Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips?

Snöskostorlek kontra din totalvik bör ju inte ge djupare spår än att du kan gå vidare utan att lyfta snö med dig. För mig ligger det på3-7cm nersjunkning. Vad du gillar är upp till dig.
/J
 
Mina erfarenheter av snöskor är att de är väldigt användbara i skogen. De ger inte lika stor bärighet som skidor och man rör sig långsammare helt klart, men smidigheten väger mer än väl upp för det i mitt tycke.
Jag har faktiskt ingen aning om vilken modell mina snöskor är, men de är av märket Redfeather. Tyvärr hittar jag ingen bild på deras hemsida av just min modell och de ligger i stugan så jag kan inte "springa och kolla heller" men de är av typen "alurör med duk" som tidigare kritiserades i tråden.
I mitt tycke fungerar de väldigt bra, inte ett dugg halt tack vare "stegjärnstårna" och de ska till ett riktigt grovt handhavandefel innan man har sönder dem. Skulle man dock lyckas tror jag nog man fixar att fältlaga dem för att ta sig hem igen med lite silvertejp.
Jag har gått genom snö, på plogade grusvägar, över is och till och med ett par steg direkt på stenig barmark i flera års tid och inget av de tre par som vi nyttjar ser ett dugg slitna ut!
Värt att nämna är väl att man som alltid för vad man betalar för, bra kvalitet håller nog mer än en livslängd även på nyproducerade. I stugan finns även min farfars gamla snöskor som saknar tåjärn, och det märks vill jag lova!

Passa dig bara från att köpa för små snöskor, det finns storleksguider om du googlar lite som kan vara till hjälp.
Angående fördelen att man slipper ha stavar så håller jag inte med där. Det är betydligt lättare och trevligare att gå med stavar än utan. Jag ser heller inga nackdelar med att ha stavar.
 
Jag blir spontant fundersam: vad gör ni i skogen där ni behöver byta riktning så mycket?

Min enda erfarenhet av snöskor är från Försvarsmakten, och det är bara lite lite erfarenhet jag har. Desto mer tid stod vi på skidor, och de fungerade i mitt tycke väldigt bra nästan jämt. Visst, helt om i snårig skog är mycket lättare med snöskor, men annars tycker jag skidornas bärighet och framförallt bekväma gångstil och fart klår snöskorna varje dag.

FMs snöskor är av varianten rör runt om, väv i mitten, med stegjärn under foten och på några ställen runt ramen (om jag minns rätt), ca 60 cm långa och 20 cm breda. De fungerade helt okej där jag använde dom, men fötterna hamnar brett isär och man sjunker ner och för svårt att gå i mjukare snö. Jag har ingen erfarenhet av hård skare, men skulle tro att de klarar sig där tack vare taggarna undertill.

Fundera över vad du och utrustningen kommer väga och vilka snöförhållanden du ska ut i. Jag gissar att jag och mina prylar vägde ca 90 kg, och de snöskor jag använde hade inte tillräcklig bärighet för att fungera bekvämt i det puder som var. Skidor hade fungerat bättre, eftersom de kan glida fram genom snön.

Jag har svårt att tro att ett par snöskor som är tillräckligt stora för att ge bärighet samtidigt är tillräckligt små för att kunna gå på blockig terräng.

Men som sagt, jag har inga oceaner av erfarenhet att ösa ur.
 
De flesta snöskor säljs är gjorda för packad snö. Har ett par sådana alpina varianter. Fullständigt värdelösa i skogen. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av "skogsskor", men jag tror mer på korta och breda skidor.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Det finns ju faktiskt korta skidor också. Inte lika klumpiga som långa, men bättre bärighet och glidförmåga.

Ingen som testat de klassiska "mini-skidorna" i plast som man hade som barn =)
 
Jag har svårt att tro att ett par snöskor som är tillräckligt stora för att ge bärighet samtidigt är tillräckligt små för att kunna gå på blockig terräng.

Så är det nog, men snöskorna är ju samtidigt lättare och smidigare att fästa på ryggsäcken om man tvingas kravla genom blockmarker. För mig är nog egentligen snöskorna snarare ett alternativ till att pulsa i kängor än att använda skidor.
 
Jag använder snöskor från MSR. I tät skog, eller oländig terräng tar man sig fram mycket snabbare än på skidor. Det är bara att stövla på. Med skidor åker man fram och tillbaka i sicksack och hakar fast skidspetsarna i fastfrusna grenar. Fast i lättsammare terräng är det annorlunda.
 
Fmv

Några modeller...

1:a I plast med textil remmar (1968)
2:a I bambu med textil remmar (1968)
3:a Av trä, flätat hampasnöre och förstärkt med sadelgjord. Tåremmar och sidstroppar av väv med spänne och spännringar av 3 mm järntråd. (50-talet)
4:a Flätat brunt läder på stålram. (40-talet)

Mvh troswe
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    162.8 KB · Visningar: 1,990
  • 2.jpg
    2.jpg
    164.8 KB · Visningar: 2,643
  • 3.jpg
    3.jpg
    127.7 KB · Visningar: 1,298
  • 4.jpg
    4.jpg
    106.1 KB · Visningar: 1,304

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.