Söker tips på kolfiber paddel

Tackar för alla tips och råd! Skapade mig en förhoppningsvis lite mer bildad uppfattning med hjälp av era kommentarer och lite sökande på forumet, blev i slutändan denna: https://vitudden.com/wordpress/2018/12/16/vkv-vind/

Kikade faktiskt in denna även innan jag skapade denna tråden men sidan kändes först fruktansvärt suspekt då den inte fanns någon information alls om hur man faktiskt beställde saker därifrån. Verkar dock ha bra rykte här på utsidan så nu har jag iaf beställt den(tror jag).
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har både aquabound(glas kolfiber) och vkv vind. Jag är mycket nöjd med båda men skulle rekomendera vkv vind i kolfiber den är lätt och styv.
 
Den nämnda kajaken är enbart 415 cm vilket innebär ganska låg marschfart innan den börjar klättra på sin egen bogvåg. Känns lite som paddeln har högre ambitioner än kajaken.
Jag håller 7-8 km/h med solo Mercury och Europaddel (lärt mig ordet här :) ).
Är väl inte så långt efter en vanlig havskajak, eller...?
 
Jag håller 7-8 km/h med solo Mercury och Europaddel (lärt mig ordet här :) ).
Är väl inte så långt efter en vanlig havskajak, eller...?
Det stora flertalet som paddlar havskajak bryr sig lite om farten så du hänger säkert med.

Thomasson har förklarat skrovfart, dvs den hastighet där skrovets motstånd börjar öka markant. https://www.thomassondesign.com/valja/kajakprestanda/fart
4 m vattenlinje ger ~8 km/h, 5 m ger ~10 km/h.

Om knappa 2 km/h är mycket eller lite är upp till paddlaren.

När en kajak ligger i deplacementfart (eller skrovfart som Thomasson skriver) blir kajaken lite svårare att styra pga aktern börjar sladda. Trots att aktern sladdar blir kajaken mer trögsvängd pga aktern ligger djupare.

Tillbaks till vingpaddeln, den brukar uppskattas för bra grepp och stabil gång främst vid högre kadens jämfört med plattpaddel. Finns förstås de som gillar egenskaperna även i lägre farter. 7-8 km/h innebär en relativt låg kadens.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips