Snöminimum

Nej 20-30 brukar behövas för breda skogsskidor om det inte är hårdfruset, men du kan ju prova på en äng.
 
Här i Norra norrland är det barmark medan min kusin i södra Skåne hade drygt en halvmeter snö. Mindre än vanligt för årstiden.
Landet är långt...
😂
Var i Norra Norrland bor du som har barmark?
Här i västerbotten(också norra norrland ;)) är det över halvmetern hela länet.
Ser dock på SMHI:s snödjupskarta att det bara är 10-30 cm vid haparanda och lääängst upp i norr kring treriksröset så ligger en del i det då det är mer i södra norrland än i Norrbotten
 
Var i Norra Norrland bor du som har barmark?
Här i västerbotten(också norra norrland ;)) är det över halvmetern hela länet.
Ser dock på SMHI:s snödjupskarta att det bara är 10-30 cm vid haparanda och lääängst upp i norr kring treriksröset så ligger en del i det då det är mer i södra norrland än i Norrbotten

Hehe, lite ironi bara...
Här i Västernorrland blev den stora snömängden inte speciellt mycket att prata om då det var mycket blötsnö.
Det är som sagt ett långt land.
 
Ja nu är det ett par tre decimeter ute så då gick det fint att köra litw igår, men fan så dåligt glid det var. Hade lagt på blå burkvalla för minusgrader, men blev värdelöst.
Hur gör man sen? blir ju som kluttar med kladdet som jag sen försökte smeta ut med en kloss, men särskilt jämnt blir det ju inte. Är det burkvallekladdet man kan ha strykjärn på eller är det när man har parafin?

Ogillar verkligen att valla och har kört vallningsfria förut, men ledsnat på det pga det dåliga glidet och ljudet.
 
För glid lägger man på glidvax på skidans glidytor (smälter ut med värme och sicklar ned till belaget).
Vill man ha lite mer fäste även på glidytor (t ex på turskidor i ospårat) så kan man ta en valla för kallare före (5-10 grader än aktuell temp) och lägg tunt där.
Alla burkvalla ska läggas på tunt och värmas ut (t ex friktion med kloss, men handen eller vallajärn är alternativ).
Fästet under foten varieras i längd beroende på önskad effekt och skidans spann, men där tar man valla för aktuell temperatur, ev. flera tunna lager (då kan man blanda olika för bättre anpassning).

Vallafria fiskfjäll låter, men nuförtiden är ju nästan allt (utom barnskidor och enstaka turskidor) istället med "skins" eller korta stighudar som knappast låter något alls och fungerar väldigt väl, jag har bytt till sådana för tur och motion där topphastighet inte spelar roll och jag slipper valla annat än för glid, vill jag åka fortare kör jag ovallat bara sicklat på belaget på skateskidor.
 
För glid lägger man på glidvax på skidans glidytor (smälter ut med värme och sicklar ned till belaget).
Vill man ha lite mer fäste även på glidytor (t ex på turskidor i ospårat) så kan man ta en valla för kallare före (5-10 grader än aktuell temp) och lägg tunt där.
Alla burkvalla ska läggas på tunt och värmas ut (t ex friktion med kloss, men handen eller vallajärn är alternativ).
Fästet under foten varieras i längd beroende på önskad effekt och skidans spann, men där tar man valla för aktuell temperatur, ev. flera tunna lager (då kan man blanda olika för bättre anpassning).

Vallafria fiskfjäll låter, men nuförtiden är ju nästan allt (utom barnskidor och enstaka turskidor) istället med "skins" eller korta stighudar som knappast låter något alls och fungerar väldigt väl, jag har bytt till sådana för tur och motion där topphastighet inte spelar roll och jag slipper valla annat än för glid, vill jag åka fortare kör jag ovallat bara sicklat på belaget på skateskidor.
ok, har tvättat bort fästvallan nu och gjort rent och satt mig in lite bättre i saken, men jag har kommit fram till att jag inte har mycket till spann på de gamla skidorna som jag fått av en bekant som väger mer än jag. Som jag förstår det ska de inte gå i marken under foten när man står på båda, men det gör de och det går inte att dra ett papper under dem ens.

Då lär det väl knappast gå att ha både glid och fäste samtidigt iaf. Är det ovallat som gäller då om man inte vill åka med handbroms?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.