• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Snøskuter

Glimrande att ni i Norge värdesätter tysta fjäll. Önskar att vi i Sverige ta efter ert exempel. Tyvärr får jag väl ändå säga att många norrmän istället åker till Sverige och buskör istället. Å andra sidan kanske det är bra så att vi någon gång får ett förbud här också.

Är det inte ungeför så här, lIte grovt generaliserat?
I sverige är det ganska fritt att köra skoter med undantag för skidanläggningar, ren-områden och nartuvårdsområden där det finns särskilda föreskrifter. Man försöker med frivilliga spårbidrag/ledkort i Sverige.I Norge är det omvänt: Generellt sett förbjudet utom särskilda områden och leder där det är tillåtet.
Där jag åker skidor på sportloven är det gott om norska bilar vilket jag tror beror på att de vill ut och köra skoter på ett friare sätt än i Norge. För bara några mil bort in i Norge finns bättre skidområden. Men jag kan ha fel - kanske det är billigare i Sverige och svenks utförsåkning bra nog.

/Patrik
 
Hei !

Den norske turistforening (DNT) har engasjert "Vista Analyse" til å vurdere mulige konsekvenser for friluftslivet dersom vår nye "blåblå" regjerings forslag til endringer i loven om motorferdsel i utmark får flertall i Stortinget. Den viser at antallet snøskutere i Norge vil øke dramatisk. Se::"Rapport 2014/44 Samfunnsøkonomiske virkninger av økt fornøyelseskjøring med snøscooter" Rapporten er tilgjengelig på internett.
Brage
 
Jeg er nå "banned" fra www.fjellforum.no fordi jeg der angivelig skal ha kommet med "sjikanøse" uttalelser om det vi kaller "frislipp" av snøskuterbruk i Norge. Det er ikke sant. Men jeg har i flere innlegg på www.fjellforum.no kritisert den norske "blåblå" regjeringen for det vi kaller "frislipp" av snøskutere i norske fjell. Jeg har sitert fra flere aviser m.v.. som har flere skarpe uttalelser mot det nye forslaget .Alle friluftsorganisasjoner i Norge er motstandere av økt snøskuterbruk til "fornøyelse" Se: ." Prop 35 L (2014-2015)" som nå er til behandling i Stortinget. Lovforslaget ligger på Regjeringens nettside: "www.regjeringen.no." Se.: Rapport 2014/44 fra "Vista Analyse fra Den norske turistforening.
Brage
 
Fritt forum Snøskuter

Hei !
Den norske blåblå regjeringen ha nå fått godkjennelse i Stortinget for en endring i loven om motorferdsel i utmark og på vassdrag som åpner for fornøyelseskjøring med snøskuter.
Brage
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.