Söker en tröja för fjällvandring

Vindjacka, vindblus, tätvävd herrskjorta, träningsoverallsjacka. Kärt barn har många nämn men uppe i bergen är ett vindtätt skal nödvändigt ibland, enstaka gånger hela turen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Slår ett slag för vanlig munkjacka, sån där man får gratis via företag eller som reklam. Den skyddar mot vind, släpper igenom luft, lagom vindtät i princip alla normala vindar, blir inte blöt av lätt regn och är skön, och oftast gratis och oftast väldigt hållbar. Och man slipper se ut som nån som shoppat sig till att bli "vildmarksguru", om man nu som jag inte gillar att ha den stämpeln på sig.

Köpte faktiskt en sån dära tjockare lite finare ull-mellanlags tröja (woolpower tror jag märket är) men den är inte så bra, den är för känslig, en tröja håller ungefär 2 veckor i fält för mig när jag har tung packning, vet inte hur det går till, men det blev hål i den lite varstans på 2 dagar. Annars väldigt skön, men ogillar skarpt saker som går sönder av normal användning. Har senare förstått att det är normalt att såna där sköna dyra ulltröjor har crapig kvalitet, det verkar vara mer regel än undantag att de mer eller mindre upplöses till damm av sig själva. Synd, för sköna är de, de första dagarna.

Slår ett slag för vanlig munkjacka, sån där man får gratis via företag eller som reklam. Den skyddar mot vind, släpper igenom luft, lagom vindtät i princip alla normala vindar, blir inte blöt av lätt regn och är skön, och oftast gratis och oftast väldigt hållbar. Och man slipper se ut som nån som shoppat sig till att bli "vildmarksguru", om man nu som jag inte gillar att ha den stämpeln på sig.

Köpte faktiskt en sån dära tjockare lite finare ull-mellanlags tröja (woolpower tror jag märket är) men den är inte så bra, den är för känslig, en tröja håller ungefär 2 veckor i fält för mig när jag har tung packning, vet inte hur det går till, men det blev hål i den lite varstans på 2 dagar. Annars väldigt skön, men ogillar skarpt saker som går sönder av normal användning. Har senare förstått att det är normalt att såna där sköna dyra ulltröjor har crapig kvalitet, det verkar vara mer regel än undantag att de mer eller mindre upplöses till damm av sig själva. Synd, för sköna är de, de första dagarna.

Det här nog det dummaste jag läst på utsidan. Hade min värmetröja 90 som är identisk med woolpower, i sex år. Och att säga att en profilhood (oftast i bomull eller bomullsblandningar av riktigt låg kvalisort) skulle skydda mot vind och regn och vara mer hållbara är rent av barockt. Finns en anledning att företag skänker bort sina profilkläder... Men visst, vill du inte se ut som en friluftsmupp utan tycker det är bättre att se ut som t.ex. en rörläggare på grönbete så är såklart ett bättre plagg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips