Söker tips på finansiering av större expedition

Hej!
Just Nu håller jag på och planerar, försöker hitta fakta och framförallt "pengar" inför mitt planerade stora äventy att åka genom fem världselar med bil utan någon färja (Nord Norge- Danmark-Afrika- Ryssland-Berringssund-Alaska-USA-Sydamerika) väldigt kort sagt, och tillbaka. Än så länge är det mest en rolig idé av det hela.

Resan planeras till att starta någon gång mellan hösten 2006 och 2010, och beräknas ta mellan 3 och 7 månader.

Men detta kommer att bli ett projekt som kommer att landa på väldigt grovt räknat: en miljon.

Då är frågan hur man ska kunna få fram de pengarna, man kan ju inte lova någon att idén kommer att lyckas, jag kan ju bara visa på en idé som man tror på och som man kan försöka få andra att tro på.

Dessutom så kommer man ju att behöva söka speciella tillstånd för att få passera vissa ställen, och det lär ju vara svårt att få tillstånd innan man kan visa att man har pengar så att man kan genomföra resan, men det är ju lika svårt att få pengar till en resa när man inte har tillstånd för att kunna genomföra hela resan, så vad ska man börja med att försöka ordna: Pengar eller tillstånd för att kunna genomföra hela resan?

Brukar det kosta att få tillstånd för att få passera ställen som exempelvis Berringssund (som äl är millitärt)? Hur mycket kan dessa kostnader sluta på för sådana tillstånd?

Var ska man få pengarna ifrån?
Sponsring att ett eller några få företag går in och stöttar hela resan med hjälp av pengar, och de får någon sorts reklam med resan? Eller frivillga bidrag ifrån privatpersoner? Eller ta lån och försöka sälja bilen som man åkt med dyrt?, men vad händer då om man misslyckas och man inte har någon utrustning att sälja och inga pengar att betala av lånen med?

Och om företag sponsrar eller enskilda personer och man bestämmer sig för att avbrytta expeditionen för att man själv tyckar att man inte vill "lida mer ifall att det blir mycket värre än man tänkt sig" då för man ju minst sgt dåligt samvete och de kanske anser att man bara tagit pengar av dem.

Ett annat alternativ är att folk får köpa andelar kanske för 500 kr styck och sedan när expeditionen är avslutad så säljer man bilen till högstbjudande och och sedan ger prosentuell utdelning av det man fått för bilen till de som köpt andelar, då kan de ju tjäna på de ifall att man får mycket för bilen, men de kan också förlora samtliga pengar ifall att projektet misslyckas, ungefär som aktier.

Sedan så finns ju även allternativet att något företag köper alla saker och man bara lånar de av dem också får de tillbaka bil och utrustning efter resan, med förhoppningen att de stigit i värde, efter en lyckad resa, så kan företaget sälja prylarna dyrt eller använda de i sin marknadsföring om det är deras egna saker.

Sedan finns ju allternativet att företag sponsrar med grejer som reklam för dem att deras grejer klarar av resan så att produkterna förhoppningsvis blir kända och förknippade med något positivt.

Sedan så kan man kanske göra en bok eller film om resan. Men hur ska den då finansieras? Ska ett filmbolag betala resan och sedan förhoppningsvis kunna sälja sin film?

Eller finns det andra pengar att få i form av stipendier och bidrag?

En annan sak som jag funderat på är om man ska göra resan i form av att man ska ha den i ett litet företag, förening eller helt som privatperson?

Dessutom så vill jag ju helst bestämma så mycket om resan själv som möjligt, så man vill ju helst ha så mycket som möjligt att bestämma om själv, utan att någon annan ska lägga sig i hur man ska göra.

Kostnaderna beräknas till cirka: 100 000 kr i utrustning (som exempelvis bil).
Och cirka: 900 000 kr i bränsle och mat etc.

Dessutom så skulle det ju vara bra att om man fick tag i pengar så att man kan skaffa sig utrustningen i tid innan Expeditionen så att man kan ut och testa utrustning och se vad som funkar och vad som måste förändras. Och framförallt träna på liknande situationer och problem som kan uppstå som att starta en bil i cirka -40* eller att fasna i ökensanden, eller att leva med den utrustningen under en längre tid som man har att tillgå.

