Snö/isläge Mårmapasset

Hej!
Tänkte ta mig an Mårmapasset nästa vecka och undrar om det är någon som gått där nyligen som kan berätta om is- och snöförhållanden?

Mårmapasset går bra!

För två veckor sedan gick jag från Mårmastugan till Vistasstugan, och visst gjorde de ovanligt många snölegorna både upp- och nedstigningen lite svårare än förra gången, men är inget som jag avråder från. Det gör jag däremot för nedstigning från Sielmmávággi mot Nallostugan! Där var det obehagligt brant snö över nedfartens hela bredd, varför den inte kunde kringgås. Mindre branta snölegor underlättar ju däremot nedstigning. Branten vid Unna Räitastugan mellan den lägre liggande delen av Unna Reaiddávággi och Gaskkasvággi väster om Pyramiden hade också lite väl branta snölegor som inte alla kunde kringgås. För en vecka sedan kom nysnö med snödrev inte bara på topparna utan även på mitt tält och där jag vandrade i Gaskkasvággi, men nysnön lär förstås vara bortsmält nu. Över Mårmapasset höll jag på både upp- och nedstigningen längre österut än Fjällkartans "[l]ämplig färdväg, omarkerad".

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaret! Det var välkommen information. Har införskaffat ett par damasker för att skydda mig lite mot snön.

Branten vid Unna Räitastugan mellan den lägre liggande delen av Unna Reaiddávággi och Gaskkasvággi väster om Pyramiden hade också lite väl branta snölegor som inte alla kunde kringgås.

Talar du här om första passövergången på jojoleden (som jag också siktar på att klämma in, efter Mårmapasset och Vistasdalen)?

Nedgången från Sielmmávággi till Nallostugan har jag gått i förhållanden utan snö, då var den rätt angenäm med en förvisso småtrixig nedstigning på stora stenblock med rätt brant lutning. Kan tänka mig att den är ordentligt mycket värre under de förhållanden du fått erfara..

Jo, jag syftar på Jojoledens, dvs. Trepassledens, nordligaste pass, men även att vandra genom Unna Reaiddávággi över dess pasströskel. Någon med din erfarenhet avråder jag inte från att ta sig fram över dessa pass, men däremot en nybörjare i det snöläge som rådde för en vecka sedan. Du är en lyckost som har en fjällvandring kvar i år!

Jag nu växer spänningen! Det ska bli himla skönt att komma upp igen.

Kom du från Vistas när du gick Unna Räitavagge? Och, om så var fallet, gick du på norra sidan om jokken, och hur upplevde du vaden (vid tvärjockarna)? (Fast eftersom du gick över till Nallo kanske du kom därifrån?)

Jag gick Mårma/trepass för en vecka sedan. Inga problem alls. Den snö som låg underlättade även om den bitvis inte bar trots kyligt & tidig morgon. Lycka till!

Jag passerade för två dagar sedan i dalen nedanför så jag såg bara upp mot passet, men jag kan meddela att ser fortfarande ut att ligga mycket snö där.

Tack för rapporterna. Jag kommer definitivt att göra ett försök. Om snöförhållandena nu nästa vecka när jag kommer dit skulle vara helt förjävliga så har jag ändå tid att vända och ta vägen via exempelvis Kaskasavagge...

Kom du från Vistas när du gick Unna Räitavagge? Och, om så var fallet, gick du på norra sidan om jokken, och hur upplevde du vaden (vid tvärjockarna)? (Fast eftersom du gick över till Nallo kanske du kom därifrån?)

Jag vandrade bara den västra, högre liggande delen av Unna Reaiddávággi! Under hela vandringen mellan Abisko och Nikkaluokta var vaden svårare än vanligt i området, men inte så svåra som jag är van vid att jåkkarna är i Sarek.

Ska vara uppmärksam på kraften i jokkarna. Inte konstigt att det fortfarande är mycket vatten så sent som smältningen börjat komma igång i år. Nu är det bara drygt ett par timmar kvar innan avresa. Lovar att komma med en utförlig berättelse om det kommande äventyret på min blogg och länka till den här i forumet när jag återkommer!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips