Söker tips på kolfiber paddel

Tackar för alla tips och råd! Skapade mig en förhoppningsvis lite mer bildad uppfattning med hjälp av era kommentarer och lite sökande på forumet, blev i slutändan denna: https://vitudden.com/wordpress/2018/12/16/vkv-vind/

Kikade faktiskt in denna även innan jag skapade denna tråden men sidan kändes först fruktansvärt suspekt då den inte fanns någon information alls om hur man faktiskt beställde saker därifrån. Verkar dock ha bra rykte här på utsidan så nu har jag iaf beställt den(tror jag).
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har både aquabound(glas kolfiber) och vkv vind. Jag är mycket nöjd med båda men skulle rekomendera vkv vind i kolfiber den är lätt och styv.
 
Den nämnda kajaken är enbart 415 cm vilket innebär ganska låg marschfart innan den börjar klättra på sin egen bogvåg. Känns lite som paddeln har högre ambitioner än kajaken.
Jag håller 7-8 km/h med solo Mercury och Europaddel (lärt mig ordet här :) ).
Är väl inte så långt efter en vanlig havskajak, eller...?
 
Jag håller 7-8 km/h med solo Mercury och Europaddel (lärt mig ordet här :) ).
Är väl inte så långt efter en vanlig havskajak, eller...?
Det stora flertalet som paddlar havskajak bryr sig lite om farten så du hänger säkert med.

Thomasson har förklarat skrovfart, dvs den hastighet där skrovets motstånd börjar öka markant. https://www.thomassondesign.com/valja/kajakprestanda/fart
4 m vattenlinje ger ~8 km/h, 5 m ger ~10 km/h.

Om knappa 2 km/h är mycket eller lite är upp till paddlaren.

När en kajak ligger i deplacementfart (eller skrovfart som Thomasson skriver) blir kajaken lite svårare att styra pga aktern börjar sladda. Trots att aktern sladdar blir kajaken mer trögsvängd pga aktern ligger djupare.

Tillbaks till vingpaddeln, den brukar uppskattas för bra grepp och stabil gång främst vid högre kadens jämfört med plattpaddel. Finns förstås de som gillar egenskaperna även i lägre farter. 7-8 km/h innebär en relativt låg kadens.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips