Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007?

Anders M; sa:
Men brukar Åre ha mer snö än Storulvån? Det verkar ju så om man jämför STF:s snörapport med andra snörapporter. "Enbart" 60 cm i Storulvån. Beror det var på Åreskutan man mäter? Och var mäter de i Storulvån tro?

Det är inte särskilt långt mellan Åre och Storulvån ;)
 
I morse var det första morgonen som det inte ens var nattkallt i Östersund :( Klev ut genom dörren strax före 5 och då var det varma vindar.... ser påskturen gå mer och mer åt helvete, grrrrr...
 
Jag kom hem från Årefjällen igår. Konferens i Åre men med en del möjligheter till skidåkning. Själv hade jag med mig vanliga längdskidorna och tillbringade en hel del tid mellan Ullådalen och Duved.
Det finns fortfarande en hel del snö även om det töade en hel del på eftermiddagarna. Inga barsmälta fläckar alls uppe på fjället ... endast några renblåsta. Jag tror inte att snödjupet ska vara några problem i påsk ... problemet är nog snarare föret. Under de senaste dagarna har det varit skare och isigt på förmiddgarna och en bit in på eftermiddagarna, då det blivit allt mer mosig snö. Svårvallat är en lätt underdrift. Spännande/intressant med löparskidor!

Jag var aldrig ända upp till Storulvån, men enligt uppgift var det fortfarande gott om snö där. Kallare nätter högre upp hade gjort att snötäcket inte minskat lika mycket. I Äre by var det stora barsmälta områden och tussilagon blommade för fullt.

Jag och min livskamrat ska själv upp till Storulvån och ut på fjället från söndag, så jag försökte kolla snön lite extra noga under de dagar som gått. Enigt prognoserna har man lovat snö och minusgrader de kommande dagarna vilket bådar mycket gott!
 
Blåsigt - stanna hemma?

Jag läser dagens fjällprognos för påskvädret.

Onsdag och torsdag blir det 20 m/s och framåt söndag är det "bara" 10 m/s. Hur mycket kan det blåsa innan det är dumt att ge sig ut längs leden. 10 m/s låter i mesta laget för mig att starta med för att det skall vara njutbart.
 
Var i tänndalen förra veckan. Snöläget på fjället helt Ok, men kullar med tunnare snötäcke började under veckan bli helt barsmälta.

men då man oftast åker mellan dem på skidor så är dte nog inga problem.


Christian
 
förra påsken Re: Blåsigt - stanna hemma?

casimir; sa:
Jag läser dagens fjällprognos för påskvädret.

Onsdag och torsdag blir det 20 m/s och framåt söndag är det "bara" 10 m/s. Hur mycket kan det blåsa innan det är dumt att ge sig ut längs leden. 10 m/s låter i mesta laget för mig att starta med för att det skall vara njutbart.

Skärtorsdag 2006 var det rejält blåsigt i Jämtland, cirka 20m/s och det rekommenderar jag inte att ge sig ut i. Fjällräddningen var ute och hämtade folk då mellan Storulvån och Sylarna. Marginalerna om något händer är små och njutfaktorn är ganska låg när man ser ett ledkryss framåt. Om man går i motvind så glider man bakåt på sidorna om man inte tar spjärn i den vinden på vindpolerad yta.

/Patrik, som hoppas det värsta drar förbi innan torsdag men vi får se, kan bli en dag extra på Storulvån
 
Re: vid dator innan askonsdagen?

tango; sa:
MAJJEN; sa:
Min livskamrat kom hem i morse. Snö? Visst, men MYCKET isigt och tunnare lager för varje dag. Hon hade BD:s kickerskins (tack för det tipset i en tidigare tråd). Hon och hennes skidkompis tog en stighud var och använde som fäste/broms. Fungerade perfekt - en fästskida och en glidskida.
Jag åker själv upp på fredag. Det blir nog slaskigt mellan Vålåstugorna och Vålådalen...

Hej!
Hinner du sätta dig vid en uppkopplad dator innan askonsdgens kväll så får du gärna rapportera igen. Åker norrut onsdag kväll så det vore kul med en purfärsk rapport.

Tack på förhand!

/Patrik

OK, lite nyvaken sitter jag vid datorn för att avlägga rapport.

Lördag: Storulvån - Gåsen
I bussen upp till Storulvån satt jag och blev lite nervös pga alla stora, snöfria områden, men med skidor på fötterna på vägen till Gåsen var det inga större problem. Lite isigt var det, men dagen innan hade det kommit lite puder som gjorde framkomligheten helt OK. Soligt och ngn minusgrad, ca 10 m/s västlig.

Söndag: Gåsen - Helags
Soligt, minus på förmiddagen, plus på eftermiddagen, 13-16 m/s nordvästligt. Vi följde inte leden utan tog vägen genom Hulkendurre och sedan in i passet norr om Snusestöten. De som följde leden berättade om mycket isiga spår och en del kalblåsta fläckar. den vägen vi tog var vackert vintrig.

Måndag: Helags - Vålåstugorna
Snöfall, 16-20 m/s nordvästlig, minusgrader hela dagen. Med tanke på den dåliga sikten var vi tvungna att hålla oss till leden. De första 7 km med hård vind i ryggen i utförslut. Kramp i plog-musklerna. I sådant väder hamnar ju snön i drivor, vilket gjorde föret lite omväxlande ;) is eller lössnö.

Tisdag: Vålåstugorna - Vålådalen
Snöfall. Ett par minusgrader på fm och någon plusgrad på em. 10-13 m/s avtagande nordvästlig. Så snart vi kommit ner i skogen mojnade det helt. Vi valde skoterleden ner och åkte vid sidan av den. Väldigt trivsam åkning i fint före. Inget slask över huvud taget.

Alltså: Du kommer inte att få några problem med snötillgången. Angående vad som sagts ovan om väderprognoser så ställer jag mig verkligen frågande inför dessa. VARJE GÅNG vi jämförde SMHI:s flerdagarsprognoser (som ofta sätts upp i fjällstugor och stationer)med SMHI:s fjällprognos (tel 0771 231123) så var flerdagsprognosernas vindstyrkor 5-10(!) sekundmeter starkare än endagsprognosen - och det var den senare som var rätt. Jag fick en känsla av att SMHI kryddade sina siffror - speciellt inför påsk - pga att de för något år sedan missade att varna för hårt väder då någon dödsolycka inträffade.

Glöm inte vindtäta kläder bara;)

HåkanF
 
Hej och tack för rapporten!

Jag hoppas också att SMHI har fel i sina vindprognoser för de har ju lovat riktigt styggt väder för början av påsken. Hopaps också det värsta drar över idag. Vi åker upp och i allra värsta fall blir det påsk på Storulvån (eller Enafors station om inte ens bussen går). Men blåser det som skärtorsdagen 2006 stannar vi nog på Storulvån - vi gick till Sylarna då men i efterhand skulle vi nog ha stannat - allt gick bra men marginalerna i dryga 20 m/s och snö är små och det är ju inte så mycket utsikt att tala om i sådant väder.

Sylväder fr STF:
http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Page.aspx?id=25413

/Patrik, som fortfarande hoppas på sol och svag vind ;-)
 
Ring Storulvån

Jag ringde och pratade med storulvån idag och personalen där sade att det hade varit lugnare väder än prognosen hela veckan.

Idag hade det inte alls varit så styggt väder, kanske ligger det lite i lä när det blåser från väster?

Jag och tjejen är också i valet och kvalet men förmodligen åker vi upp imorgon för att göra lite toppturer kring storulvån. Om jag kommer ihåg kan jag posta en väderrapport imorgon em när jag tänkte ringa storulvån igen och kolla läget.

Vi ses i bergen!
 
läget i storulvån

Vägen till storulvån är stängd idag, enligt vägverket kan den öppnas tidigast 0800 imorgon. Mycket blåst och snö, bättre att fara upp någon annan helg.

Det verkar som att det blir ostadigt hela påsken, hoppas ni som redan är där får det bra och kom ihåg att det är aldrig för sent att ge upp...

läs mer om vägen på http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nedar Snöläget i Jämtlandsfjällen v 1 2022? Turskidåkning 1
Sandra W Snöläget i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
Mangee snöläget i jämtlandsfjällen? Turskidåkning 12
seon Snöläget i västra Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 17
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
RolandF Snöläget i stora sjöfallet? Turskidåkning 6
Kogoyo Hur är snöläget i Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 6
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
Kondoren Turtips sökes pga snöläget i Norge Turskidåkning 8
Gråbuse Snöläget i Grövelsjön alt Funäsdalen? Turskidåkning 3
AndersSupertramp Snöläget Vistasvagge ... Turskidåkning 4
jens93 snöläget i sånfjällets nationalpark Turskidåkning 1
shalin Snöläget hemavan? Turskidåkning 0
claesf Snöläget runt Kebnekaise? Turskidåkning 12
hobbit Snöläget i padjelanta Turskidåkning 1
jontte00 snöläget i jämtlands triangeln? Turskidåkning 1
Östanhol Snöläget i Leksand/Rättvik Turskidåkning 2
Tryggvas Snöläget Riksgränsen-Abisko Turskidåkning 8
JET Information om snöläget önskas. Turskidåkning 3
Picea Vädret i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3
seon Snöläge västra jämtlandsfjällen? Turskidåkning 7
peter.elofsson.16 Vårvinterskidtur Jämtlandsfjällen Turskidåkning 1
linusfriman Jämtlandsfjällen under sportlovet.... Turskidåkning 10
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
seon Blött i Jämtlandsfjällen. Turskidåkning 4
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
seon Turförslag i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 4
Charlotte_LL Snö kvar i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
i95_lab Skoterleder i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 6
ViVi Januaritur i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3
jesper.holst Jämtlandsfjällen Turskidåkning 2
Pelle Å Jämtlandsfjällen, 10 personer, påsken 2004 Turskidåkning 3
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
maskrosfjun nybörjartips inför skidval och skidtur Turskidåkning 2
tomhylsan Träning inför Vasaloppet Turskidåkning 2
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Erik af Essingen Träning inför vasaloppet Turskidåkning 7
jallejulius Inför vasaloppet! Turskidåkning 2
Midaluna Funderingar inför 1 vecka i fjällen Turskidåkning 12
dangermouse Stenslipning inför Vasa Turskidåkning 17
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
Roffis träningsupplägg inför vasaloppet Turskidåkning 0
queenie Kurs inför vasaloppet? Turskidåkning 2
beckasin Önskar tips inför köp av vinsäck Turskidåkning 7
madir Träning inför skidturen Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.