en paddel till denna.

Är beredd att öppna plånboken, men givetvis vill man inte tömma den helt i onödan.

Är 190cm med proportionerliga armar. Enligt den mesta informationen jag lyckats komma åt så verkar det rekommenderas en ca 230 cm lång paddel, vilket verkar vara lite ovanligt. Det är även mest utav denna anledningen jag kände att jag behövde starta denna tråden, för att få lite mer insikt i detta!

Tanken är att paddla lite längre turer, oftast heldag eller med övernattning och fortsättning följande dag. De paddlar som just nu står överst på listan är https://www.kajak-import.se/wingpagaj-stor-blade-carbon-2-delt.html och https://www.kajaksidan.se/collectio...ey-vingpaddel-kolfiber?variant=21292589547620 - men den första är endast 220cm. Verkar som användare från denna sidan har rekommenderat den flera gånger, och vingpaddel känns som det kan vara helt rätt för mig även om det innebär lite mer inlärning inledningsvis.

Tackar och bugar för alla svar!
 
Är du säker på att det är vingpaddel du skall ha? Har du paddlat med vinge förut och behärskar du den tekniken?
De två du har listat är ganska olika, ena har ca 650mm^2 stora blad den andra har 780mm^2. Du bör nog ha en egen idé om vilken bladstorlek du vill ha.
Jag säger inte att det är fel, men vingpaddel skulle inte vara min rekommendation till nybörjaren om jag inte vet att du har tillgång till instruktör.
 
Jag vet inte riktig hur det skall gå ihop. Mercury är med sina 60 cm en rätt bred och pråmig kajak. Ving paddel används med hög paddelföring och insättning nära skrovet för att vara effektiv och det kräver att kajaken medger detta. Många FSK (Fast Sea Kayak) har därför en form som underlättar detta.
Sen har ving paddel oftast en väldigt bra bett i vattnet och den belastar dina muskler och leder en hel del om kajaken är trögpaddlad. Så i min världsbild är en vingpaddel inte helt optimalt för dina ändamål. Hellre en Euroblade med lite smalare blad för lägre paddelföring.
Jag paddlar själv med euro, grönlands och ving paddel, beroende vad jag vill göra. Vanligtvis en Rockpool Taran som är en FSK och som funkar med alla paddlar, även om det går lite långsammare med grönlandspaddel.
Men jag har även en plastbalja som lek kajak, en Dagger Stratos som är 60cm bred, och den är vedervärdig att paddla med vinge, av de anledningar jag nämnde tidigare. Grönlandspaddel är helt OK, Euro paddel funkar klart bäst.
Ang. längden på paddeln, en 230 vinge vill du inte ha. 230 funkar med låg paddelföring och det går inte ihop med en vinge. Kollade inte på de paddlar du nämnde, men som Per skriver så är rätt bladstorlek extremt viktigt med en vinge. För havskajak brukar man säga att köpa så lite som möjligt, stora blad är för sprint och elit paddlare.
 
Senast ändrad:
Är du säker på att det är vingpaddel du skall ha? Har du paddlat med vinge förut och behärskar du den tekniken?
De två du har listat är ganska olika, ena har ca 650mm^2 stora blad den andra har 780mm^2. Du bör nog ha en egen idé om vilken bladstorlek du vill ha.
Jag säger inte att det är fel, men vingpaddel skulle inte vara min rekommendation till nybörjaren om jag inte vet att du har tillgång till instruktör.

Är definitivt inte helt säker på att det är vingpaddel som jag borde ha. Det är mer vad som verkar lämpligt efter mina efterforskningar just nu, men det ser ut som jag kan ha haft fel i detta då de två svar än så länge verkar tycka att det inte är en särskilt bra ide.

Jag vet inte riktig hur det skall gå ihop. Mercury är med sina 60 cm en rätt bred och pråmig kajak. Ving paddel används med hög paddelföring och insättning nära skrovet för att vara effektiv och det kräver att kajaken medger detta. Många FSK (Fast Sea Kayak) har därför en form som underlättar detta.
Sen har ving paddel oftast en väldigt bra bett i vattnet och den belastar dina muskler och leder en hel del om kajaken är trögpaddlad. Så i min världsbild är en vingpaddel inte helt optimalt för dina ändamål. Hellre en Euroblade med lite smalare blad för lägre paddelföring.
Jag paddlar själv med euro, grönlands och ving paddel, beroende vad jag vill göra. Vanligtvis en Rockpool Taran som är en FSK och som funkar med alla paddlar, även om det går lite långsammare med grönlandspaddel.
Men jag har även en plastbalja som lek kajak, en Dagger Stratos som är 60cm bred, och den är vedervärdig att paddla med vinge, av de anledningar jag nämnde tidigare. Grönlandspaddel är helt OK, Euro paddel funkar klart bäst.
Ang. längden på paddeln, en 230 vinge vill du inte ha. 230 funkar med låg paddelföring och det går inte ihop med en vinge. Kollade inte på de paddlar du nämnde, men som Per skriver så är rätt bladstorlek extremt viktigt med en vinge. För havskajak brukar man säga att köpa så lite som möjligt, stora blad är för sprint och elit paddlare.

Som jag skrev ovan så börjar jag inse att kanske vingpaddel inte är det optimala för mina ändamål. Euroblade verkar vara lite ovanligt, har det kanske något annat namn den brukar kallas? Bra att höra att 230 inte kanske är det lämpligaste, då de verkar svåra att finna.

Tackar för era svar och tips!
 
När man diskuterar paddel så behöver man jo någon form av benämning för den typen av paddeln och då kallar man den Euro eller plattpaddel.
Paddeln du länkar till kan jag inte säga mer än att formen stämmer. De skriver jo varken vikt eller bladyta. Verkar vara en standard Kina paddel som många säljer under egen märke. Funkar säkert, men i ärlighetens namn hade jag satsat på en välrenommerat märke som Aquabond, Werner, Celtic eller dyl.
 
Jag har några stycken av denna typen olika varianter av Werner paddeln med kolfiber skaft och glasfiber blad. Den gillar vi, mycket, det kan vara bra att kolla så att diametern på skaftet passar bra i handen förutom själva längden på paddeln. Sedan finns det ju även olika former på paddelns blad också, att hålla utkik efter. De vi har är bara tvådelade.

https://webshop.aterra.se/kajaktillbehor/paddlar/hav-sjo/werner-tybee.html

 
Senast ändrad:
Håller med om mycket skrivet ovan men personligen tycker jag wingpaddel funkar bra även med bred kajak t ex när jag paddlar bak i vår VKV Yoo-A-Kim. Kort och ställbart skaft är utmärkt. Och det finns absolut risk för överansträngning av muskelfästen t ex på utsidan av armbågen med vingpaddel. Möjligen är den höga sitsplaceringen underlättande för vingpaddel.

Thure
 
Jag har några stycken av denna typen olika varianter av Werner paddeln med kolfiber skaft och glasfiber blad. Den gillar vi, mycket, det kan vara bra att kolla så att diametern på skaftet passar bra i handen förutom själva längden på paddeln. Sedan finns det ju även olika former på paddelns blad också, att hålla utkik efter. De vi har är bara tvådelade.

https://webshop.aterra.se/kajaktillbehor/paddlar/hav-sjo/werner-tybee.html


Håller inte riktigt med. Tybee är en "high angle" paddel och kommer i en bred kajak fungera lika dåligt som en vingpaddel, dessutom väger den bly. Och Skagit verka inte ha en variabelt längd, något jag tycker behövs när man inte vet vilken paddel man behöver. Annars skulle den funka bra. Men det finns mängder med "low angle" paddel med långsmala blad.
 
Den nämnda kajaken är enbart 415 cm vilket innebär ganska låg marschfart innan den börjar klättra på sin egen bogvåg. Känns lite som paddeln har högre ambitioner än kajaken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
gottern Söker tips på bra kanotvagn Paddling allmänt 2
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
bluewing Söker tips om bra paddeljacka Paddling allmänt 15
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Lasse Be Söker förslag på iläggningplats norr Loftahamman Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
johan5588 Söker kajak med komfortsits & större ryggstöd? Paddling allmänt 10
håkankristensson Söker kajak guide till Stockholms norra skärgård. Paddling allmänt 0
REDJon Söker en kanot i Örebro trakterna Paddling allmänt 0
t68 Söker info om Glasser Clipper Paddling allmänt 3
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
tuva99 Söker barnkajak Paddling allmänt 13
bikerider Söker materiel till gammal kanadensare Paddling allmänt 8
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Grakka Söker kustjägarkajak Paddling allmänt 6
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Paddling allmänt 0
Avslutatmedlemskapx Söker information om Bavaria, Falcon Paddling allmänt 1
Söker kajakställen och uthyrare i Norrland Paddling allmänt 3
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...