snöläget i Kirunafjällen

Det blir ett tidigt besök i fjällvärlden i år. Är det någon som har en uppfattning om hur snöläget ser ut i trakterna kring Kebnekaise och närliggande dalgångar?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
mycke snö

ja iår verkar våren vara nästan en månad senare här uppe.(bor i Gällivare)
kring Ritsem å hela vägen mot kiruna vet jag är de full vinter nästan, finns snö hur mycke som helst upp på fjällen har inte börjat tina nästan nånting egentligen ännu, går att köra skoter här i kring Gällivare t.om ännu
ska själv upp med skoter till ritsem till pingsthelgen hade jag tänkt om inget drastiskt händer med vädret, temperaturen ligger bara på nån plusgrad minusgrader på nätterna.

Ja det är mycket snö kvar. En kompis är i Vuoggatjålme och kör skoter i helgen. Här vid kusten (Boden) börjar det smälta undan, men det märkliga är att trots sen vår och mycket snö i terrängen så gick isen på "min" lilla sjö i dag, närmare en vecka tidigare än förra året. Så det speglar nog de dåliga isarna under försäsongen. Så det kan ju vara något att ha i baktanke; trots sen vår så behöver det inte påverka isarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips