Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll!

Poncho är ju en bra ide! Nån som vet nån riktigt bra?

Roligt med de olika svaren, trodde fler skulle vara typ: "köp haglöfs 3kkr annars kommer du drunkna".

Men 2ggr / år...tja använder väl inte regnställ jätteofta men en schysst regnjacka går ju lätt att använda till vardags när det är busväder, så den skulle jag nog använda mkt mer än 2ggr/år :)

Men jag lägger hellre lite extra cash på att det är bra saker, har haft billigt regnställ i fjällen förut och det var ett helvete att gå runt och vara blöt hela tiden. Hur vet jag om kvaliteten på idefixteko-grejjorna räcker mot regn i blåst under nån timmes tid ?
 
Men jag lägger hellre lite extra cash på att det är bra saker, har haft billigt regnställ i fjällen förut och det var ett helvete att gå runt och vara blöt hela tiden. Hur vet jag om kvaliteten på idefixteko-grejjorna räcker mot regn i blåst under nån timmes tid ?

Det vet jag tyvärr inte. Jag hann som sagt bara använda mitt ställ en gång i höstas, och då regnade det ganska lätt i ca en timme. Det var inga problem, men det var ju heller inget riktigt test. Jag kan återkomma i mitten av augusti med en bättre recension, men då är det kanske för sent.
 
Poncho är ju en bra ide! Nån som vet nån riktigt bra?

Roligt med de olika svaren, trodde fler skulle vara typ: "köp haglöfs 3kkr annars kommer du drunkna".

Men 2ggr / år...tja använder väl inte regnställ jätteofta men en schysst regnjacka går ju lätt att använda till vardags när det är busväder, så den skulle jag nog använda mkt mer än 2ggr/år :)

Men jag lägger hellre lite extra cash på att det är bra saker, har haft billigt regnställ i fjällen förut och det var ett helvete att gå runt och vara blöt hela tiden. Hur vet jag om kvaliteten på idefixteko-grejjorna räcker mot regn i blåst under nån timmes tid ?

Hur vet du om kvaliteten hos de dyrare märkena räcker? ;)

Personligen har jag haft dyra skaljackor som läckt och billiga som faktiskt håller mig torr. Just nu använder jag mig av en 90-kronors-regnjacka från Decathlon. Håller tätt, väger bara 200g, andas fint, men skulle tjäna på en högre krage. Vid halsen kan det läcka in lite pga det. Enligt rykten skulle de fixa det till nästa version.
 
Hur mycket kommer du att använda den här utrustningen? Kommer du även att använda den när du tar dig till jobbet, eller bara för detta tillfälle? Har själv en lätt Marmot precipställ, samt även en "tuffare" med kraftigare tyg från Patagonia, båda håller mig torr.
 
Sant att man vet ju inte alltid 100% om de dyrare jackorna håller tätt, eller de billiga läcker, eller vice versa. Men säga vad man vill, köper man kvalitetsmärken så är det en större % chans att grejerna faktiskt är bättre. Iaf med beprövade saker. Annars skulle jag köpa ett tält på öb och hoppas att det funkar bra för fjällen också :)

Tja en bra och snygg regnjacka har man ju rätt mycket nytta av, så en sån skulle jag nog använda bra mkt mer än bara för denna fjällvandring. Särskilt om den är LÄTT. Regnbyxor är nog mer ovanligt att jag orkar dra på mig, det ska va när det öser ner då :)

Marmot precip verkar fint, du är nöjd med det?
 
Annars skulle jag köpa ett tält på öb och hoppas att det funkar bra för fjällen också :)

Jag förstår din poäng, men riktigt samma sak är det inte. För att det ska vara samma sak måste ju ÖB-tältet också ha silnylonväv och alubågar :).

Personligen tycker jag till och med att vissa billiga märken har bättre kundservice än dyrare, men visst förstår jag om jag är ensam att tycka det.
 
Jag förstår din poäng, men riktigt samma sak är det inte. För att det ska vara samma sak måste ju ÖB-tältet också ha silnylonväv och alubågar :).

Personligen tycker jag till och med att vissa billiga märken har bättre kundservice än dyrare, men visst förstår jag om jag är ensam att tycka det.

Jag menar verkligen inte att dyrare=alltid bättre. Men jag har haft flera billiga regnställ som det typ har regnat rakt igenom efter en stund, det har väl format min åsikt lite..

Hur man vet att kvaliteten på dyrare märken räcker är ju att det oftast finns mycket recensioner och omdömen om dem, från folk som testat dem "på allvar". Billiga grejer KAN vara jättebra men det är ofta en chansning eftersom det inte finns så många pålitliga recensioner eller tester.

Men struntsamma .) Hmm...
 
Marmot PreCip tycker jag funkar bra men då har jag inte provat den i flera dagars ihärdigt regnande. Känns ganska lätt också.

Marmot PreCip
byxorna: Precip (ej full zip), vikt 255 g
jacka: Precip , 341 g.

Edit: glömde priset. Jag tror jag köpte jacka+byxor för 1500 på Intersport. Men prisjakt lär väl kunna ge en fingervisning om aktuellt pris.
 
Packaway regnställ

Det är trevligt m täta regnställ. Mitt packaway verkar inte vara gjort för att hålla tätt, jag blir blöt rakt igenom (nej, det är inte svett, jag har provduchat i det).

Vi har haft Packaway regnställen, byxa + en orange jacka kostade kanske 600- då. (Köpta på Itab för kanske 5-6 år sedan minst) Vi har upplevt stället som väldigt bra. Vi paddlar i det, vandrar i det och cyklar i det osv Vi uppskattar att det är så litet och lätt samt tåligt, vi har inga skador på det och man packar det i en av dess egna fickor.
Luvan är suverän - passformen totalt sett är toppen. Byxorna har 3 slejfar nederst på varje ben med kardborre så att man kan tajta benslut eller hela underbenet, som vid cykling t ex. Vi har aldrig duschat med ställen men vi har varit i många många hällregn och långa dagsregn utan problem. Som i alla regnställ så får man sänka arbetstakten för att minska kondensbildningen i kläderna, så även i detta. Inga membran klarar att vara helt torra inifrån. Däremot så ska man vara torr fr utsidan.
Den oranga färgen upplever vi som bra ur säkerhetssynpunkt och den är samtidigt inte skrikig.
Om ett regnställ inte håller tätt så ska man såklart reklamera. Kanske fick du ett måndagsex. Vi har köpt några grejer från Itab som varit det - men bytt utan problem, eller fått pengarna tillbaka.
Vi rekommenderar stället varmt.
 
(...) Byxorna har 3 slejfar nederst på varje ben med kardborre så att man kan tajta benslut eller hela underbenet, som vid cykling t ex. Vi har aldrig duschat med ställen men vi har varit i många många hällregn och långa dagsregn utan problem. (...)
De byxona har mina bägge döttrar använt. Bägge paren läckte i hela mittsömmen bak/fram/runt grenen efter bara någon timmes regn, med effekten att "man kände sig och såg ut som om man kissat på sig" (yngsta dotterns beskrivning).
Efter det vågade vi inte testa jackan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Theta Söker kängkrokar Kläder 8
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
waltruz söker prisvärd skidbyxa Kläder 15
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
aksello Söker skräddare i stockholm som kan skalplagg Kläder 5
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
fiddeliten Söker märke? Kläder 2
Brunte Söker kängor för varmt klimat Kläder 1
Retrovirus Söker regnbyxa - tips någon? Kläder 13
Shagal Söker overaller i kamouflage Kläder 11
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.