Sockor vid vandring sommartid?

Jag använder Bridgedale Coolmax närmast huden för att minska friktionen och förebygga skavsår. och ett par Bridgedale Trekker för komforten.
Tillsamans med med lättviktskänga i GTX

På vintern har jag högre läderkängor och två knästrumpor "jägarmodell" från XXL. något tjockare (svart) och lite tjockare (grön) utanpå

Fotlappar

i ylletyg fungerar bäst för kängor, stövlar och pjäxor tycker jag. På vintern ibland en tunn strumpa under lappen, på resten av året räcker det med fotlapparna.

...i värme lågskor med strumpa eller barfota i sandalen.

//J

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Det är ju så himla personligt vad man trivs med.
Jag brukar köra Merinoull i mina sockar, sommar som vinter!
Viktigt är att man använder ett material som andas och inte väger för mycket.
Kroppen är väldigt känslig för vikt på fötterna, så inga tunga våta bomullssockar :p

Skavsår

är det viktigaste som strumpor och sockor kan påverka på sommaren. Har man lätt att få skavsår är polypropylen ett bra material närmast foten (Helly Hansens Lifaprodukter) då det inte blir blött. Men det luktar skunk snart.

Ull är mindre illaluktande men blir lite blötare. Bomull blir blötast och är följaktligen sämst.

Thure

Dubbla, tjocka eller tunna. Helst ull, men syntet funkar också. Jag får skavsår om jag bara använder ett par strumpor. (Jag vandrar i Lundhagskängor.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips