Snöläget i Sarek i början av juli 2025

Är det någon som har redan vandrat i Sarek i slutet av juni? Hur är läget till exempel i Luohttolahko och Pårte?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kan rekommendera https://www.senorge.no/ Välj snödjup under "kartvalg".
Kan vara svårt att få en uppfattning om vad det innebär i praktiken, men man kan bläddra mellan tidigare år och jämföra med någon tidigare vandring man gjort.

Det går också att se rätt så detaljerade satellitbilder från de senaste dagarna här: Copernicus Browser

Klickar man runt lite kan man se olika datum och år och jämföra också. Och vill man få en annan uppfattning kan man kolla på Karl-Johan Piehls YouTube där han har en video från 2020 de första dagarna i juli. Jämför man satellitbilder från det året och i år verkar de likna varandra.

Jag planerar själv att gå in från Suorva den 29 juni nu på söndag. Jag tänker att man får se lite hur det går och vart det går att komma. Tanken från början var att gå in Basstavagge, upp i Skajdasjvagge över passet till höga sidan av Rapadalen. Det känns ju mer och mer långt borta så som det ser ut nu. Jag har dock två veckor på mig så jag behöver inte stressa, och kan välja andra vägar.

Edit: länk till Karl-Johans video

Hejsan. Har varit där uppe och vandrat ett antal gånger då det varit lika mycket eller mer snö än det är nu. Min erfarenhet är att när man väl kommit förbi midsommar så brukar det mesta av snön ha ”satt sig” så man slipper rutten genomslagssnö.

Och även om det är lite jobbigare att gå på snö (och mycket blötare om fötterna) finns även fördelen att vissa hinder kan vara översnöade. Så totalt sett brukar man kunna vandra typ 90% av sig vanliga sträcka.

Men det man måste ta höjd för är om det kommer ett rejält väderomslag. Skulle det komma upp varm luft och regn kommer många jokkar som i normalfall är ganska lätta att ta sig över att snabbt bli ovadbara. Då är man tvungen att antingen vända eller gå långa omvägar uppströms till jokken är mindre eller man hittar en rejäl snöbro.

Lycka till, ser klart spännande ut där uppe för tillfället 😄👍

/ Stefan

Det går också att se rätt så detaljerade satellitbilder från de senaste dagarna här: Copernicus Browser

Klickar man runt lite kan man se olika datum och år och jämföra också. Och vill man få en annan uppfattning kan man kolla på Karl-Johan Piehls YouTube där han har en video från 2020 de första dagarna i juli. Jämför man satellitbilder från det året och i år verkar de likna varandra.

Jag planerar själv att gå in från Suorva den 29 juni nu på söndag. Jag tänker att man får se lite hur det går och vart det går att komma. Tanken från början var att gå in Basstavagge, upp i Skajdasjvagge över passet till höga sidan av Rapadalen. Det känns ju mer och mer långt borta så som det ser ut nu. Jag har dock två veckor på mig så jag behöver inte stressa, och kan välja andra vägar.

Glöm inte att ta med en Starlink router och livestreama enkom för Utsidan. Vi är många som undrar hur snöläget är. :-D

Är Gukkesbron på plats då? eller ligger den året om?

Är Gukkesbron på plats då? eller ligger den året om?
Den finns året om! Det är bara Skárjábron i Sarek som är en sommarbro.

Ringde faktiskt Fiskflyg i måndags för att kolla när den läggs ut i år. De planerade att lägga ut den under veckan, lite beroende på väder för att kunna flyga. De kommer meddela när de lagt ut det. De brukar lägga ut på Facebook har jag för mig.

Vi är ett litet gäng som ska in i Basstavágge på måndag. Min kompis har pratat med Mikael Kuhmunen som kör båten över Sitojaure. Han sa att hela Basstavágge är täckt av snö just nu, men att snön är hård och duger att gå på. Lägre liggande dalgångar har knappt någon snö. Som Stefan skriver i inlägg #6 kan kraftig snösmältning pga väderomslag vara det största hindret.

Den finns året om! Det är bara Skárjábron i Sarek som är en sommarbro.

Ringde faktiskt Fiskflyg i måndags för att kolla när den läggs ut i år. De planerade att lägga ut den under veckan, lite beroende på väder för att kunna flyga. De kommer meddela när de lagt ut det. De brukar lägga ut på Facebook har jag för mig.
Laponiaförvaltningen lade just upp en bild på Skarjabron, med en massa snö i bakgrunden. De har monterat en trafikräknare på bron.

Vi är ett litet gäng som ska in i Basstavágge på måndag. Min kompis har pratat med Mikael Kuhmunen som kör båten över Sitojaure. Han sa att hela Basstavágge är täckt av snö just nu, men att snön är hård och duger att gå på. Lägre liggande dalgångar har knappt någon snö. Som Stefan skriver i inlägg #6 kan kraftig snösmältning pga väderomslag vara det största hindret.
Kul! Och det låter ju bra med snöns skick. Sen kan ju verkligen vattenflöden variera, vi får se.

Jag tror jag kommer börja gå in i dalen från Bielavallda på tisdag, onsdag kanske. Jag antar att ni går från Rinim. Vi får väl se om vi ses! 😅

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips