Söker tips ang liggunderlag

Jag är en rätt stor kille på 100 kilo som söker ett pålitligt, uppblåsbart liggunderlag av något slag som ska vara brett. Minst 80cm, gärna bredare. Bara det får plats i ett Arctic Alpine Veloce. Jag planerar att använda det tre säsonger och jag prioriterar bekvämlighet när jag är ute. Det får gärna väga lite mer än vanligt.

Jag har tittat igenom några hemsidor nu och hittat några intressanta, men jag vill gärna höra era åsikter/omdömen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har ett Exped Downmat 7 dlx som är bredare och längre än normalt. Detta använder jag på bekvämlighetsturer.. Som att sova i sin egen säng. Bästa köpet i alla kategorier!

Har också ett Neoair som väger knappa 400g men detta känns mer bräckligt och prasslar lite mer. :)

Jag tror du får svårt att hitta ett lämpligt liggunderlag som är bredare än 63-65cm. Då du tänkt använda det tre säsonger är isoleringsförmågan mot markkylan viktig vilket gör att alla typer av oisolerade liggunderlag går bort. Mest kända tillverkarna är Exped (där deras LW/DLX modeller är 65cm breda), Thermarest (63cm på storlek large) och Mammuth/Ajungilak med Comfort Pump Mat på 65cm i bredd.

Ett pålitligt uppblåsbart liggunderlag finns nog tyvärr inte, utan försiktig hantering och användning enbart i tältet ger nog största tryggheten mot pyspunka. Glöm inte heller att ta med dig ett lagningskit om oturen är framme.

Ser man på 77 cm i bredd och R-värde på 9,5! Men vikten på drygt 2,5kg och packmått på 77cm i längd och 25cm i diameter avskräcker definitivt för vandringsändamål. Känns mer lämpligt för bil, skoter eller pulkatur.

Nej då. 2.5kg kånkar jag mer än gärna på om det betyder att jag får ligga bekvämt. Packstorleken på megamat var dock lite för stort för min smak.

Går det inte köpa exped downmat 7 dlx i sverige?

Har ett Exped Downmat 7 dlx som är bredare och längre än normalt. Detta använder jag på bekvämlighetsturer.. Som att sova i sin egen säng. Bästa köpet i alla kategorier!

Har också ett Neoair som väger knappa 400g men detta känns mer bräckligt och prasslar lite mer. :)

Det får nog bli downmat 7 LW. Tack för tipset!

Jo jag märkte det. Är det stor skillnad mellan 7 och 9?

En annan sak jag funderar lite över är om man kommer i kontakt med dunet inuti? Jag har varit dun-allergiker när jag var yngre, men jag vet inte om jag fortfarande är det. Det vore segt att få en allergisk reaktion när man är ute i bushen.

Jo jag märkte det. Är det stor skillnad mellan 7 och 9?

En annan sak jag funderar lite över är om man kommer i kontakt med dunet inuti? Jag har varit dun-allergiker när jag var yngre, men jag vet inte om jag fortfarande är det. Det vore segt att få en allergisk reaktion när man är ute i bushen.

Jag äger ingen madrass från Exped (kör själv Thermarest), så skillnade i komfort mellan 7 och 9 hoppas jag någon annan kan recensera.
Vad gäller dunallergi kommer du säkert att komma i kontakt med luften från madrassen varje gång du tömmer den, så det kan vara smart att du istället tittar på SynMat som även finns i 7LW resp 9LW.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips