snöläget i jämtlandsfjällen?

Tänkte göra en mindre skidtur i mellandagarna och undrar hur det ser ut med snö i Vålådalen och västerut uppe på kalfjället, runt gåsen, storulvån, helags?
 
På Vålådalens fjällstations instagram finns några bilder, och det ser inte så lovande ut om det inte är längdskidor du tänkte åka. - http://instagram.com/p/wXCA8kwphE

Det kan givetvis komma ett dump innan mellandagarna, men om man ska tro prognosen så är det låg sannolikhet.

Vandra går nog bra, åtminstone kring Vålådalen.
 
Ramundberget kanske?

Hejsan,

Var uppe i Åre och åkte utförs i helgen och det är som sagt var mycket dåligt med snö på norra sidan av Jämtlandsfjällen. Typ ingen alls för tillfället.

Men som vanligt ser det betydligt bättre ut på sydsidan. Till exempel har Ramundberget lite över 20 cm (http://www.ramundberget.se/vinter/11659.pist-_spar_och_snoinfo.html), vilket i och för sig är i minsta laget, men det lär ju vara möjligt att ta sig fram i alla fall.....och om man gillar att bo i tält är Skarsfjället med omnejd ett mycket trevligt mål.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Grövelsjön. Det är ju 43 cm med snö i Gördalen enligt SMHI´s mätningar och det är ju inte alltför långt mellan Grövelsjön och Gördalen.

Vad det gäller Norge så kan man kolla in det aktiva snödjupet på http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow. Om man kikar på den södra delen så verkar det vara gott om snö i t.ex Hardangervidda, Jotunheimen, Reinheimen och så vidare. Men där är det ju skidåkning uppe på kalfjället som gäller till stor del, vilket kan vara som lite vanskligt såhär tidigt på säsongen.

Men om det är ok att tuffa lite längre norrut hade jag nog personligen satsat på västerbottenfjällen. Vintern har (som den ofta gör) inletts betydligt bättre där uppe. T.ex har Borgafjäll runt halvmetern just nu och det finns massor av kanonfina turalternativ.

/ Stefan
 
Centrala jämtland i ett bälte från oviksfjällen bort över åre mot snasahögarna har fenomenalt lite. I åre är det väl bara konstsnö i de backar de preparerat och själva skutan är väl mer eller mindre bar.
Snasahögarna och övriga fjäll i trakten av Storulvån hade då mer svart än vitt på sig sett från skridskotur på Ånnsjön i lördags. Det borde väl normalt inte gå att åka skridskor på Ånnsjön på lucia heller. Det borde vara en hel del snö på isen kan tyckas.
 
Tack för svaren hittills! Börjar luta åt Borgafjällen men Norge kan vara kul har ännu inte varit där så det känns lite nytt och främmande.
 
Jag tänkte faktiskt dra upp till Jämtlandsfjällen i min bil då jag har en gammal polare i Krokom var jag tänkte mellanlanda. Dock har intresset varit svalt från medresenärer så jag kan gott tänka mig att vara öppen för förslag?

Hör gärna av dig till mig på magnus punkt lorentzon at helsingborg punkt se
 
Jag tänkte faktiskt dra upp till Jämtlandsfjällen i min bil då jag har en gammal polare i Krokom var jag tänkte mellanlanda. Dock har intresset varit svalt från medresenärer så jag kan gott tänka mig att vara öppen för förslag?

Hör gärna av dig till mig på magnus punkt lorentzon at helsingborg punkt se
Åker upp på Lördag ensam för att få plats med pulkan


Det finns längdspår i Ånn sen några dagar tillbaka:
https://www.facebook.com/Campann.se

Härligt men jag åker längre in mot gränsen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nedar Snöläget i Jämtlandsfjällen v 1 2022? Turskidåkning 1
Sandra W Snöläget i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
seon Snöläget i västra Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 17
tango Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007? Turskidåkning 27
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
RolandF Snöläget i stora sjöfallet? Turskidåkning 6
Kogoyo Hur är snöläget i Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 6
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
Kondoren Turtips sökes pga snöläget i Norge Turskidåkning 8
Gråbuse Snöläget i Grövelsjön alt Funäsdalen? Turskidåkning 3
AndersSupertramp Snöläget Vistasvagge ... Turskidåkning 4
jens93 snöläget i sånfjällets nationalpark Turskidåkning 1
shalin Snöläget hemavan? Turskidåkning 0
claesf Snöläget runt Kebnekaise? Turskidåkning 12
hobbit Snöläget i padjelanta Turskidåkning 1
jontte00 snöläget i jämtlands triangeln? Turskidåkning 1
Östanhol Snöläget i Leksand/Rättvik Turskidåkning 2
Tryggvas Snöläget Riksgränsen-Abisko Turskidåkning 8
JET Information om snöläget önskas. Turskidåkning 3
Picea Vädret i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3
seon Snöläge västra jämtlandsfjällen? Turskidåkning 7
peter.elofsson.16 Vårvinterskidtur Jämtlandsfjällen Turskidåkning 1
linusfriman Jämtlandsfjällen under sportlovet.... Turskidåkning 10
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
seon Blött i Jämtlandsfjällen. Turskidåkning 4
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
seon Turförslag i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 4
Charlotte_LL Snö kvar i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
i95_lab Skoterleder i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 6
ViVi Januaritur i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3
jesper.holst Jämtlandsfjällen Turskidåkning 2
Pelle Å Jämtlandsfjällen, 10 personer, påsken 2004 Turskidåkning 3
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.