Snöläget kring Keb -Tarfala?

Det har ju inte varit mycket snö i vinter... Vecka 10 i Åre såg ut som en normal valborgsvecka ungefär. Kittelfjäll och Hemavan har väl fått hyfsat med snö, men helst vill vi till Keb/Tarfala/ Nallo om en dryg vecka. Toppturer. Är det någon som har aktuella uppgifter om snöläget i området? Lavinrisk? (som Nordalsbranten....?)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lavinrisk...

Ringde till Nikkaluokta, och fick veta att det gått flera laviner i Tarfaladalen, såpass att det nog kunde vara besvärligt att ta sig dit och därifrån. Hmm... Har försökt få tag i någon på STF Keb, men där blir man ju om- och bortkopplad i STF:s Abiskoväxel tills man inte orkar vänta längre. Suck, att boka boende på nätet går bra, men att få tag i en levande person att prata med verkar vara stört omöjligt. Någon som passerat Keb eller Tarfala levande och kan berätta?

Ringde till Nikkaluokta, och fick veta att det gått flera laviner i Tarfaladalen, såpass att det nog kunde vara besvärligt att ta sig dit och därifrån. Hmm... Har försökt få tag i någon på STF Keb, men där blir man ju om- och bortkopplad i STF:s Abiskoväxel tills man inte orkar vänta längre. Suck, att boka boende på nätet går bra, men att få tag i en levande person att prata med verkar vara stört omöjligt. Någon som passerat Keb eller Tarfala levande och kan berätta?

Ring direkt till deras Shop eller guiderna, finns nummer på kebnekaise STF, eller så skickar du ett mail, antar att de inte sitter limmande vid telefonerna.... Jag åker upp om 1½ vecka för att försöka mig på vinterbestigning av Keb, med alla laviner och hur snöprognoserna ser ut blir det försiktighet.

... antar att de inte sitter limmande vid telefonerna....

Du menar att de inte har det lika eländigt som oss vanliga arbetare ? :)
Helt rätt, när man ringer rätt tid var det inget problem att få kontakt, och tydligen är det inte så illa heller. Från Keb kör man i veckan guidade turer upp på toppen och in i Tarfala, så någon akut lavinrisk är det väl knappast. (hoppas jag...)

Tjäktja - Nallo - Vistas

Vi är fler som undrar över läget med lavinfaran nu och närmsta tiden i kebnekaisefjällen.

Jag har en grupp med mig och vi ska gå tur från Abisko - Nikkaluokta 11-18 april. Vi planerar då bland annat för sträckan Tjäktja - Nallo - Vistas.

Tänker mest på lavinfaran i närheten av Nallostugan. Vi ska ju nerför en backe under branter, strax väster om stugan, och sedan vidare ner mot Vistasstugan under branta sluttningar. Hur är snö- och lavinläget i Nallostugans omgivning? Vilka erfarenheter finns för dessa områden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips