Söker ritning på enkel spårsläde

Kul att det fungerar.
Har själv bara spårat en gång i vinter på grund av för lite snö.....
Hann aldrig åka i spåret ens innan de töade sönder :-(

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Planerar....

Har just satt igång att planera för en spårsläde till vintern. eftersom jag inte har tillgång till en mekanisk verkstad tänkte jag hoppa på idén med att göra den av plyfa och reglar. Mitt stora problem blir nog själva dragstången som kanske inte blir så bra av trä. Tips mottages tacksamt.
För att kunna riva upp ytan innan, funderar jag på att trä vanliga skivor till vinkelkap på en axel med distanser mellan varje skiva. Sådan skivor får man ju billigt på Biltema eller Claes Olsson.

Jag kanske måste komma på en lösning för transport också. Funderar på någon form av nedfällbara hjul.....

Har just satt igång att planera för en spårsläde till vintern. eftersom jag inte har tillgång till en mekanisk verkstad tänkte jag hoppa på idén med att göra den av plyfa och reglar. Mitt stora problem blir nog själva dragstången som kanske inte blir så bra av trä. Tips mottages tacksamt.
För att kunna riva upp ytan innan, funderar jag på att trä vanliga skivor till vinkelkap på en axel med distanser mellan varje skiva. Sådan skivor får man ju billigt på Biltema eller Claes Olsson.

Jag kanske måste komma på en lösning för transport också. Funderar på någon form av nedfällbara hjul.....

Intressant! Man kanske skulle göra en sådan. Nu ligger snön fint på sjön.

Blev det någon släde? Själv kan jag inget om metall men har snickrat en hel del och har tillgång till klyv, kap, och andra verktyg. Om träprofilerna i gran inte håller kan ni prova ek, det är ruskigt starkt, men något dyrare. Kanske enklare att bara byta om profilen blivit skadad.

Hur gick det för er andra?

Bättre sent svar än aldrig....

Intressant! Man kanske skulle göra en sådan. Nu ligger snön fint på sjön.

Blev det någon släde? Själv kan jag inget om metall men har snickrat en hel del och har tillgång till klyv, kap, och andra verktyg. Om träprofilerna i gran inte håller kan ni prova ek, det är ruskigt starkt, men något dyrare. Kanske enklare att bara byta om profilen blivit skadad.

Hur gick det för er andra?

Jo, jag byggde min släde av reglar och formplyfa men utan någon form av riv. Fast sedan ville det aldrig bli bra snö :( . När jag äntligen fick tillfälle att testa den kunde jag konstatera ett par saker:

1. Den behöver någon form av valla. Funderar på att plasta in den. Annars blir det mest snöplog.
2. Det behövs en dragstång. Med rep for den lite hit och dit.
3. Ballast bör förberedas. Trädgårdsplattorna jag tänkte använda var fastfrusna. :)

Ovanstående skall fixas inför vintern och parallellt skall jag försöka övertala en granne att svetsa ihop en släde enligt Pedahl:s modell. Måste montera på en krok på skotern också.

Ber att få återkomma!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips