Söker information för vandring långvandring genom Europa.

Hej,
Jag har under senaste åren funderat kring att vandra från Göteborg ner genom Europa till Biarritz i Frankrike. Har kommit fram till att när det är så nära Saint-Jean-de-Luz från Biarritz att mitt mål skall vara där istället. Slutet på min vandring, men för många andra är det sin start.

Jag har suttit många långa nätter och sökt och läst på forum om liknande vandringar. Men desto mer information och research man gör, desto mindre går fel under vandringen. Därför undrar jag om folk har litteraturtips eller egna erfarenheter att dela med sig kring långa vandringar. I första hand är jag intresserad av info som behandlar Europa, men även vandringar i andra områden är intressant.

Planerad avfärd till sensommaren.
Tack på förhand!
 
Oj, vilket passande inlägg för vad jag var ute efter! Jag kan inte mer än att leva på föregående talares inlägg och dra nytta av informationen som förhoppningsvis skakas fram om långväga vandringar. Små eller stora erfarenheter, allt lagras och betänks, så ut med språket bara!
 
Jag gick från Fredrikshavn till Flensburg förra sommaren. Det tog tio dagar, jag snittade 35 km om dagen. Nån dag gick jag 60, det gjorde ont och jag drog nog på mig nån liten inflammation som irriterade resten av vägen och jag var glad att jag bestämt att jag inte skulle gå längre än till Flensburg (den ursprungliga planen var annars att gå ner till Nijmegen i NL för att där delta i en fyradagarsmarsch om 200 km).

Och det är väl det som är risken: att man går längre per dag än kroppen accepterar. Och det kan vara svårt att låta bli, eftersom det inte alltid är så lätt att hitta övernattningsplats på lämpligt ställe. Ibland måste man gå ett par mil till, och det känns.

Så mitt tips blir: se till att du har ställen att sova på som ligger tillräckligt tätt. Alternativt: släpa med dig ett tält och se till att gå där det finns ställen att sätta upp tältet på.

Annars kan jag bara säga att du är en riktig lyckost som har fixat det så för dig att du kan sticka iväg på en sådan långpromenad. Jag är riktigt avis... för även om det var lite besvärligt ibland var förra årets stroll den bästa semestern nånsin!
 
Följde du då E1:an hela vägen?

Om frågan var riktad till mig: eh, nej det tror jag inte. jag vet inte vad vägarna heter. jag valde så små som möjligt (det fanns cykelvägar att gå på nästan överallt) men undvek kringelikrokar. jag hade tyvärr lite dåligt med tid och kunde aldrig följa råden som danska locals gav om smukke promenadstigar.

fredrikshavn-saeby var första sträckan, sen minns jag inte var jag övernattade dag två och tre, rätt ner gick jag, men sen blev det Randers - Aarhus - Skanderborg - ? - Kolding - Haderslev - Flensburg... minnet sviker mig... har tyvärr inte tid att leta rätt på en karta just nu.

det finns helt säkert finare rutter. om sommarens cykelsemester blir lyckad tänkte jag cykla nordsjön runt nästa gång, då blir det ju danmark igen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Highlander- there can be only one Söker allt information om alpin klättring i Sarek Expeditioner 2
Felicia G. Söker fjällvandringskompis, 20-25 Expeditioner 4
Kalletottrup Söker partner att bestiga kebne med Expeditioner 2
azaj Gast söker båt i Karibien 19 dec-12 jan Expeditioner 0
treepath Söker en tjejkompis (eller flera) som också tycker om att vara ute i naturen! Expeditioner 12
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Expeditioner 0
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
smizz Hjälp! Söker camelback... Expeditioner 1
jose_s Mountaineering i Anderna (information) Expeditioner 1
Davvids Vandring Skuleskogen Expeditioner 5
Davvids Vandring Storulvån-Sylarna-Vålådalen Expeditioner 2
th-pi Vandringssällskap PCT Oregon Expeditioner 3
Thomas131 Destinationstips, vandring med fiske Expeditioner 1
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Kårsavagge Abisko med hund - 6-8dagar vandring Expeditioner 1
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Görane 2-3 dagars vandring, västergötland med ang landskap. Expeditioner 4
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Newlin Vandring alt cykling Expeditioner 2
andyyy Hyfsad vandring! Expeditioner 5
kjpil Vandring i Uganda? Expeditioner 3
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
Tottofagrin Vandring Malmö - Grankullavik (norra öland) Expeditioner 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.