Söker att hyra en PLB

Hej,

Jag ska iväg på en veckas solovandrig veckan efter midsommar. 23-30 juni. Det enda villkoret från min fru är att jag har med en nödsändare ifall något skulle hända. Känns rimligt. Så jag testar här om någon vänlig själ har en PLB / Nödsändare att låna ut under tidsperioden.

/Niklas

Du kan kanske hitta en Inreach att hyra på blocket eller så. Behöver inte bli så dyrt.
Du kan hyra min för en liten peng men det blir kanske lite dyrt eftersom abonnemanget måste startas på nytt och dessutom så bor jag i Norge.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Finns många på hygglo.se - tyvärr inte i närheten där jag (som också behöver hyra en) bor. I flera ingår abonnemang.

Hej Niklas.
jag har en PLB som du kan få låna.
Om du vill kan du köpa den när du lånat klart.
Jag tror att batteriet ska bytas i år enligt intervallet för batteribyte. Jag är dock ganska säker att när jag testar den så kommer batteriet att visa OK. Jag har aldrig behövt använda den, men man gör ett test för att säkerställa funktionen. Jag bor i Halmstad.
mvh Richard Troell

Hej Niklas.
jag har en PLB som du kan få låna.
Om du vill kan du köpa den när du lånat klart.
Jag tror att batteriet ska bytas i år enligt intervallet för batteribyte. Jag är dock ganska säker att när jag testar den så kommer batteriet att visa OK. Jag har aldrig behövt använda den, men man gör ett test för att säkerställa funktionen. Jag bor i Halmstad.
mvh Richard Troell
Tack va snällt. Kan du isf kolla vilken månad det är batteribyte. Och vad det är för modell?

Tack va snällt. Kan du isf kolla vilken månad det är batteribyte. Och vad det är för modell?
Batteribyte är daterat till november 2023.
Detta har inte gjorts. Jag kollade batteristatus på enheten och den visade ”tre lampor” dvs. fulladdat batteri.
I min värld så är det good enough.
Sen får du välja själv. Är du typen som slänger mjölkpaketet samma dag som datumet gått ut, så ska du leta efter en annan.
modellen är en : fast fInd 220 PLB

image.jpg

Det är ganska stor marginal inbyggd i tiderna för batteribyte, dessutom skiljer det mellan olika modeller hur många gånger man kan testa enheten utan att påverka batterikapaciteten. Batteribyte brukar normalt vara svindyrt hos auktoriserad verkstad, men i mitt fall kunde Batterilagret fixa det med exakt samma Panasonic batterier som satt i som original för några 100-lappar. Bytet krävde att de hade kompetens på att punktsvetsa litium batterier, och sladd+kontakt mellan enhet och batteripaket återanvändes från originalet.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips