Sockor vid vandring sommartid?

Jag använder Bridgedale Coolmax närmast huden för att minska friktionen och förebygga skavsår. och ett par Bridgedale Trekker för komforten.
Tillsamans med med lättviktskänga i GTX

På vintern har jag högre läderkängor och två knästrumpor "jägarmodell" från XXL. något tjockare (svart) och lite tjockare (grön) utanpå

Fotlappar

i ylletyg fungerar bäst för kängor, stövlar och pjäxor tycker jag. På vintern ibland en tunn strumpa under lappen, på resten av året räcker det med fotlapparna.

...i värme lågskor med strumpa eller barfota i sandalen.

//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är ju så himla personligt vad man trivs med.
Jag brukar köra Merinoull i mina sockar, sommar som vinter!
Viktigt är att man använder ett material som andas och inte väger för mycket.
Kroppen är väldigt känslig för vikt på fötterna, så inga tunga våta bomullssockar :p

Skavsår

är det viktigaste som strumpor och sockor kan påverka på sommaren. Har man lätt att få skavsår är polypropylen ett bra material närmast foten (Helly Hansens Lifaprodukter) då det inte blir blött. Men det luktar skunk snart.

Ull är mindre illaluktande men blir lite blötare. Bomull blir blötast och är följaktligen sämst.

Thure

Dubbla, tjocka eller tunna. Helst ull, men syntet funkar också. Jag får skavsår om jag bara använder ett par strumpor. (Jag vandrar i Lundhagskängor.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips