Söker tips på finansiering av större expedition

Hej!
Just Nu håller jag på och planerar, försöker hitta fakta och framförallt "pengar" inför mitt planerade stora äventy att åka genom fem världselar med bil utan någon färja (Nord Norge- Danmark-Afrika- Ryssland-Berringssund-Alaska-USA-Sydamerika) väldigt kort sagt, och tillbaka. Än så länge är det mest en rolig idé av det hela.

Resan planeras till att starta någon gång mellan hösten 2006 och 2010, och beräknas ta mellan 3 och 7 månader.

Men detta kommer att bli ett projekt som kommer att landa på väldigt grovt räknat: en miljon.

Då är frågan hur man ska kunna få fram de pengarna, man kan ju inte lova någon att idén kommer att lyckas, jag kan ju bara visa på en idé som man tror på och som man kan försöka få andra att tro på.

Dessutom så kommer man ju att behöva söka speciella tillstånd för att få passera vissa ställen, och det lär ju vara svårt att få tillstånd innan man kan visa att man har pengar så att man kan genomföra resan, men det är ju lika svårt att få pengar till en resa när man inte har tillstånd för att kunna genomföra hela resan, så vad ska man börja med att försöka ordna: Pengar eller tillstånd för att kunna genomföra hela resan?

Brukar det kosta att få tillstånd för att få passera ställen som exempelvis Berringssund (som äl är millitärt)? Hur mycket kan dessa kostnader sluta på för sådana tillstånd?

Var ska man få pengarna ifrån?
Sponsring att ett eller några få företag går in och stöttar hela resan med hjälp av pengar, och de får någon sorts reklam med resan? Eller frivillga bidrag ifrån privatpersoner? Eller ta lån och försöka sälja bilen som man åkt med dyrt?, men vad händer då om man misslyckas och man inte har någon utrustning att sälja och inga pengar att betala av lånen med?

Och om företag sponsrar eller enskilda personer och man bestämmer sig för att avbrytta expeditionen för att man själv tyckar att man inte vill "lida mer ifall att det blir mycket värre än man tänkt sig" då för man ju minst sgt dåligt samvete och de kanske anser att man bara tagit pengar av dem.

Ett annat alternativ är att folk får köpa andelar kanske för 500 kr styck och sedan när expeditionen är avslutad så säljer man bilen till högstbjudande och och sedan ger prosentuell utdelning av det man fått för bilen till de som köpt andelar, då kan de ju tjäna på de ifall att man får mycket för bilen, men de kan också förlora samtliga pengar ifall att projektet misslyckas, ungefär som aktier.

Sedan så finns ju även allternativet att något företag köper alla saker och man bara lånar de av dem också får de tillbaka bil och utrustning efter resan, med förhoppningen att de stigit i värde, efter en lyckad resa, så kan företaget sälja prylarna dyrt eller använda de i sin marknadsföring om det är deras egna saker.

Sedan finns ju allternativet att företag sponsrar med grejer som reklam för dem att deras grejer klarar av resan så att produkterna förhoppningsvis blir kända och förknippade med något positivt.

Sedan så kan man kanske göra en bok eller film om resan. Men hur ska den då finansieras? Ska ett filmbolag betala resan och sedan förhoppningsvis kunna sälja sin film?

Eller finns det andra pengar att få i form av stipendier och bidrag?

En annan sak som jag funderat på är om man ska göra resan i form av att man ska ha den i ett litet företag, förening eller helt som privatperson?

Dessutom så vill jag ju helst bestämma så mycket om resan själv som möjligt, så man vill ju helst ha så mycket som möjligt att bestämma om själv, utan att någon annan ska lägga sig i hur man ska göra.

Kostnaderna beräknas till cirka: 100 000 kr i utrustning (som exempelvis bil).
Och cirka: 900 000 kr i bränsle och mat etc.

Dessutom så skulle det ju vara bra att om man fick tag i pengar så att man kan skaffa sig utrustningen i tid innan Expeditionen så att man kan ut och testa utrustning och se vad som funkar och vad som måste förändras. Och framförallt träna på liknande situationer och problem som kan uppstå som att starta en bil i cirka -40* eller att fasna i ökensanden, eller att leva med den utrustningen under en längre tid som man har att tillgå.

Medans kostnaderna för bränsle och mat skulle ju räcka att man fick allt eftersom att de förbrukades efterhand under resan, så blir det ju inte dyrare än det man förbrukar under den sträcka som expeditionen kommer, ifall att man tvingas avbryta.

Jag är väldigt tacksam för alla svar, reflektioner, idéer och hjälp anngående detta!

Mvh
Fredrik Tysk, som tror på idén, men man måste ju vara medveten om att man kan misslyckas, och utgår ifrån att en bil som klarat sig runt denna resa har tagit sig i värde över miljonen, för den riktiga entuseasten som är miljonär.
 
Efterfrågan på bilar med denna historia, tror jag är begränsad, trots alla sin unicitet. Efterfrågan på bilar som gjort halva resan är fullkomligt obefintlig.

Alltså, jag tror inte att bilen, efter resan, är det som ska göra att du kan betala dina lån. Faktiskt tror jag att det blir svårt att låna överhuvudtaget med den bilen som säkerhet. Riktigt svårt faktiskt...

Största potentialen borde ligga i att en biltillverkare vill att deras bil ska tillryggalägga sträckan. Då är det bara din sak att övertyga dem om att du är den rätta föraren och expeditionsledaren. De bör då hålla med bilen och en stor del av bränslet och reservdelar/service, eftersom det hör ihop och de efter att det valt att satsa på dig överhuvudtaget vill se till att det hela går vägen. Deras satsning lär då kunna värderas till minst en halv mille, eftersom bilar numera kostar som de gör...

(Detta med bilar diskvalificerar dig f ö från utsidan!!)

I övrigt måste du ju rimligen tala om för sponsorerna vad målsättningen är. Samt att inga garantier för framgång finns, och att deras payback är positiv publicitet i många länder. De värderar ju detta betydligt högre om de känner att du har förutsättningar att klara "uppdraget"; oavsett garantier (som i grunden är rätt värdelösa oavsett vad du nu lovar och förbinder dig till).

Utifrån din egen uppskattning om kostnaderna kan jag direkt säga att din budget är för låg. Bränslekostnaden är väl enklast att räkna ut och materialkostnaderna i övrigt svårast. Om dina 900 000 för bränsle, mat och logi(?) är genomtänkta skulle jag säga att du får lägga på en halv miljon för bilen över detta. 4 000 mil fram och tillbaka till jobbet under två år är en sak, men den sträcka (vad den nu blir) som du beskriver kommer att kosta mycket mer totalt än t ex 50 kr per mil skulle i all fall jag tro. Då avser jag bara bränsle och underhåll samt andra direkta fordonskostnader.
 
Är det inte lite väl dyrt?

Omdet nu är så att det är 7000 mil runt jorden, bilvägen så kan väl inte bränslekostnaderna ligga på 900 000 kr. diesel kostar väl inte mer än 5 kr liter i de flesta länderna som man ska åka igenom. då blir det ju endast 35000 kr för bränsle. om vi säger att det tar 12 månader att genomföra och man äter för 200 kr om dagen, vilket måste vara närmare en lyxmiddag på många ställen. Det blir 73 000 kr för mat. alltså drygt 100 000 för allt det. Jag förstår inte hur man kan räkna så fel, eller så har jag missat något.

Intressant projekt i alla fall, man ska ha stora drömmar. ska du köra på isen över bering sund eller?

hej hopp.
/mathias
 
Hej !

Kul att det finns fler med bra ideér.
Jag tycker du skall ta kontakt med Peder Silfverhjelm eller Christer Gerlach inom SWES är säker på att de kan ge dig en hel del goda råd då de har många års erfarenhet av liknande resor.
 
Det är en dröm att komma i väg, och jag har svårt att förstå varför man skulle betala någon annan att göra det om man har råd själv. Det får nog vara ett stort reklamjippo i så fall...

Min dröm är att göra det som en resebyrå och ta med nyblivna passagerare på deras livs resa. Då kanske de kan betala.

http://www.africa-overland.net/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Felicia G. Söker fjällvandringskompis, 20-25 Expeditioner 4
Kalletottrup Söker partner att bestiga kebne med Expeditioner 2
azaj Gast söker båt i Karibien 19 dec-12 jan Expeditioner 0
treepath Söker en tjejkompis (eller flera) som också tycker om att vara ute i naturen! Expeditioner 12
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Expeditioner 0
Rubbertramp Söker information för vandring långvandring genom Europa. Expeditioner 5
Highlander- there can be only one Söker allt information om alpin klättring i Sarek Expeditioner 2
smizz Hjälp! Söker camelback... Expeditioner 1
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...