Söker tips ang liggunderlag

Jag är en rätt stor kille på 100 kilo som söker ett pålitligt, uppblåsbart liggunderlag av något slag som ska vara brett. Minst 80cm, gärna bredare. Bara det får plats i ett Arctic Alpine Veloce. Jag planerar att använda det tre säsonger och jag prioriterar bekvämlighet när jag är ute. Det får gärna väga lite mer än vanligt.

Jag har tittat igenom några hemsidor nu och hittat några intressanta, men jag vill gärna höra era åsikter/omdömen.
 
Har ett Exped Downmat 7 dlx som är bredare och längre än normalt. Detta använder jag på bekvämlighetsturer.. Som att sova i sin egen säng. Bästa köpet i alla kategorier!

Har också ett Neoair som väger knappa 400g men detta känns mer bräckligt och prasslar lite mer. :)
 
Jag tror du får svårt att hitta ett lämpligt liggunderlag som är bredare än 63-65cm. Då du tänkt använda det tre säsonger är isoleringsförmågan mot markkylan viktig vilket gör att alla typer av oisolerade liggunderlag går bort. Mest kända tillverkarna är Exped (där deras LW/DLX modeller är 65cm breda), Thermarest (63cm på storlek large) och Mammuth/Ajungilak med Comfort Pump Mat på 65cm i bredd.

Ett pålitligt uppblåsbart liggunderlag finns nog tyvärr inte, utan försiktig hantering och användning enbart i tältet ger nog största tryggheten mot pyspunka. Glöm inte heller att ta med dig ett lagningskit om oturen är framme.
 
Ser man på 77 cm i bredd och R-värde på 9,5! Men vikten på drygt 2,5kg och packmått på 77cm i längd och 25cm i diameter avskräcker definitivt för vandringsändamål. Känns mer lämpligt för bil, skoter eller pulkatur.

Nej då. 2.5kg kånkar jag mer än gärna på om det betyder att jag får ligga bekvämt. Packstorleken på megamat var dock lite för stort för min smak.

Går det inte köpa exped downmat 7 dlx i sverige?
 
Har ett Exped Downmat 7 dlx som är bredare och längre än normalt. Detta använder jag på bekvämlighetsturer.. Som att sova i sin egen säng. Bästa köpet i alla kategorier!

Har också ett Neoair som väger knappa 400g men detta känns mer bräckligt och prasslar lite mer. :)

Det får nog bli downmat 7 LW. Tack för tipset!
 

Jo jag märkte det. Är det stor skillnad mellan 7 och 9?

En annan sak jag funderar lite över är om man kommer i kontakt med dunet inuti? Jag har varit dun-allergiker när jag var yngre, men jag vet inte om jag fortfarande är det. Det vore segt att få en allergisk reaktion när man är ute i bushen.
 
Jo jag märkte det. Är det stor skillnad mellan 7 och 9?

En annan sak jag funderar lite över är om man kommer i kontakt med dunet inuti? Jag har varit dun-allergiker när jag var yngre, men jag vet inte om jag fortfarande är det. Det vore segt att få en allergisk reaktion när man är ute i bushen.

Jag äger ingen madrass från Exped (kör själv Thermarest), så skillnade i komfort mellan 7 och 9 hoppas jag någon annan kan recensera.
Vad gäller dunallergi kommer du säkert att komma i kontakt med luften från madrassen varje gång du tömmer den, så det kan vara smart att du istället tittar på SynMat som även finns i 7LW resp 9LW.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
olatheplumber Söker stuga på landet Bo och sova 2
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.