Snöskor?

Hej

Funderar på att köpa snöskor
För kortare dagsturer, Hur är det att gå med såna?

Någon som har några tips eller erfarenheter att dela med sig?

Hej

Funderar på att köpa snöskor
För kortare dagsturer, Hur är det att gå med såna?

Någon som har några tips eller erfarenheter att dela med sig?

Välj gärna längre och smalare än korta och breda, du kommer ändå att gå mer bredbent än vid normal gång. Jag upplever att man oftare lyfter hela foten (än med skidor) så vikten är viktig. Man sjunker ner i lös snö och det går inte fort - en promenad på ca 5 -6 km kan lätt ta en hel decemberdag...

...använder i princip bara mina för kortare utflykter runt stugan, eller om det är katastrofföre för skidor...

//J

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har ett par alpina snöskor. Tänkte att jag skulle pröva då amerikaner och sydeuropéer verkar vara mycket begivna på dem. Efter att ha prövat lite har jag fortfarande inte riktigt förstått grejen. Jag kan förstå vitsen om det är väldigt kuperat och snön ganska hårt packad. Så brukar det inte vara här hemma. Hursomhelst, tänk efter vilken sorts sko du ska ha, de flesta fixar inte lössnö så bra och inga fixar snön så bra som skidor!

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Snöskor som faktiskt fungerar i lössnö...
P1040899.jpg

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69225&highlight=diy+sn%F6skor

Sen har jag även köpt amerikanska arméns överskottsskor i magnesium, som också fungerar hyfsat i lössnö. Dessa styr mycket bättre än DIY-skorna...
image_db_1288731.jpg

Hittade mina på en tysk överskottshemsida...
http://www.ranger-shop.de/Am-Fuss/S...g/Original-US-Schneeschuhe-aus-Magnesium.html

Snöskor som faktiskt fungerar i lössnö...
------

Sen har jag även köpt amerikanska arméns överskottsskor i magnesium, som också fungerar hyfsat i lössnö. Dessa styr mycket bättre än DIY-skorna...
image_db_1288731.jpg

Hittade mina på en tysk överskottshemsida...
http://www.ranger-shop.de/Am-Fuss/S...g/Original-US-Schneeschuhe-aus-Magnesium.html

Har gått länge på ovan samt liknande Canadensiska av trä. Du kommer att bruka helt nya muskler, det går sakta. Lössnöskidor är vida snabbare och bekvämare IMHO.
go tur

gro

Avslutat
Våra förfäder insåg det problemet oxså och hade korta breda skidor, mina 3 m fungerar bara i öppna landskap.

Nja, de allra första hade en jävligt lång skida för glid och en kort bred med sälskinn på för driv. Hellre snöskor än den varianten... Dessutom så återfinns snöskor bland naturfolk som har/hade minst lika mycket snö som oss. Men de är mkt större än moderna kommersiella varianter.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.