Snötillgång i Abisko april maj

Hej.
Är det någon som har koll på hur snötillgången är uppe i Abisko Kebnekaise längst Kungsleden i månadsskiftet april maj?
Tommy

Den är normalt god. Varma år kan det dock vara så att snön inte bär på dagarna och då får man gå tidigt på morgonen istället.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I stort sett lungt.

Hej.

Om det inte blir ett ovanligt snöfattigt år lär det i stort sätt vara mycket med snö kvar. Enda platserna där det kan vara lite tunt skulle vara i Abisko, som ligger i nedebördsskugga och ganska ofta får lite mindre snö och kanske även sista biten in mot Nikaloukta.

Men som Peter skriver kan det ibland bli genomslagssnö, framförallt på lägre höjd och då är det ganska tungt att ta sig fram.

/ Stefan

Enligt http://www.elji.se/tjornvader/rs_oneday.html går solen i Abisko vid den tiden på året upp kl 03,52 (sommartid) och går ner 21,36.

Det innebär att om man vill slippa genomslag vid soligt väder så kan man helt enkelt kliva upp mitt i natten och åka fram mot förmiddan. Enligt samma sida så börjar det ljusna strax efter 2 på natten.

Det är kul med internet, allt finns, det gäller bara att hitta det.....

Bra.

Tack för era svar. :) Det ser bra ut.
Det är lungt, jag är morgonpigg och har inga problem med att se solen gå upp i ottan. Värre är det med min polare som ska med. Han är inte kontaktbar förrän efter 10.
Dags att boka tågbiljetten.
Tommy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips