Snötältpinnar

Ungefärliga mått

Tog mått på dem förra vintern när jag skulle göra egna snöpinnar. Har tyvärr kastat lappen, men jag gjorde mina 45 mm breda och 350 mm långa, och med innerradie 25 mm. Materialet jag använde var 1,5 mm hård aluminium.

Jag tyckte Hillebergs pinnar verkade lite små så jag tog till lite på bredd och längd. Hillebergs är alltså något mindre.

Erfarenhet från vintern säger att mina blev lite väl stora. Det var inget problem att ankra ett stort tält som Keron 4GT i lössnö vid ganska hård vind. Däremot var det bra med det lite kraftigare materialet när jag var tvungen att slå ner pinnarna med spaden i isig snö.
 
Hej,
mätte en pinne - längd: 30,5 cm, bredd 3,4 cm
pinnen är ju också "skålad" och är som mest 8mm djup.
Var det vad du ville veta?
 
Re: Ungefärliga mått

peno01; sa:
Tog mått på dem förra vintern när jag skulle göra egna snöpinnar. Har tyvärr kastat lappen, men jag gjorde mina 45 mm breda och 350 mm långa, och med innerradie 25 mm. Materialet jag använde var 1,5 mm hård aluminium.
Hur gjorde du när du tillverkade dina pinnar?
 
Kantpress och gummidyna

Jag arbetar på plåtverkstad, så jag har ju tillgång till en del maskiner. Den här beskrivningen lämpar sig alltså inte för hemmapuleri.

Tillklippning och stansning av hål osv är kanske inte så mycket att orda om.

Det svåra är ju att göra dubbelbockningen upptill så att man får en "hake" som på vanliga tältpinnar. (Använder oftast snöret att fästa tältlinan i, men haken ger mycket styrka.) I alla fall bockade jag först haken. Därefter bockade jag radien längs med pinnen mot gummidyna. Öververktyget hade jag modifierat med ett stopp som gick omlott med gummidynans sida så att haken kom i klämm och inte rätade sig. Det gör att haken måste sträckas i stället varför det krävs mycket presskraft. Det ger dock mycket bra hållfasthet på pinnen.

Lite svårt att beskriva i ord, du får väll fråga igen om det är något som är oklart.
 
Rycker liv i en över 10 år gammal tråd.

Min undran är hur många snöpinnar som behövs för att säkra ett HB Keron 3GT. Tanken är att tälta på någorlunda vindskyddad plats i fjällmiljö.

Med ett pris på över 100:-/st så kan man ju hålla sig för skratt m en man vill ju inte heller vakna mitt i natten av att tältet är på väg att överge en...
 
Glömde en gång mina dyra pinnar och fick tillverka av elrör. Sätt ett snöre på mitten, tejpa och gräv ner. Provdra gärna efter några timmar. :)
 
Tack David!

Det var ju ett synnerligen attraktivt pris. Att man går miste om Hilleberg-loggan måste ju motivera den 85%-iga prissänkningen.

Åter då till min ursprungsfråga - Hur många behöver jag till ett Keron 3GT.

Ska det räcka med 12 st - 1 till varje lina samt 4 st till infästningarna i absidernas yttersta nederkant?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duvillno Snötältpinnar Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.