Medans kostnaderna för bränsle och mat skulle ju räcka att man fick allt eftersom att de förbrukades efterhand under resan, så blir det ju inte dyrare än det man förbrukar under den sträcka som expeditionen kommer, ifall att man tvingas avbryta.

Jag är väldigt tacksam för alla svar, reflektioner, idéer och hjälp anngående detta!

Mvh
Fredrik Tysk, som tror på idén, men man måste ju vara medveten om att man kan misslyckas, och utgår ifrån att en bil som klarat sig runt denna resa har tagit sig i värde över miljonen, för den riktiga entuseasten som är miljonär.
 
Efterfrågan på bilar med denna historia, tror jag är begränsad, trots alla sin unicitet. Efterfrågan på bilar som gjort halva resan är fullkomligt obefintlig.

Alltså, jag tror inte att bilen, efter resan, är det som ska göra att du kan betala dina lån. Faktiskt tror jag att det blir svårt att låna överhuvudtaget med den bilen som säkerhet. Riktigt svårt faktiskt...

Största potentialen borde ligga i att en biltillverkare vill att deras bil ska tillryggalägga sträckan. Då är det bara din sak att övertyga dem om att du är den rätta föraren och expeditionsledaren. De bör då hålla med bilen och en stor del av bränslet och reservdelar/service, eftersom det hör ihop och de efter att det valt att satsa på dig överhuvudtaget vill se till att det hela går vägen. Deras satsning lär då kunna värderas till minst en halv mille, eftersom bilar numera kostar som de gör...

(Detta med bilar diskvalificerar dig f ö från utsidan!!)

I övrigt måste du ju rimligen tala om för sponsorerna vad målsättningen är. Samt att inga garantier för framgång finns, och att deras payback är positiv publicitet i många länder. De värderar ju detta betydligt högre om de känner att du har förutsättningar att klara "uppdraget"; oavsett garantier (som i grunden är rätt värdelösa oavsett vad du nu lovar och förbinder dig till).

Utifrån din egen uppskattning om kostnaderna kan jag direkt säga att din budget är för låg. Bränslekostnaden är väl enklast att räkna ut och materialkostnaderna i övrigt svårast. Om dina 900 000 för bränsle, mat och logi(?) är genomtänkta skulle jag säga att du får lägga på en halv miljon för bilen över detta. 4 000 mil fram och tillbaka till jobbet under två år är en sak, men den sträcka (vad den nu blir) som du beskriver kommer att kosta mycket mer totalt än t ex 50 kr per mil skulle i all fall jag tro. Då avser jag bara bränsle och underhåll samt andra direkta fordonskostnader.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är det inte lite väl dyrt?

Omdet nu är så att det är 7000 mil runt jorden, bilvägen så kan väl inte bränslekostnaderna ligga på 900 000 kr. diesel kostar väl inte mer än 5 kr liter i de flesta länderna som man ska åka igenom. då blir det ju endast 35000 kr för bränsle. om vi säger att det tar 12 månader att genomföra och man äter för 200 kr om dagen, vilket måste vara närmare en lyxmiddag på många ställen. Det blir 73 000 kr för mat. alltså drygt 100 000 för allt det. Jag förstår inte hur man kan räkna så fel, eller så har jag missat något.

Intressant projekt i alla fall, man ska ha stora drömmar. ska du köra på isen över bering sund eller?

hej hopp.
/mathias
 
Hej !

Kul att det finns fler med bra ideér.
Jag tycker du skall ta kontakt med Peder Silfverhjelm eller Christer Gerlach inom SWES är säker på att de kan ge dig en hel del goda råd då de har många års erfarenhet av liknande resor.
 
Det är en dröm att komma i väg, och jag har svårt att förstå varför man skulle betala någon annan att göra det om man har råd själv. Det får nog vara ett stort reklamjippo i så fall...

Min dröm är att göra det som en resebyrå och ta med nyblivna passagerare på deras livs resa. Då kanske de kan betala.

http://www.africa-overland.net/
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips