Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen

Abisko - Keb - Nikkaluokta 26/6 - 3/7

Jag och min systers man vandrade sträckan Abisko - Nikkaluokta via Kebnekaise fjällstation sista veckan i juni - början av juli. Ingen av oss har sedan tidigare fjällvana. Senast jag låg i tält var en kort kanot semester 2008.
Vi var alltså inte alls förberedda på hur det är i fjällen.

Men vi hade lyssnat och läst mycket om snöläget innan vi åkte. Vi blev såklart ganska oroliga (vilket var bra), för vi tog resan på större allvar och packade med extra kläder, damasker, osv.

Förutom en likasinnad vandringspartner så var damaskerna det som gjorde en annarstung vandring lättare att uthärda.
Det var mycket mer snö än vi kunde föreställa oss, men med hjälp av damaskerna så blev vi inte blöta varenda gång man sjönk igenom. Genom att vara lite listig och titta över området man har framför sig, så kunde man ibland välja alternativa vägar för att undvika de blötare partierna. Det blev mycket extra vandring då man ibland inte kunde följa original stigen, då vi istället följde spår genom snön som såg lovande ut.

Det handlar hela tiden om att bedöma vilken väg som ser bäst ut. Det är nyttigt och ganska kul, när man blir mer och mer erfaren av att läsa naturen.

Om en dagsetapp var beräknad att ta som längst 6 timmar, så räknade vi att det tog oss 50% mer tid. alltså 9 timmar. Detta gällde främst mellan Abiskojaure fram till några kilometrar efter Tjektja passet. Det var snö, vatten och omvägar som drog ut på tiden. Därför kan det vara extra tryggt att bära tält, då man kan avbryta etappen och samla nya krafter till nästa dag. Vi behövde dock aldrig avbryta våra dagsetapper utan malde på och tog oss fram dit vi skulle varenda dag.

Vi mötte många som vände om. Speciellt en kille som kom i vanliga gympa skor och mjukis liknande byxor, inget tält och bara 60kr i fickan.
Han var väldigt tagen och hade blivit ombedd att vända i Alesjaure. Det hade varit farligt för honom att ge sig upp över Tjäktja.. där det var snö och minusgrader på natten.

Mitt råd är att förbereda lite mer än vad man "tror" är nödvändigt. De som fortsatte var de som hade bestämt sig och som hade rätt utrustning. Det är också en idé om man är osäker att acceptera alternativa lösningar, om det visar sig att man tycker det blir för tungt, så kan man prata med stugvärdar och andra vandrare, kanske det är bättre att gå via Vistas..

Det förändrar sig hela tiden.
Går man tidigt på dagen så är vattnet lägre i jokkarna och snön bär bättre.
Så det hela handlar om att anpassa sig så bra som möjligt efter fjället och klimatet som råder.

Min vandringspartner och jag höll oss till ett mantra "Det är bara att Gå".. Det tog oss fram till vårt mål :)

Förutom att det var en extrem utmaning för oss, så var det också en extrem belöning att vara där och klara av alla utmaningar. Det var värt varenda meter av slit. Vyerna man har omkring sig i en vecka är helt overkliga.
Rekommenderar starkt att bara köra på! (men med extra förberedelse)

Vi körde utan snöskor. Bara kängor som var väl ingångna.
Nu är de riktigt väl ingångna!

Go tur!!
 

Bilagor

  • IMG_0137.jpg
    IMG_0137.jpg
    60.4 KB · Visningar: 1,364
  • IMG_0097.jpg
    IMG_0097.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,366
Abisko-Nikkaluokta

Tack för en bra beskrivning av er tur. Jag ska börja i Abisko den 9/7 och ta mig till Nikkaluokta. Följer varje inlägg och snörapport som läggs ut. Det verkar som det ska fungera att avverka sträckan om man är väl förberedd. Har inte varit till fjälls på tio år så det känns som en utmaning med rådande förhållanden i området. Tror det viktiga är att lyssna på information och inte ta några risker... sunt förnuft.
 
På ryska tundran har man traditionellt använt lårhöga gummistövlar, som hålls uppe genom att fästas i bältet
 
Såg ett par vadarpåsar (heter det så? såna som man drar över kängorna och upp på låren) på Naturkompaniet, kan vara värt att ta med sig kanske.
 
Någon som gått nu nyligen och har färska rapporter? Intresserad av olika vägar från Vistas till Abisko :D
Får förhoppningsvis dagsfärska rapporter när vi kommit till Vistas men kul o veta vad vi ska ställa in oss på..
 
Hej!
Jag gick Keb-Abisko via Vistas 7/7-13/7. Mitt intryck är att det var blött och mer snö än normalt men helt klart värt att gå. Mellan Keb och sälka var det blött men inte jättemånga snöfält att passera, lättvandrat alltså om man har skor som inte läcker in.
Vi gick sälka-vistas via nallo på en dag, då vi hade planerat rutten långt i förväg o alltså inte kunde ta hänsyn till snöläget (hade ett flyg att passa i Kiruna). Det var en lång och svår etapp, men samtidigt den vackraste. Sälka-nallo var helt snötäckt, fantastiskt vackert. Vi gick, efter inrådan från stugvärden, på motsatt sida av dalen mot där leden går, detta för att slippa vadet efter sjön. För det mesta kunde vi gå uppe på snön, men stundtals sjönk vi igenom vilket såklart gjorde det jobbigare att gå. Vid nallostugan fick vi hoppa mellan snöflaken för att komma över jokken, och sedan vada långt uppströms för att komma över till leden mot vistas. Detta då kanterna till stor del hade höga snökanter som inte såg ut att hålla för vår tyngd.
Mellan nallo o vistas var det sedan omväxlande snötäcken o slask, för det mesta valde vi alternativa vägar då leden var vattenfylld alt täckt av snö som inte såg ut att hålla.
Hela denna etapp tog ca 12 timmar inkl flera långa stopp. När vi kom fram till vistas kl 22 fick vi ett varmt välkomnande av stugvärden, som öppnade butiken för oss och lät oss bo i en egen stuga. Helt underbart!
I vistasdalen var det sommarföre o grönt, vilken kontrast mot dagen innan! Lite blött i skogen o några snöfält sista biten innan alesjaure, men inga problem. Alesjaure- Abisko var heller inga problem, lite blött emellanåt, men inga problem om man har kängor.
Det har ju varit väldigt soligt och varmt ända sedan vi gick till Vistas 9/7, så det kan hända att läget ser lite annorlunda ut nu jämfört med när vi gick. Men mitt samlade intryck är att det går bra att gå sträckan så länge man är uppmärksam, har tid på sig o respekterar risker i samband med vad o korsning av snöfält.
 
Abisko-Nikkaluokta 7-15 juli

Jag och min son (14 år) gick från abisko 9/7.
Det gick riktigt bra. Bästa tipset var att ha damasker (ca 950 på abisko STF-shop, säkert billigare på annat ställe). Det var några vad mot alesjaure och väldigt mycket snö/mjuksnö mot Sälka, annars bra vandring.
Bifogar bilder.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    11.7 KB · Visningar: 420
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 13
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.