Söker tips om bra paddeljacka

Jag har under en tid sökt en bra paddeljacka, som skall vara relativt rymlig, andas hyggligt (den jag har nu blir milt sagt fuktig vid paddling) och med luva. Bra om den är rimlig i pris. Tacksam för förslag och erfarenheter!
/Johnny

Jag kan inte ge dig tips på bra paddeljackor. Men jag kan däremot säga vad du inte ska köpa nämligen Hiko Sailor, Jackan uppfyller alla de krav du nämde men livslängden är kort. Min jacka tappade den vattentäta filmen på insidan av tycket efter 1.5 år och nu är den lika vatten/vind tät som ett mygg nät

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skall höra lite med svima om jackan.

Tack för tipsen. Lika bra att få veta vad som inte duger som vad som är bra.

Till Lill-Klas: Skickat ett mail med en utförlig rapport om Oceanen. Sammanfattningsvis så älskar jag kajaken och den är helt rätt för mig. Tydligen är den känslig för vilken sits man väljer. Valde fel först och fick spader, men har rätt nu. Skillnaden är enorm beroende på val av sits.

Johnny

Kokatat & Chillcheater

Har själv paddlat en hel del med en Kokatat TecTour jacka och är väldigt nöjd med den.

Fick i förra veckan en jacka som jag beställt från Chillcheater, http://www.chillcheater.com/ jag har ännu inte hunnit paddla så vidare mycket i den, men efter de första korta turerna verkar det lovande, de har dessutom bra priser och dessutom snabb leverans.

Hiko Sailor nämdes i tidigare inlägg. Jag har själv aldrig använt den jackan men träffat på flera vars jackor gått sönder efter relativt kort tids användning.

Mvh Erik

Hiko Sailor

Hade själv en sådan jacka som också delaminerade. Jag fick dock en ny när jag klagade i affären. Försäljaren sa att det var fel på tyget i tidigare jackor, men att det skulle vara åtgärdat nu. Den nya jackan är annorlunda i kvaliten, så jag hoppas den håller bättre!

Hei.
Vil bare gjøre oppmerksom på http://www.utinaturen.no sine gode priser på utstyr.
NaPali jakke til kr 1.990,-, lang åpning i front og glidelås under armer for utlufting, god hette med avstiver i brem.
Uslåelig på pris/kvalitet. Sjekk også HydroSkin som erstatter neoprene. De har agentur for skandinavia på NRS. Sender direkte til kunder. Test den, er du misfornøyd sender du den tilbake.
Arnt.

Jag paddlar i en jacka från Palm, Alaska heter den och har latex i muddar och neopren i hals. Den har likt Kokatat Tec Tour dubbel midja. Jag är väldigt nöjd med den, kanske lite dyrt med nästan 4000 kr, men den har motsvarat mina förväntningar. Tyget i den är kraftigt så den kan kännas lite stel att paddla i om man paddlat i en lättare jacka tidigare. Palm-jackan är inte i Gore-Tex utan i nåt annat tyg som jag tycker funkar bra. Jag har för mig att Kokataten har tunnare tyg.

/Andreas

Följdfrågor

När det gäller Palm, Alaska. Är den med Luva? Hanterar den kondens vettigt? Hittar jag den i Sverige?

Sedan till Arnt, din jacka från NaPali. Är det ett material i den som andas eller är den helt tät?

Hittills blir jag nog mest motiverad för Kokatat Tec Tour, men tycker dessa två även verkar intressanta.

Behöver en jacka snart, så jag kan njuta mer av paddlingen nu under hösten.
Tack alla trevliga människor för att ni delar med er av tips.
/Johnny

Tack för tippset

Tack för tipset om Kajak syd. Det ligger betydligt närmare Åhus än vad Orust gör. Någon som har erfrenhet av Kokatats torrdräkter?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips