Söker tips om vandring kring Sylarna

  • Trådstartare mats.johnsson@comfact.com (Mats Johnsson)
  • Start datum

mats.johnsson@comfact.com (Mats Johnsson)

Gäst
Jag söker tips och förslag på vandring kring Sylarna första vecka i augusti. Vi har tänkt starta i Storulvån och vara ute 5-6 dagar. Har inte varit i området tidigare. En topptur till Sylarna finns i planerna men i övrigt har vi inget planerat. Hur lägger man lämpligast upp en tur? Gärna med omväxlande och spännande natur.
 
bråttom?

Som vanligt slås jag av vemod eller förundran över hur lite tid folk unnar sig eller hinner
med på en fjälltur. 5-6 dagar minus en bestigningsdag. Minus dåligt väder ...?


Själv gick jag 9 dagar för tre år sen, varav en bestigning av Helags. Jag hade kronisk
hälseneinflammation och satsade därför på stugor och lite lättare packning.
På en så kort tur som eran är packningen för en tälttur inget problem alls
så mitt första råd är att utnyttja tält och använda friheten till att komma bort
från de vanliga lederna.


En sträcka som nästan ingen går är Tjallingdalen som har en smal men tydlig stig -
dock är björkskogen aningen tät i dess nedre ände. Den omvägen (om man ska
åt Gåsen till) är helt säkert givande. De vackraste etapper jag vet är annars
Blåhammaren-Storerikvollen, Nedalshytta-Sylstationen och Vålåstugan-Gåsen,
alla rätt svåra att få in på en så kort tur.


Här är en femdagarstur jag skulle kunna tänka mig:


Storulvån-Blåhammaren
Blåhammaren-Syltjörna (Norge, tält krävs)
Syltjörna-Sylstationen (över Sylarna)
Sylstationen-Gåsen
Gåsen-Storulvån


il C.
 

mats.johnsson@comfact.com (Mats Johnsson)

Gäst
Tack för svaret!

Tack för svaret Peter. Vi skall sova i tält så ditt förslag skulle kunna passa bra. Vi hade gärna varit ute längre tid, men dessvärre lever vi ett samhälle där tiden är ett bristvara. Det lär i allafall inte bli lika stressigt som på vår förra vandring då vi gick från Abisko till Nikkaluokta på 4,5 dagar...
 
Sylarna runt är annars en ide

Jag skulle annars kunna tänka mig att gå sylarna runt. Gå till Sylarnas fjällstation och där kan ni ta toppen om ni vill. Om vädret inte är perfekt struntar ni i toppen och går via ekorpasset och ner i ekkordörren. Vidare in i Norge och förbi Ndelanshytta innan ni viker av tillbaka mot Sverige. Från baksidan av Sylarna kan man också ta toppen (den norska leden upp). Om vädret fortfarande inte är bra skjuter man på det en dag då man nått in i Sverige igen och kan då ta dalen mellan Lillsylen och Vaktklumpen upp mot Toppleden. Avsluta det hela med att gå vägen tillbaka till Storulvån (eventuellt via Svalåtjärn).


Bilder från en liknande tur finns på http://www.palmer.se/christian/Sylarna99/Sylarna.html


mvh Christian
 
tidsaspekter, basläger

Hejsan !


En kort kommentar till Peter Hackmans inlägg. Håller med om att man ska låta vandringen ta sin tid. Jag själv brukar inte ens boka hemresan (jag vandrar mest i Sverige och Norge) utan jag åker hem när jag *känner för det*. Detta är perfekt strategi enligt mitt synsätt och ger en större semesterkänsla.Jag rekommenderar alla att prova detta.(jag har fortfarande möjlighet till *studentpris*)


Har man begränsad semestertid (men hur många ha endast en vecka ?) så kanske man måste pressa vandringsschemat.


Nä stanna längre när ni hittar nån vacker plats på fjället och gör dagsturer åt olika håll ! Och planera inte in att ni måste gå en viss sträcka, utan låt känslan, upptäckarlusten och vädret styra stegen !
Detta resonemang beror ju förstås på tidigare erfarenhet etc.Man måste inte gå minst 2 mil om dagen !
Den sk samelunken rekommenderas.


Jag själv funderar på en tur med basläger kring Pierikjaure (Pelaslätten) i Sarek.Har nån tips på nåt annat fint ställe i sarek att ha basläger ?


Hälsar, Mats Frank, Umeå
 

Guest

Gäst
Norska nycklar och "att ta god tid på dig"

När man ringer Narviks og Omegns Turlag brukar man hänvisas av en telefonsvarare till Narviks brandstation. Ring dit direkt, +47 76 922 683. De kan sända nyckeln per post om man låter pålitlig. Troms Turlag vill jag minnas var lite bökigare att få kontakt med.


För övrigt vill jag varmt instämma i Peter H:s inlägg om att ta god tid på sig. Som en god vän till mig har sagt: "Det är konstigt att alla säger att det är så fint i fjällen, men när de väl kommer tid har de så bråttom att ta sig därifrån." Effekten att få ro från det normala livets stress minskar om vi tar tidsstressen med oss och måste åka en vecka till Grekland under semestern också, snickra på sommarstugan eller vara med kompisarna osv. Filosofin i mina fjällsmultronböcker utgår från den grundläggande iakttagelsen.


Om det nu är så illa att man "har" ont om tid, så tror jag det är bättre att åka till ett ställe där man kan gå ut på fjället, lägga ett basläger och gå turer kring det än att gå en vandring med anmarschsträckor, resa och allt. Låktatjåkkaområdet väster om Björkliden lämpar sig utmärkt för det, Ballinvaggi (Pallenvagge) med kringliggande dalar inkl Lapporten om man vill ha lite mer av sträckor, Artfjället nära Tärnaby och säkert hundratals andra trakter i Sverige som jag inte vet om.


(Efter att ha skrivit detta såg jag Mats F:s inlägg, också om baslägeridén. Kanske vi ska befolka fjällen med små tältläger istf att vandra omkring på lederna och slita ont, skor och natur? Var och en förlägger lägret efter sin ork och önskad terräng.


Fast om Mats ska till Pelaslätten för att etablera sitt basläger lär han ju få ta några dar på sig fram och tillbaka till det...)


Bästa hälsningar,
Göran
 
Re: Norska nycklar och "att ta god tid på dig"

> (Efter att ha skrivit detta såg jag Mats F:s inlägg, också om
> baslägeridén. Kanske vi ska befolka fjällen med små tältläger istf att
> vandra omkring på lederna och slita ont, skor och natur? Var och en
> förlägger lägret efter sin ork och önskad terräng.



Dags att återuppliva STF:s gamla tältläger söder om Abisko
turiststation, kanske?
 

Guest

Gäst
Norska nycklar och "att ta god tid på dig"

Nixon skrev:
Dags att återuppliva STF:s gamla tältläger söder om Abisko turiststation, kanske?


Why not? Det vore ju en utmärkt utgångspunkt för Pallenvagge som var ett av de mål jag nämnde nyss.


Men jag tänkte mig inte fasta tältläger, utan små, söta, lättförflyttade tält.


Göran
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tips på tur i Sylarna

Hejsan Mats!


En ypperlig ide att gå i Sylarna området.
Ett härligt och relativt lättgånget område där man kan starta i Storulvån som är enkelt att ta sig till om man kommer med bil eller tåg.
Gå till Sylarna, gör en topptur om vädret tillåter, gå vidare till Nedalshytta /Norge , därefter vidare till Storerikvollen/ Norge (Går båt på Sjön, men är tveksamm om den går i år, kolla med STF), Blåhammaren och sedan tillbaka till Storulvån.
Detta är min favorit i Sylarnaområdet.


LYCKA TILL
 

bernt.eng@oreline.net (Bernt Eng)

Gäst
Tips på tur i Sylarna

Hejsan Mats!


En ypperlig ide att gå i Sylarna området.
Ett härligt och relativt lättgånget område där man kan starta i Storulvån som är enkelt att ta sig till om man kommer med bil eller tåg.
Gå till Sylarna, gör en topptur om vädret tillåter, gå vidare till Nedalshytta /Norge , därefter vidare till Storerikvollen/ Norge (Går båt på Sjön, men är tveksamm om den går i år, kolla med STF), Blåhammaren och sedan tillbaka till Storulvån.
Detta är min favorit i Sylarnaområdet.


LYCKA TILL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
kanis Söker sällskap för veckolång tur Fjällvandring 6
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
Söker information om tidig vandring Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.