Snötältpinnar

Ett Keron 3GT borde i så fall behöva fjorton stycken? Vi hade tolv pinnar med oss sist vi tältade, men använde våra stavar för de två sista och då hade vi ett 4GT. Men i vilket fall så kan man alltid komplettera med någonting ur utrustningen som inte behövs just nu. Om du ska ut på topptur och behöver både skidor och stavar så kan du fylla en packpåse fylld med snö och gräva ner och fästa med tältlinorna.
 
Märkespinnar är ju sanlöst dyra, men jag köpte för några år sedan hos NorthStar betydligt billigare:

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/markpinnar/

Man får köpa lina själv, jag valde 3 mm tjock. Jag kapade till 85-90 lina cm per pinne, trädde genom 2 av hålen och knöt ihop så att linan blev dubbel (och följaktligen ca 40 cm lång, dvs minst lika lång som tältpinnen). Sedan fäster man pinnen i tältet med hjälp av öglan (trär in i tältlinan, infästningen eller vad det nu är på tältet) och sedan pinnen genom öglan. Enkelt och snabbt att både montera och lossa. (Den där karbinhaken av plast som de dyra snöpinnarna säljs med är överflödig.)

Jag köpte 10 st pinnar till mitt 3-mans Bergantält, men då använder jag stavar, skidor och annat för att komplettera med (stålkanterna på skidorna får man se upp med). Beror lite på var man tältar hur mycket pinnar man behöver. Väntas hård blåst på kalfjället tar man allt man har till hands. Inte för att tältet riskerar blåsa bort (snöpinnar sitter som berget om man grävt ner dem) men för att fördela spänningen på tältet.

Hoppsan, såg nu att xtrem tipsat om detta redan (#11). Nåja, det kanske står något användbart i mitt svar ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duvillno Snötältpinnar Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.