Söker boktips på alpina tekniker

Jag har gått en grundkurs i alpinism och inser att knopar är en svag sida jag måste öva betydligt mer, söker därför en bok (UIAA?) som visar dessa. Finns mycket på internet om detta men vill ha något "officiellt" som det går att lita på.

Tar tacksamt emot boktips på tekniker som används alpint för en nybörjare.
 
Förstår inte vad du letar efter. Knopar eller alpinism? Du borde fått info om vilka de viktigaste knoparna är. Annars sök på Google, Youtube har ett grymt utbud.

På YouTube, sök upp användaren Mike barter och kolla igenom hela hans arkiv, så kommer du förstå vad du behöver träna på i verkligheten.

Viktigaste är att underhålla och träna kunskaperna, att se dem eller läsa i teorin utan praktik brukar gå dåligt. Så nöt in bara!
 
Hej!

Jag var på jakt efter bla olika sätt att knyta in sig på vid förflyttning över glaciärer, kamraträddning i kravass och annat vi gick igenom men som jag skulle vilja behöva få se/läsa om igen. Det jag letade efter var väl både vilka knopar som kan vara aktuella och om det fanns någon kompendium från någon större organisation om alpinism.

Tack för svaret och länken till Mike Barter, sitter nu och tittar på dem och han svarar på mycket av det jag funderar över. Problemet med Youtube är att det finns så mycket (olika) info så att jag inte vet vilket som är korrekt och ej, tja som det är med nätet överlag men nu har jag något bra att börja med.
 
Skulle tro att "Alpine Climbing, Techniques to Take You Higher" är ungefär vad du är ute efter.

EDIT: Läste ts inlägg igen och såg nu att det efterfrågas någon form av "officiell" bok. Jag har personligen aldrig stött på någon "UIAA bok" om sådant här. Kolla på svenska klätterförbundets hemsida, eller mejla dom och fråga.

Jag frågade en bergsguide en gång vilka böcker som användes under deras utbildning (UIAGM) och fick till svar att det inte direkt fanns någon "kurslitteratur". Det var många år sedan och kan förstås ha ändrats.

Om man ska tro mountaineersbooks.org så rekommenderas "Alpine Climbing, Techniques to Take You Higher" av American Mountain Guide Association (AMGA).
 
Senast ändrad:
"Utfärd - berg och glaciär" är en av tre böcker i en serie av Göran Olsson och är på svenska och är ganska detaljerad med knopar/knutar, tekniker och metoder mm. Notera dock enligt förordet av Per Calleberg är inte exakt alla tekniker i linje med vad svenska klätterförbundet rekommendationer (eller var då det skrevs i alla fall - år 2003). Boken är tänkt att fylla gapet mellan "Stora klippklättringsboken" och engelska större böcker som "freedom of the hills".
Jag är inte kompetent att avgöra vad som är rätt och fel i boken men men en portion sunt förnuft, lite källkritik och läs flera andra böcker så hittar du säkert metoder och sätt som funkar för dig.
Dessutom har jag noterat under mina resor i alperna att UAIGMs rekommendationer ändras över tiden då man kommit till nya insikter - UAIGM-guider måste gå uppdateringskurser med jämna mellanrum.
För 20 år sedan åkte svenska skidåkare med funktionsunderställ och mina skidguider bytte bomulskläder under dagen. För 10 år sedan hade alla svenska skidåkare hjälm men inte guiderna som arguemnterade för att höra bättre utan hjälm men unga guider idag ses allt oftare åka skidor med hjälm. Men nu är vi bortom boktipsen.

/Patrik, amatör-alpinist-wannabe
 
Jag har haft Freedom of the Hills till typ detta ändamål, och tycker att den gör ett bra jobb.

Men jag tycker att det finns en poäng med att åtminstone komplettera med att läsa alla möjliga mer eller mindre pålitliga källor man kan komma åt. Ofta finns det för- och nackdelar med olika tekniker, och den källa som väljer att presentera sin favoritteknik kommer inte nödvändigtvis presentera alla nackdelar, eller för den delen förklara bakgrunden som gör just det alternativet till favorit.
 
Kul att du har kommit igång med alpinism! Jag tycker att Conallys mountaineering handbook är en mycket givande bok. Den är dock inte så nybörjarvänlig. Den mest nybörjarvänliga boken är den där boken någon föreslog med rött omslag. Göran Olssons tre böcker finns numera i en enda tjock bok, kan vara värt att känna till. En svensk bok, som i och för sig inriktar sig på skidåkning, och är skriven på engelska, är Free skiing. Mycket matnyttigt om alpinism i den, och fina inspirerande bilder.

http://www.amazon.co.uk/The-Mountaineering-Handbook-Modern-Techniques/dp/0071430105

http://www.adlibris.com/se/bok/free-skiing---how-to-adapt-to-the-mountain-9789163313134
 
Militärens bergs och lavinbok är grym. Samarbete med skf osv, att bara läsa tekniker kan bli så svårt i praxis, bättre att fokusera på inför en trip vad man bör lära sig. Knopar är ju alltid bra att kunna, men de 5 vanliga räcker för allt i princop

Hms
Clove hitch
8a
Fisherman
Prussiks

Å sen hur du fäster dem med överhandsknut osv
.

Viktiga är väl att förstå olika tekniker, glaciärräddning och träna på gräsmattan ;)
 
Militärens bergs och lavinbok är grym. Samarbete med skf osv, att bara läsa tekniker kan bli så svårt i praxis, bättre att fokusera på inför en trip vad man bör lära sig. Knopar är ju alltid bra att kunna, men de 5 vanliga räcker för allt i princop

Hms
Clove hitch
8a
Fisherman
Prussiks

Å sen hur du fäster dem med överhandsknut osv
.

Viktiga är väl att förstå olika tekniker, glaciärräddning och träna på gräsmattan ;)

Vad heter militärens bergs&lavin-bok exakt?
Har du t o m M-nummer på den?

Jag visste inte att den fanns ens - finns den att köpa civilt i någon webshop?

/Patrik, med stor tilltro till FM regelmenten - de brukar präglas av att det ska vara så enkelt att en drillad men trött soldat med tumvantar på ska klara av handgreppen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
The_Lost_Cyclist Söker efter varma kängor som fungerar bra med stegjärn OCH vanlig trekking Alpin / Bigwall 16
Himmalaya Söker expeditions medlemmar Mc Kinley och Peak Ismail 7495 meter Alpin / Bigwall 1
Mr_Duracell Gratis sherpa söker kompis/grupp Alpin / Bigwall 0
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
CirruZZ Söker en spcifik dokumentär film Alpin / Bigwall 5
StefanP- Söker dokumentärer Alpin / Bigwall 19
brolle Söker boende i Chamonix 27 juni - 4 Juli Alpin / Bigwall 0
jskoog Kebenekaise & omgining vinter+sommar Söker information Alpin / Bigwall 2
Jam High Söker vägg i Norge/Sverige Alpin / Bigwall 9
Finns den känga jag söker? Alpin / Bigwall 4
Söker info om Kåvan/Funäs Alpin / Bigwall 0
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Vandrare Boktips för nybörjare Alpin / Bigwall 1
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...